28 januari 2013 - Al sinds 1986 levert Volkswagen de Golf met vierwielaandrijving, toen nog Syncro geheten. Sinds enkele generaties kennen we het vierwielsysteem als 4Motion, en de nieuwste, vijfde generatie daarvan is vanaf heden op de Golf 7 te verkrijgen.
Om de krachten over alle vier de wielen te verdelen maakt Volkswagen’s 4Motion gebruik van een Haldex-koppeling. Deze hydraulische, elektronisch gestuurde koppeling doet onder normale omstandigheden eigenlijk weinig tot niets. Pas zodra de voorwielen tractie of grip verliezen zorgt de Haldex-koppeling dat ook de achterwielen worden aangedreven. Het voornaamste voordeel van deze techniek is het besparen van brandstof. Tijdens normale, constante snelheden draaien de achterwielen immers gewoon mee met de primair aangedreven voorwielen. Om nog wat meer te besparen is het 4Motion-systeem weer wat lichter (1,4 kg) dan voorheen.
Alleen diesels
De nieuwe Volkswagen Golf 4Motion is verkrijgbaar in drie uitrustingniveaus (Trend-, Comfort- en Highline), enkel als 5-deurs en enkel in combinatie met twee diesels: de 105 pk sterke 1.6 TDI en de 2.0 liter TDI met 150 pk. Als gemiddeld verbruik wordt respectievelijk 4,5 en 4,7 l/100 km opgeven. De tweeliter dieselmotor is hiermee 0,8 l/100 km zuiniger dan zijn voorganger met 10 pk minder. Tot de standaarduitrusting van de Golf 4Motion-modellen behoort ook het elektronische gestuurde XDS-sperdifferentieel.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com