zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

In detail: de nieuwe Chrysler Grand Voyager

 

19 maart 2008 - De Chrysler Grand Voyager is inmiddels aan zijn vijfde generatie toe. De compleet nieuwe Grand Voyager is een full-size MPV die plaats biedt aan zeven personen en hun bagage. Uiteraard blinkt de Grand Voyager uit in gebruiksgemak en flexibiliteit. De auto is leverbaar in drie uitrustingsniveaus en met de keuze uit een benzine- en dieselmotor.

In 1984 presenteerde Chrysler de allereerste generatie van de Voyager. Daarmee claimen de Amerikanen - net als Renault met de Espace - de allereerste MPV te hebben ontwikkeld. De auto werd destijds bedacht met in het achterhoofd het idee dat een auto een huiskamer op wielen kan zijn. In de Verenigde Staten betekent ‘even bij opa en oma op bezoek gaan’ immers al snel een dag rijden, waardoor het aan ruimte niet mag ontbreken. Inmiddels zijn we toe aan de vijfde generatie van de Voyager. Chrysler benadrukt dat alle opgedane kennis op dit gebied is verwerkt in dit compleet nieuwe model dat nog ruimer, luxueuzer en veiliger is dan de vorige generatie.



Stow ´n Go
Dat Chrysler goed is in het bouwen van MPV´s bleek de afgelopen jaren wel. De Amerikanen hebben (ook) in Europa goede zaken weten te doen met de Voyager en Grand Voyager. Deze vijfde generatie mag dan meer concurrentie hebben, Chrysler heeft wel al haar kennis in het model verwerkt. Dat heeft bijvoorbeeld geresulteerd in een zeer flexibel interieur. De term huiskamer op wielen is zeker van toepassing. De zeven inzittenden ontbreekt het nimmer aan ruimte en dankzij het standaard Stow ´n Go principe is de flexibiliteit ongekend. Wie behoefte heeft aan veel bagageruimte kan de tweede en de derde zitrij eenvoudig neerklappen in de wagenvloer, waarna een volkomen vlakke bagageruimte overblijft. De stoelen hoeven daarvoor niet meer verwijderd te worden. Met alle stoelen in normale positie, zijn de bijzonder ruime uitsparingen van Stow ’n Go te gebruiken als extra bagageruimte onder de vloer. Als aanvulling op Stow ‘n Go is een elektrisch neerklapbare derde zitrij leverbaar. Zoals ook op de foto´s te zien is kan de Grand Voyager geheel naar wens worden ingedeeld. Zo kunnen de achterpassagiers tegenover elkaar zitten om bijvoorbeeld een spelletje te spelen. Handig om de kinderen stil te houden tijdens een reis naar het warme zuiden.

Opbergruimtes en entertainmentsysteem
Maar het is niet alleen de stoelopstelling die uitblinkt op het gebied van ruimte en praktische bruikbaarheid. Wat te denken van de handige console tussen de voorstoelen. Deze is verschuifbaar naar de achterpassagiers en biedt ruimte voor allerhande losse spullen. Verder zien we in het plafond een speciale console met geïntegreerde sfeerverlichting en leeslampjes. Rolgordijnen voor de ramen van de tweede en derde zitrij houden direct zonlicht tegen. Voor de Grand Voyager is een breed aanbod van multimedia informatie- en entertainmentsystemen ontwikkeld. Het dual-DVD-systeem maakt het mogelijk dat passagiers op de tweede zitrij een game spelen, terwijl ‘achterin de zaal’ een film speelt. Ook het MyGIG Multimedia Entertainment System is leverbaar. Dit systeem omvat een DVD-/CD-speler, een radio, een USB-aansluiting voor externe bronnen (zoals MP3-spelers), een 20 GB harde schijf en UConnect (handsfree bellen via Bluetoooth). MyGIG is uit te breiden met een Infotainment-module. Dan is DVD-navigatie ook inbegrepen. Ook de ParkView achteruitrijcamera voor makkelijker achteruit inparkeren is beschikbaar voor de nieuwe Grand Voyager. Het in- en uitstappen evenals het in- en uitladen wordt vergemakkelijkt dankzij de elektrisch te bedienen schuifdeuren en achterklep.

Benzine- en dieselmotor
De nieuwe Grand Voyager is leverbaar met een 3.8 liter V6 benzinemotor en een nieuwe 2.8 liter commonrail dieselmotor. De V6 benzinemotor is goed voor een vermogen van 193 pk en een koppel van 305 Nm bij 4.000 tpm. De 2.8 liter diesel levert 163 pk en een koppel van maar liefst 360 Nm vanaf 1.600 tpm. De nieuwe dieselmotor is lichter, stiller en onderhoudsvriendelijker dan zijn voorganger. Zowel de V6 benzine als de 2.8 CRD is standaard gekoppeld aan een nieuwe zestraps automaat.

LX, Touring en Limited + prijzen
Chrysler levert de Grand Voyager in Nederland als LX, Touring en Limited. De standaarduitrusting van de LX - het basismodel - bestaat uit onder meer elektrisch bedienbare stoelen vóór, een audiosysteem met vier speakers, een volautomatische airconditioning met drie klimaatzones en lichtmetalen velgen. Voor de veiligheid zijn ESP, front- zij- en windowbags evenals bevestigingspunten voor kinderzitjes en een controlelampje voor de bandenspanning ook standaard. De Touring voegt daar zaken als elektrische bediening van de schuifdeuren en de achterklep, elektrisch bedienbare ramen in de schuifdeuren en op de derde zitrij, een plafondconsole met geïntegreerde indirecte ambienteverlichting, elektrisch verstelbare pedalen, lederen bekleding van stuur en pookknop en een set luxueuze vloermatten aan toe. In de Limited ontbreekt het de inzittenden nergens aan. Dit model is voorzien van niveauregeling, xenon koplampen, het MyGIG Multimedia Entertainment System, een geïntegreerde Bluetooth handsfreeset (Uconnect), verchroomde dakrails en 17 inch lichtmetalen velgen. De prijslijst begint bij € 45.990 voor de 3.8 V6 LX met zestraps automaat. De 2.8 CRD in LX uitvoering (eveneens met zestraps automaat) is er vanaf € 49.600. De Touring-modellen zijn er vanaf € 49.990 (3.8 V6 automaat) en € 53.600 (2.8 CRD automaat.). De Grand Voyager Limited is er als 3.8 V6 met automaat vanaf € 58.690 en als 2.8 CRD automaat vanaf € 62.300. Vanaf april staat de nieuwe Chrysler Grand Voyager bij de dealers.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   1 reactie

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
G.A. Ameling  |   | 
20-03-2008
 | 
12:00 uur
Wij hebben al jaren een Chrysler en in januari een nieuwe gekocht (model 2007 nog)Het hierboven geschreven stuk is wel erg positief over de Gr Voyager. Gezien de gezins-omstandigheden is de Voyager handig, ruim en stabiel op de snelweg maar zeer lastig in en rond de stad (parkeren, wendbaarheid)
Iets waar je, gezien de huidige olieprijzen, rekening mee moet houden is het verbruik van diesel: 1:10 op de snelweg! Dat is een kostbare grap die wekelijks terug komt. Voor ons hierna geen Voyager meer.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10