zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Nieuwe CitroŽn C5 en C5 Break onthuld

 

18 oktober 2007 - Dit zijn de nieuwe CitroŽn C5 en C5 Break die begin 2008 leverbaar worden. CitroŽn slaat met de compleet nieuwe C5 een andere weg in. Zo zal de C5 voortaan ook leverbaar worden met stalen veren in plaats van veerbollen. Met drie benzine- en vier dieselmotoren moet de nieuwe C5 een zeer brede doelgroep aan gaan spreken.

Citroën gaf ons op de IAA in Frankfurt al een klein voorproefje van dit nieuwe model. De Fransen lieten bij de presentatie van de C5 Airspace weten dat veel designkenmerken terug zouden komen in de nieuwe C5. Geen loze woorden, zo blijkt bij het vrijgeven van deze eerste foto´s van zowel de C5 als de C5 Break. Daarbij valt direct op dat Citroën een andere weg is ingeslagen. De nieuwe C5 heeft een veel strakkere vormgeving dan zijn voorganger en moet daarmee een breder publiek aan gaan spreken. De Franse fabrikant verwacht dan ook veel kopers bij andere merken weg te kapen. Maar om ook de echte Citrofiel aan te spreken is de auto wel duidelijk herkenbaar. Het lijnenspel doet geen twijfel bestaan over zijn afkomst. Wie toch nog twijfelt wordt door de grote ´double chevron´ op de grille met zijn neus op de feiten gedrukt.



Interieur
Het interieur heeft een ware metamorfose ondergaan. De al niet kleine C5 is in alle opzichten verder gegroeid en biedt nog meer ruimte en comfort aan de inzittenden. Bovendien is de C5 Berline niet langer een hatchback, maar nu een echte sedan. Bekend uit de C4 is het stuurwiel voorzien van een vaste kern. Veel bedieningselementen zijn hierop geplaatst. Het design van het dashboard is strak en zakelijk. Vooral dat laatste is belangrijk, want Citroën wil met de C5 meer dan ooit de leasemarkt gaan bedienen.

Zeven motoren
Op motorisch gebied is er de keuze uit drie benzine- en vier dieselmotoren. Het gamma start met de 1.8 (127 pk), gevolgd door de 2.0 16V (143 pk) en het topmodel is de 3.0i V6 (215 pk). Die laatste is standaard gekoppeld aan een zestraps automaat terwijl voor de 1.8 en 2.0 een handgeschakelde vijfbak standaard is. Het dieselgamma trapt af met de 1.6 HDi (110 pk), gevolgd door de 2.0 HDI (138 pk), de 2.2 HDI (179 pk) en het topmodel de 2.7 HDI V6 (208 pk). De zescilinder dieselmotor is standaard gekoppeld aan een zestraps automaat terwijl de 1.6 HDi is voorzien van een handgeschakelde vijfbak en de andere twee motoren beschikken over een handgeschakelde zesbak.

Wel en geen veerbollen
Opvallend is dat Citroën wat onderstel betreft van haar ´geloof´ is afgestapt. Zo zijn de 1.8 16V en de 1.6 HDi 16V voorzien van gewone stalen veren in plaats van de voor Citroën zo kenmerkende veerbollen. Op de 2.0 16V, de 2.0 HDi en de 2.2 HDi zijn de veerbollen optioneel leverbaar. Wie kiest voor de 2.0i V6 of de 2.7 HDi V6 krijgt standaard de beschikking over het typische onderstel. Bij de nieuwe C5 heet het systeem Hydractive 3 Plus en het moet alle oneffenheden gladstrijken en tegelijkertijd ook een dynamisch weggedrag weten te realiseren.

Begin 2008 bij de dealers
De nieuwe Citroën C5 en C5 Break staan vanaf begin 2008 bij de dealers. Citroën laat zelf weten te willen concurreren met de nieuwe Renault Laguna en Ford Mondeo, maar ook met de Volkswagen Passat en zelfs met de premium auto’s in dit segment zoals de Audi A4 en BMW 3-serie. De prijzen en exacte uitrustingsniveaus worden in aanloop naar de introductie bekend gemaakt.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Kia Ceed Sportswagon en XCeed Plug-in Hybrid hebben een prijs
  In de Aston Martin Vantage Roadster is het altijd lente
  Garnalen, kippenvleugeltjes en bier uit je Ford Mustang Mach-E
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020 (1) 
Meer productiviteit in minder tijd (2) 
Europese markt overspoeld met nepartikelen (2) 
Arbeidsmarkt onverminderd goed (1) 
Angst voor baanverlies leidt tot slapeloze nachten (1) 
Meerderheid werknemers denkt dat technologie hun werkervaring verbetert (1) 
Leiderschap in de digitale economie is een vak apart (3) 
top10
Hoe leuk moet je elkaar vinden om een goed team te zijn?
Leeftijd grootste obstakel voor Nederlanders in loopbaan
Leidinggevende is voorstander van zelfsturende teams
Zo krijgt u nog sneller betaald
De ervaringsrevolutie: we willen niet alleen kijken, maar ook participeren
Inclusiviteit nog lang niet overal vanzelfsprekend
Wintersport: 44 procent automobilisten vindt rijden in sneeuw eng
Vijf leidende technologietrends
Nederlanders bezorgd over de toekomst
'Cybersecurity moet een schoolvak worden'
meer top 10