zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

In detail: Skoda Superb

 

7 maart 2008 - Skoda introduceert met de nieuwe Superb haar nieuwe topmodel. De Superb is uitgerust met een aantal gloednieuwe technieken binnen de Skoda-groep en hoopt zodoende snel weer bij de gevestigde orde aan te klampen. Innovatief is de dubbele achterklep.

De eerste generatie Skoda Superb werd in 2001 geïntroduceerd en was destijds het eerste model van een serie nieuwe en moderne Skoda’s. De wagen heeft sindsdien 130.000 klanten gevonden en is nog steeds het topmodel binnen de Skoda groep. Net als de vorige versie moet de Superb het opnemen tegen modellen als de Ford Mondeo, VW Passat en Renault Laguna. Een sterk punt van de Superb is dat de auto qua prijs met deze modellen kan concurreren, maar qua ruimte-aanbod feitelijk een klasse hoger zit.



Twin-door
Opvallend detail aan de nieuwe Superb is de kofferklep. Deze ‘Twin-door’ zorgt voor een variabele opening van de bagageruimte. Onder normale omstandigheden is de Superb gewoon een sedan met een kofferklep. Maar als er grote bagage mee moet die niet door deze relatieve smalle opening past, kan de wagen zich omtoveren naar een hatchback. Door middel van een knop op de klep ontgrendeld het systeem automatisch en gaat de klep samen met de achterruit omhoog, zodat er grotere objecten de wagen in kunnen. Onder normaal gebruik pas er 565 liter bagage in, wat 85 liter meer is dan de oude Superb. Met neergeklapte achterbank wordt dit nog eens vergroot naar 1.670 liter. Skoda combineert daarmee het beste van twee werelden en heeft daarmee een unieke innovatie in de autobranche.

Geluidreductie
De nieuwe Superb is gebouwd op gedeeltes van het Golf en Passat platform. De modules zijn niet klakkeloos overgenomen, maar nog eens aangepast aan de wensen van Skoda. Er is tijdens het ontwerpen goed gelet op het geluidsniveau in de auto. Betere isolatie en dikkere ruiten moeten ervoor zorgen dat de auto één van de stilste in zijn klasse is.

AFS
Een nieuwkomer voor Skoda is de komst van AFS (Adaptive Front Light System). Dit systeem zorgt ervoor dat de bestuurder in het donker in verschillende situaties meer ziet. Het systeem past zich automatisch aan om de bestuurder het beste licht te geven. Zo schijnt naar mate de snelheid toeneemt de lichtbundel verder en kan het licht in bochten ook meedraaien. Ook is er een speciale functie tijdens regenbuien die de reflecties verminderd. AFS wordt gecombineerd met de Bi-Xenon koplampen. Skoda is de eerste fabrikant in de Volkswagen-groep die een dergelijk geavanceerd systeem op de markt brengt. Het valt te vergelijken met het Intelligent Light System van Mercedes.

Veiligheid
Veiligheid is een belangrijke zaak voor Skoda. Om dit kracht bij te zetten krijgt elke Superb standaard het ASR (Anti-Spin Regulation) systeem mee. Ook is de Superb afhankelijk van de uitvoering uitgerust met negen airbags. Verder moet ook het hill-assist systeem, wat achteruit rijden op een helling tegen gaat, de veiligheid en het gebruiksgemak verhogen.

Motorgamma
Onder de kap van de Superb is een groot aantal verschillende motoren te vinden. We beginnen bij de diesels; basismodel daar is de 105 pk sterke 1.9 TDI, een stap hoger vinden we de 2.0 TDI met 140 pk, als derde diesel is er de 2.0 TDI met 170 pk. Deze zorgt ervoor dat de Superb binnen 8,8 seconden naar de honderd km/h gaat en in staat is een topsnelheid van 222 km/h te halen. Het verbruik van deze motor blijft steken op 6 liter per 100 km. Bij de benzinemotoren is er keuze uit een 125 pk sterke 1.4 TSI motor, welke de auto al een topsnelheid van boven de 200 km/h geeft. Voor meer vermogen komen we bij de 160 pk sterke 1.8 TSI. Dit model heeft een verbruik van 7,6 liter per 100 km en zorgt voor een top van 220 km/h. De sprint van 0 naar 100 km/h doet hij in 8,6 seconden. Deze motor wordt leverbaar met de gloednieuwe zeventraps DSG-versnellingsbak. Vlak na de introductie wordt de Superb ook leverbaar met de 3.6 liter V6 met 260 pk. Deze geeft de Superb sportieve prestaties en laat de wagen in 6,5 seconden naar de honderd accelereren. De topsnelheid ligt op 250 km/h. De V6 is standaard uitgerust met de zestraps DSG bak en vierwielaandrijving. Het verbruik bedraagt 10 liter per 100 km.



Najaar
De nieuwe Skoda Superb zal vanaf dit najaar (september) bij de dealers staan. Op dit moment zijn de prijzen en uitrustingsniveaus nog niet bekend. Die worden in aanloop naar de marktintroductie vrijgegeven. In 2009 zal Skoda bovendien ook een Superb Estate op de markt brengen.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10