zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Suzuki iV-4 springt in gat SX4

 

10 september 2013 - Suzuki springt met de iV-4 in het gat dat de groter geworden SX4 achterliet. Maar anders dan de opgehoogde, compacte B-segmeters waarmee de meeste merken een dik belegde boterham verdienen, doet Suzuki dat met een rasechte SUV. Met een hogere bodemvrijheid en potige 4x4-aandrijving kan de iV-4 namelijk meer dan enkel mooi zijn.

Suzuki is een 4x4-merk. En ondanks dat dat tegenwoordig al snel wordt geassocieerd met een haatdragend houding jegens ‘een beter milieu’, blijven ze trouw aan het concept dat hun wereldfaam heeft opgeleverd. Moderne technieken maken het immers mogelijk dat robuuste vierwielaandreven auto’s ook vriendelijk voor mens en natuur kunnen zijn en daar maakt Suzuki dankbaar gebruik van bij de totstandkoming van de iV-4, of eigenlijk gezegd het productiemodel dat in 2015 daarop volgt.



Echte 4x4
De op de IAA onthulde iV-4 is een afkorting van Individualisering, Vehicle en 4WD. Hiermee geeft Suzuki al een groot deel van de insteek van de 4,22 meter lange, 1,85 meter brede en 1,67 meter hoge SUV aan. Het geheel op smaak maken met tal van visuele accessoires zal straks tot de mogelijkheden behoren, maar de iV-4 is niet zoals de meeste moderne crossovers er één die wil stilzitten omdat anders de kans ontstaat dat ze vieze handjes oplopen. Dankzij een nieuwe generatie van ALLGRIP-vierwielaandrijving belooft Suzuki dat de iV-4 door het terrein ploetert als een atletische Jimny. Het feit dat de Japanners de iV-4 als een volwaardige 4x4-auto willen neerzetten tekent het onderscheidende karakter van het model in het steeds voller wordende B-segment.



Magna Steyr
2015 is nog best ver weg, dus zijn er nog geen uitspraken gedaan over de krachtbron. Daarmee kan het nog alle kanten op, al verzekert Suzuki ons dat een lagere gemiddelde CO2-uitstoot hoog op het wensenlijstje zal staan. En dat zal niet alleen op het conto van de krachtbron, maar ook de algehele ´lichtgewicht´ constructie komen, aldus de Japanners. De beslissing over waar de iV-4 gebouwd gaat worden is al wel gemaakt. Bij Magna Steyr in Oostenrijk.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10