zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Drie Mercedes C-klasse BlueEfficiency modellen

 

29 februari 2008 - Mercedes presenteert maar liefst drie BlueEfficiency-modellen op basis van de nieuwe C-klasse. De C 180 Kompressor en C 200 CDI werden op tal van punten aangepast om zodoende een gunstiger brandstofverbruik te realiseren. Geheel nieuw is de komst van de C 350 CGI, een V6 benzinemotor met directe brandstofinjectie.

De BlueMotion-modellen van Volkswagen, de EcoMotive-modellen van Seat en de EcoNetic-modellen van Ford behoeven inmiddels geen uitleg meer. Het zijn stuk voor stuk bestaande auto´s voorzien van brandstofbesparende maatregelen. Ook BMW is met haar EfficientDyanmics-programma zeer actief op dit gebied. Mercedes presenteert in lijn met haar Road to the Future-programma een drietal modellen op basis van de C-klasse. Onder de naam BlueEfficiency worden de modellen in de markt gezet. Het concept is geheel vergelijkbaar met dat van de eerder genoemde concurrenten.



Gewichtsbesparing
Nagenoeg alle maatregelen hebben betrekking op zowel de C 180 Kompressor, de C 200 CDI en de C 350 CGI BlueEfficiency. Zo is er gewicht bespaard door een andere voorruit te monteren (- 1,2 kg), andere lichtmetalen velgen te ontwikkelen (- 7 kg) en ook op het gebied van isolatie en brandwerend materiaal aanpassingen door te voeren. Het resultaat is een gewichtsbesparing van 19 tot 32 kg, afhankelijk van het model.

Aërodynamica
Om de luchtweerstand verder te verlagen werden aërodynamische maatregelen getroffen. De al zeer goede CW-waarde van de C-klasse (0,27) werd met 7 procent verder verlaagd tot 0,25. Dat alles is te danken aan speciale platen aan de onderzijde van de auto, een aangepaste grille die de luchtstroom onder de motorkap vermindert en aangepaste spiegels. Ook een met 15 mm verlaagd onderstel en aërodynamisch geoptimaliseerde wielen dragen bij aan de verlaagd luchtweerstand. Tot slot zorgen de in samenwerking met Michelin ontwikkelde wielen voor een verlaagde rolweerstand. Tot 100 km/h draagt dit meer bij aan brandstofbesparing dan alle aërodynamische maatregelen bij elkaar opgeteld. Het pak aan maatregelen wordt compleet gemaakt door een geoptimaliseerd motormanagement, een handgeschakelde zesbak met verlengde versnellingen en een schakel-indicator op het dashboard. Dankzij dit laatste zal elke bestuurder eerder geneigd zijn over te schakelen.

Mercedes C 200 CDI BlueEfficiency en C 180 Kompressor BlueEfficiency
Voor de C 200 CDI hebben al deze maatregelen geleid tot een brandstofverbruik van 5,1 l/100 km, ofwel een winst van 0,6 l/100 km. Dat alles zonder de prestaties van de dieselmotor (136 pk) nadelig te hebben beïnvloed. De CO2-uitstoot is teruggedrongen van 160 g/km naar 135 g/km. Voor de C 180 Kompressor is men zelfs nog een stap verder gegaan. De cilinderinhoud van de benzinemotor werd gereduceerd van 1796 cc tot 1597 cc. Deze downsizing is gepaard gegaan met een verder optimalisatie van de verbrandingskamers en een vermindering van de weerstand. Hierdoor werd 0,35 l/100 km meer bespaard dan met enkel de BlueEfficiency-maatregelen. Het resultaat is een verbruik van 6,5 l/100 km tegenover 7,4 l/100 km voor de gewone C 180 Kompressor. De CO2-uitstoot ligt op 156 g/km tegenover 187 g/km voor de gewone C 180 Kompressor.

Mercedes C 350 CGI BlueEfficiency
Vanaf dit najaar geheel nieuw in het leveringsgamma van de C-klasse is de C 350 CGI. De motor is gebaseerd op de zescilinder in de C 350 en maakt gebruik van directe brandstofinjectie. Doordat de motor tot in detail werd geoptimaliseerd en er BlueEfficiency-maatregelen werden toegepast wist Mercedes het verbruik terug te dringen tot 8,4 l/100 km ofwel een winst van maar liefst 1,3 l/100 km. De prestaties van de 292 pk en 365 Nm sterke C 350 (CGI) zijn nog steeds prima; 0-100 km/h in 6,2 seconden en een topsnelheid van 250 km/h.

Leverbaarheid
De Mercedes C 180 Kompressor en C 200 CDI BlueEfficiency staan vanaf de zomer bij de dealers. De C 350 CGI BlueEfficiency zal tegen het einde van het jaar aan het gamma worden toegevoegd. Mercedes heeft hiermee de aftrap gegeven voor de introductie van haar BlueEfficiceny-gamma. De prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Elektrische Mercedes EQA krijgt per direct 4WD en een powerboost
  BMW M3 en M4 met 4WD: Zo snel was een BMW M3/M4 nog nooit!
  Mercedes EQB is de eerste elektrische zevenzitter van Mercedes
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
Bestuurders willen vaker vergaderen zonder de baas erbij (1) 
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties (1) 
Speciaal bedrijfsuitje voor singles biedt kansen (1) 
Vergaderen kost 37 miljard per jaar (1) 
top10
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
Verbeter uw supplychain, verbeter uw klantervaring
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto
Een carrière in cybersecurity: vijf tips
FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
meer top 10