zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Audi A1 Metroproject quattro concept

 

18 oktober 2007 - Op de Tokyo Motor Show onthult Audi de A1 Metroproject quattro concept. De kleine conceptcar is de voorbode van de Audi A1 die eind 2009 in productie zal gaan. Met de A1 wil Audi de aanval openen op de Mini en de Fiat 500. De conceptcar die in Tokyo wordt gepresenteerd is voorzien van hybridetechniek.

Het is al lang geen publiek geheim meer dat Audi werkt aan een concurrent voor de Mini. Michael Dick - Audi´s Technical Development topman - kondigde eerder al aan dat de A1 eind 2009 op de markt zal komen. Bovendien liet hij weten dat de auto mannelijker en sportiever zal ogen dan de Mini van aartsrivaal BMW. Dat dit inderdaad zo is kunnen wij nu bevestigen met het uitlekken van deze eerste foto´s en wat officiële informatie.



Duidelijk voorbode van de productie A1
De A1 Metroproject quattro concept zal in Tokyo één van de grote publiekstrekkers zijn. De auto is officieel nog een conceptcar, maar het model is een duidelijke voorbode van het productiemodel dat in 2009 op de markt komt. We zien de nieuwe designstijl die Audi met de A5 en nieuwe A4 is ingeslagen. De grote single frame grille is uiteraard weer beeldbepalend, maar ook de koplampen mogen er zijn. Aan de achterzijde herkennen we kenmerken van de Audi Cross Coupé concept.

Sportief interieur
Het interieur is strak en tegelijkertijd sportief. Het doet wat denken aan het binnenste van de TT. Dat komt vooral door het aan de onderzijde afgeplatte stuurwiel en de ronde luchtroosters. De vier inzittenden beschikken in de A1 Metroproject concept elk over een eigen stoel.

Hybride
Onder de motorkap ligt een 1.4 TFSI motor die goed is voor een vermogen van 150 pk. De motor drijft via de S-tronic versnellingsbak (gelijk aan de DSG van Volkswagen) de voorwielen aan. De achterwielen worden aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 30 kW. De A1 is daarmee een hybride en kan zelfs 100 km rijden op enkel de elektromotor. Het gemiddelde verbruik van 4,9 l/100 km maakt de A1 tot één van de meest zuinige benzineauto’s van dit moment en ook de CO2-uitstoot van 112 g/km is keurig. Ondanks dit zuinige karakter weet de A1 spannende prestaties te noteren. De 0-100 km/h sprint verloopt in 7,8 seconden en de topsnelheid ligt net boven de 200 km/h.

Volgende week meer informatie
Volgende week zal Audi de A1 Metroproject quattro concept officieel onthullen op de Tokyo Motor Show. Met deze conceptcar moeten we alvast worden opgewarmd voor de presentatie van het productiemodel dat eind 2009 leverbaar zal worden. Mini mag zich alvast zorgen gaan maken!Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Kom maar op met die CO2-boetes: hier is de Mercedes GLE Coupé AMG!
  Kia Ceed Sportswagon en XCeed Plug-in Hybrid hebben een prijs
  In de Aston Martin Vantage Roadster is het altijd lente
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020 (1) 
Meer productiviteit in minder tijd (2) 
Europese markt overspoeld met nepartikelen (2) 
Arbeidsmarkt onverminderd goed (1) 
Angst voor baanverlies leidt tot slapeloze nachten (1) 
Meerderheid werknemers denkt dat technologie hun werkervaring verbetert (1) 
Leiderschap in de digitale economie is een vak apart (3) 
top10
Hoe leuk moet je elkaar vinden om een goed team te zijn?
Leeftijd grootste obstakel voor Nederlanders in loopbaan
Leidinggevende is voorstander van zelfsturende teams
Zo krijgt u nog sneller betaald
De ervaringsrevolutie: we willen niet alleen kijken, maar ook participeren
Inclusiviteit nog lang niet overal vanzelfsprekend
Wintersport: 44 procent automobilisten vindt rijden in sneeuw eng
Vijf leidende technologietrends
Nederlanders bezorgd over de toekomst
'Cybersecurity moet een schoolvak worden'
meer top 10