zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

De 3-deurs Seat Leon SC is officieel

 

12 februari 2013 - Seat laat er geen gras over groeien en wil kennelijk zo snel mogelijk op volle sterkte meevechten in het moordende C-segment. Kort na de vijfdeurs carrosserievariant van de gloednieuwe Leon introduceert het merk nu de driedeurs SC. De sportiefst ogende van het duo.

Net zoals bij de Ibiza noemt Seat de driedeurs versie van de Leon voortaan SC, van Sports Coupé. Van een coupé heeft het model feitelijk weinig weg, want de Leon SC is eigenlijk weinig meer dan de vijfdeurs met twee portieren minder. Maar dat betekent ook dat alle positieve eigenschappen waarop de Leon trakteert zijn behouden, zoals het gelikte, representatieve uiterlijk, de behoorlijke binnenruimte en kwalitatieve afwerking plus de moderne techniek.





Kleine ingrepen
Je ziet het niet meteen, maar de wielbasis van de Leon SC is 35 mm korter dan die van de vijfdeurs uitvoering. Seat beweert dat deze ingreep het model net even wat wendbaarder heeft gemaakt, zonder dat daarvoor aan ruimte en comfort verloren is gegaan. Zo is de standaard bagageruimte met 380 liter even groot als dat van de vijfdeurs Leon. Mogelijk dat de kortere afstand tussen de voor- en achterwielen, het net even wat kleinere raamoppervlak en de sterker aflopende daklijn ook effect hebben op het toch al gedrongen, gespierde design van de Leon. Vanaf een foto is dat lastig te bepalen, maar we gaan het zien op de Autosalon van Genève 2013 waar de nieuwe Leon SC zijn wereldpremière beleeft.



Rijtechniek
De duurdere modellen hebben aan de voorzijde een McPherson-veerpootconstructie die op een subframe is bevestigd, terwijl de motorversies tot 150 pk achter een ophanging met een torsieas krijgen. Bovendien profiteren de topversies van een modernere multi-link ophanging die langs- en dwarskrachten onafhankelijk verwerkt. Als toevoeging daarop kan Seat hun nieuwe Seat Drive Profile installeren, een systeem waarmee de bestuurder kan wisselen tussen verschillende karakteristieken voor de stuurbekrachtiging, de gaspedaalreactie en het motorgeluid. Er zijn drie modi: eco, comfort en sport. In de meest sportieve stand doet de rode interieurverlichting er nog een sfeervol schepje bovenop.



Motoren
Seat zal de Leon SC met dezelfde motoren gaan leveren als de vijfdeurs. Er is keuze uit meerdere TDI’s en TSI’s, met aan de basis van het dieselgamma de 1.6 met 105 pk en 250 Nm. In combinatie met start/stop en terugwinsystemen verbruikt dit model gemiddeld 3,8 l/100 km met een bijbehorende CO2-uitstoot van 99 g/km (20%). De sterkere 2.0 TDI levert 150 pk en 320 Nm en heeft minstens 4,1 liter dieselolie nodig per 100 kilometer. Kijkend naar de TSI-benzinemotoren is de Leon SC er onder meer met de 1.2 TSI, goed voor 105 pk, en de 1.4 TSI die 122 pk en 200 Nm produceert. Voor de laatste motorisering geeft Seat een gemiddeld verbruik op van 5,2 l/100 km bij een emissiewaarde van 120 g/km (20%). Verder zal het aanbod bestaan uit de 1.4 TSI met 140 pk en 250 Nm die cilinderuitschakeling helaas moet missen. Toch verbruikt hij nog een keurige 5,2 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 119 g/km (20%). De voorlopige topper – totdat de nieuwe Leon Cupra er is – is de 1.8 TSI met 180 pk en 250 Nm. Bij de diesels is dat de 184 pk sterke 2.0 TDI met maximaal 380 Nm aan trekkracht. Een strepentrekker zo hebben we eerder kunnen ervaren. Een manuele 6-bak is overigens standaard, terwijl de DSG-automaat met dubbele koppeling op de optielijst zal prijken. De nieuwe Seat Leon SC debuteert op de Autosalon van Genève en zal kort daarna in de showroom staan. Prijzen volgen nog.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10