zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

De nieuwe Audi S3 Sportback knalt erin

 

13 februari 2013 - Met een acceleratietijd van exact vijf seconden is de nieuwe Audi S3 Sportback niet eens zoveel trager dan de RS3 van de vorige generatie. En daarmee maakt de nieuwe S3 een vliegende start. Letterlijk en figuurlijk.

De driedeurs Audi S3 kennen we al, maar moet nog wel gelanceerd worden. Binnen nu en twee maanden breekt dat moment aan. De nieuwe, vijfdeurs S3 Sportback gaat aan het einde van de zomer in de verkoop. Prijzen van beide S-modellen is Audi ons nog schuldig, maar dat is dan ook het enige dat nog ontbreekt.





70 kg lichter
Technisch zijn de driedeurs en de vijfdeurs S3 identiek aan elkaar. Voorin ligt de bekende 2.0 liter TFSI, opgevoerd tot 300 pk en waarmee de Sportback in 5,0 seconden naar de 100 km/h sprint. Een tijd die slechts vier tiende van een seconde langzamer is dan de allersnelste A3 van dit moment, de RS3 met 340 pk sterke 5-cilinderturbo. Het geringe verschil in sprinttalent is te danken aan het aanwezige launch control én het afgeslankte gewicht van de nieuwe S3 Sportback. Droog weegt de auto 1.445 kg, wat 70 kg lichter is dan zijn voorganger. Het maximumkoppel reikt tot 380 Nm en is volledig beschikbaar tussen 1.800 en 5.500 tpm. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/h, terwijl het brandstofverbruik bij rustig rijden niet hoger zou moeten uitkomen dan 6,9 l/100 km.



Perfect in balans
Zoals ieder S- en RS-model van Audi wordt ook de S3 Sportback gekenmerkt door een aangedikt uiterlijk en Quattro-vierwielaandrijving. Een verlaagd sportonderstel is eveneens standaard, maar de rijkwaliteiten komen vooral tot uiting vanwege een bijna perfecte balans tussen voor en achter (59/41). Met Audi drive select kan de bestuurder het rijkarakter van de S3 Sportback instellen. Het spectrum varieert van Efficiency en Comfort tot Auto en Dynamic. In Dynamic-mode wordt de uitlaatsound bovendien extra aangezet.



Showveter
De Audi S3 Sportback is herkenbaar aan typische Audi S-elementen, waaronder de aluminium afwerking van de grille en de buitenspiegels. Ook grote luchtinlaten, vier uitlaatpijpen, de diffuser en de achterspoiler benadrukken het sportieve karakter. Weelderig zijn de standaard 18 inch wielen. Grotere maten zijn optioneel verkrijgbaar, zo ook LED-verlichting. In het interieur is het vooral veel zwart dat heerst, verder aangekleed met sportstoelen, een sportstuur en aluminium pedalen. Tot zover een deel van de basisuitrusting en de optielijst. Audi kennende lijkt met name aan die laatste geen einde te komen.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10