7 februari 2013 - De Volkswagen Golf Cabriolet, die de Golf VI als basis heeft, is nu twee jaar op de markt. In dat geval komt de R-versie niet bijster laat. Echter het feit dat de Golf R Cabrio zich begin 2011 al liet zien en we reeds gewend zijn aan de Golf VII mag het model gerust een laatbloeier genoemd worden.
Laat betekent overigens niet minder gewenst, want de Volkswagen Golf R Cabrio is misschien wel de smakelijkste Golf tot nu toe. Allereerst natuurlijk vanwege die stoffen cabriokap die open kan zodat je de zon op de huid kan voelen branden. Ten tweede vanwege de potente aandrijflijn, een 2.0 liter TSI met 265 pk, standaard gekoppeld aan een DSG-automaat met zeven verzetten. Daar trek je niet je haren mee uit je hoofd, maar krachtig en daarmee snel is -ie zeker. Van 0 naar 100 km/h accelereren duurt niet langer dan 6,4 seconden en de topsnelheid reikt tot 250 km/h.
Blits
Kenners zullen al in de smiezen hebben dat de Golf R Cabrio niet exact dezelfde aandrijflijn heeft als de gesloten Golf R. Die heeft immers 270 pk en 4Motion-vierwielaandrijving. Volkswagen heeft voor de Golf R Cabrio de aandrijflijn van de Scirocco R gebruikt. Ook die laat zijn paardenkrachten los over de voorwielen, en dat zonder mechanisch sper. Het XDS-systeem van Volkswagen verdeelt de krachten over het linker- en rechtervoorwiel zodra dat nodig is. Of dat elektronisch gestuurde sperdifferentieel ook op de Golf R Cabrio aanwezig is, is niet bekend. De Nederlandse specificaties worden later uit de doeken gedaan.
In de Duitse uitrusting vinden we hem niet terug. Daar is iedere Golf R Cabrio in ieder geval voorzien van 18 inch "Talladega" lichtmetalen velgen, een 25 mm verlaagd onderstel met R-ophanging en natuurlijk de specifieke bumpers waarmee je de blits maakt. Verder komt de cabriolet (bij onze oosterburen) met Bi-Xenon-koplampen met bochtverlichting, meerdere R-logo’s, zwart gekleurde remklauwen, lederen sportstoelen, een 3-spaaks sportstuur, aluminium inlegstukken, alu-pedalen, Radio RCD 310, automatische airco en speciale vloermatten.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com