zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

1-liter Volkswagen XL1 nadert productiestadium

 

17 januari 2013 - Een auto voor consumptie die slechts één liter brandstof verstookt per 100 kilometer, het lijkt een utopie. Toch is zo’n auto dichterbij dan je denkt. Volkswagen beloofde begin vorig jaar dat hun 1-liter-auto, de XL1, dit jaar in productie zal gaan. Het lijkt erop dat ze dat gaan halen.

Het is alweer tien jaar geleden dat Volkswagen voor het eerst het doek trok van hun vooruitstrevende ‘1-liter-auto’. Hoewel de extreemzuinige Volkswagen nog nadrukkelijk een concept was, kon deze 1L gewoon rijden op de openbare weg. Niet minder dan Ferdinand Piëch, de allerhoogste baas van de Volkswagen Groep, reed ermee van Wolfsburg naar Hamburg om daar een aandeelhoudersvergadering bij te wonen. Een betere entree kon hij niet maken. Versie 2.0, de L1, volgde in 2009 en in 2011 werd de XL1 getoond op de Qatar Motor Show. Nog steeds ogend als een auto uit de Back To The Future was de realisatie dichterbij dan iedereen dacht. Volkswagen durfde het zelfs aan te beloven dat de XL in 2013 in (gelimiteerde) productie zou gaan met nagenoeg dezelfde eigenschappen en (zuinige) kwaliteiten als het concept. En het ziet ernaar uit dat ze deze belofte inlossen.



Aandrijflijn
De Volkswagen XL1 Concept – en vermoedelijk ook het productiemodel – wordt aangedreven door een 800 cc grote 2-cilinder TDI met 47 pk en 121 Nm aan trekkracht, gekoppeld aan een DSG-automaat. Een elektromotor zorgt voor nog eens 27 pk en 100 Nm. De ‘elektrische’ actieradius bedraagt 40 kilometer. Ondanks het bescheiden vermogen, maar vanwege het hoge koppel spurt de XL1 alsnog in twaalf tellen naar 100 km/h en weet het een top te bereiken van 160 km/h.

Gezelliger
Om de te bouwen ‘1-liter auto’ een gemiddeld verbruik van slechts 0,9 l/km en een CO2-uitstoot van 24 g/km mee te geven, kon Volkswagen, om het productiemodel dezelfde kwaliteiten mee te geven, niet al te veel veranderen aan de XL1. Voor dergelijke verbruik- en emissiewaarden moet een auto supergestroomlijnd zijn. En de XL1 Concept is dat met een Cw-waarde van 0.186. Ook een laag wagengewicht is vereist. Het studiemodel weegt 795 kg en ondanks dat het productiemodel – waarvan er maximaal 100 worden gebouwd – conventionele spiegels en open wielkasten zal bevatten, zal het uiteindelijke gewicht daarvan niet of nauwelijks afwijken. Zelfs de vleugeldeuren gaan we terugzien. Binnenin vindt er echter een (positieve) verandering plaats. In plaats van schuin achter elkaar, zitten de inzittenden gewoon naast elkaar zoals in een normale personenauto. Wel zo gezellig.

IAA Frankfurt
Dit jaar vindt de tweejaarlijkse IAA in Frankfurt weer plaats. We gaan er dan ook van uit dat Volkswagen, voor de ogen van het thuispubliek, het doek trekt van hun nieuwe mijlpaal. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10