zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Alle details van de nieuwe Lotus Evora

 

22 juli 2008 - Lotus heeft weer voor het eerst sinds 1995 een nieuwe auto officieel onthuld, de Evora. Deze sportwagen stond beter bekend onder de projectnaam ?Eagle?. Met de Evora breekt voor Lotus een nieuw tijdperk aan. De kleine Britse autobouwer wil de komende vijf jaar meer auto?s gaan lanceren.

Tijdens de eerste dag van de British International Motorshow in Londen presenteerde Lotus haar nieuwste creatie Evora. Deze auto is volgens Lotus de eerste 2+2 sportwagen met middenmotor. Lotus belooft dat de rijkwaliteiten van enorme hoogste zijn en dat de Evora ook prima dagelijks kan worden gebruikt. Ondanks een heel ander concept - zoals we die kennen bij andere modellen zoals bijvoorbeeld de Elise en Exige - is de typische Lotus-filosofie is niet verloren gegaan. De Evora is met 1.350 kg nog steeds licht te noemen, waarbij een relatief krachtige motor voor de aandrijving zorgt.



Toyota krachtbron
De Lotus Evora maakt gebruik van een Toyota-krachtbron, namelijk de 3.5 liter V6 VVT-i. De handgeschakelde zesversnellingsbak - eveneens afkomstig van Toyota - zorgt voor de overbrenging. Er wordt nog gewerkt aan een close-ratio versie van deze transmissie, bedoeld voor de echte sportwagenfanaten. Middels diverse aanpassingen aan het motormanagement en uitlaatsysteem levert de V6-motor in de Evora zijn maximale vermogen van 280 pk bij 6.400 tpm. Het volledige koppel van 342 Nm komt vrij bij 4.700 tpm. De gasresponse is eveneens aangepakt. Vooral in het middentoerengebied is de motor meer afgestemd op dagelijks gebruik. De sprint van 0 naar 100 km/h moet in circa 5, seconden voltrokken zijn. En de topsnelheid bedraagt zo’n 260 km/h. Al deze cijfers zijn nog van toepassing op het prototype. Lotus heeft nog zes maanden nodig om de Evora volledig productierijp te maken. De daadwerkelijke specificaties laten dus nog even op zich wachten. Wij verwachten overigens niet dat deze veel afwijken van de zojuist genoemde cijfers.

Meer hoogwaardige componenten
De ophanging is afkomstig uit de schappen van Bilstein, een merk die zijn sporen in de racerij heeft verdient. Remschijven met een diameter van 350 mm vóór en 332 mm achter nemen de nodige vertraging voor rekening. De remklauwen zijn van het merk AP Racing. Het schoeisel wordt al jaren afkomstig van Yokohama. Het Japanse bandenmerk had in eerste instantie geen banden in het assortiment die voldeden aan de eisen van Lotus. Uitsluitend voor de Evora werd daarom een nieuwe band ontwikkeld. Deze banden worden gekenmerkt door de letters ‘LTS’ op de wang van iedere band. Vóór hebben ze een maat van 225/40ZR18 en achter bevatten 255/40ZR19 breed rubber.

Dagelijks gebruik
Omdat Lotus graag nieuwe klanten wil aantrekken, hebben ze bij de ontwikkeling van de Evora een compromis gesloten tussen een echte sportwagen met een hoge mate van comfort. Het Britse merk bestempelt de nieuweling dan ook als 2+2 sportwagen. Want terwijl de meeste modellen uit de Lotus stal zich veelal kenmerken als een stugge circuitauto, is de Evora uitstekend geschikt voor dagelijks gebruik. Dat betekent dat er minmaal vier mensen in de auto kunnen plaatsnemen. De deuren zijn dan ook een stuk breder en groter uitgevoerd, wat de instap vergemakkelijkt. De bagageruimte is aan de krappe kant. Deze meet slechts 160 liter en herbergt eventueel een set golfclubs. Overigens is deze wel voorzien van een luchtkoelingsysteem zodat je spullen niet te lijden hebben onder de hitte afkomstig uit het motorcompartiment. Aan veiligheidstechnieken ook geen gebrek; ABS, traction controle en bandenspanningcontrole zijn standaard. En er is zelfs gedacht aan een ISOFIX-aansluiting voor een kinderstoel.

Luxe en comfort
Als je een auto dagelijks gebruik eis je natuurlijk ook de nodige luxe aan boord. Een geheel nieuw ontwikkeld multimediasysteem door Alpine zorgt voor de nodige ontspanning. Via het zeven inch touch screen zijn allerlei features zoals het navigatiesysteem, audio/videosysteem, Bluetooth hands-free carkit en iPod-instellingen te bedienen. Het navigatiesysteem is zelfs uitneembaar als je bijvoorbeeld te voet verder wilt navigeren.

Convertible op komst
De Evora is de eerste auto die onderdeel maakt van een compleet nieuwe strategië. De komende vijf jaar wil Lotus namelijk meer auto’s op de markt brengen. Daarom kan de basistechniek van de Evora dienen voor meerdere modellen, waaronder een Evora cabriolet.

2.000 stuks per jaar
De productie van de Evora zal plaatsvinden op een geheel nieuwe assemblagelijn in de Lotus-fabriek in Hethel (Engeland). Om de auto tamelijk exclusief te houden worden er zo’n 2.000 exemplaren per jaar gebouwd. De Lotus Evora vindt in het voorjaar van 2009 zijn weg naar de showrooms. Europeanen kunnen nu al wel vast een bestelling plaatsen. Later zullen de verkopen op andere continenten van start gaan.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10