zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Meer bio-ethanol (E85) auto?s op komst

 

11 juli 2007 - Na Volvo, Saab en Ford komen meer autofabrikanten met bio-ethanol auto?s. Kort geleden kondigde Renault de komst van de Mégane E85 aan, maar daar zal het niet bij blijven.

Tijdens een persconferentie maakte Jan Brentebraten – Europees directeur Ford Alternative Fuels - bekend dat Ford meer bio-ethanol modellen op de planning heeft staan. Naast de Focus, Focus Wagon en C-Max FlexiFuel staan er ook FlexiFuel-modellen van de Mondeo, S-Max en Galaxy gepland. In tegenstelling tot de Focus en C-Max worden deze drie Ford’s echter voorzien van een 2.0 liter viercilinder benzinemotor die geschikt is voor het gebruik van bio-ethanol (E85). Begin volgend jaar al zullen deze drie modellen bij Ford in de showrooms staan. Het prijsverschil met een ‘gewone’ 2.0 zal waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn. Ford wil hiermee de aankoop van haar FlexiFuel-modellen stimuleren en zodoende een signaal richting de overheid afgeven.



Volkswagen Group
Maar niet alleen Ford heeft een bio-ethanol offensief gepland staan. Volgens een welingelichte bron werkt ook de Volkswagen Group aan bio-ethanol modellen. In eerste instantie zal dat gaan om een Touran en Golf op bio-ethanol. Deze motoren zullen waarschijnlijk echter ook hun weg gaan vinden naar diverse Audi, Seat en Skoda-modellen. Bovendien komen ook Citroën en Peugeot met diverse modellen die geschikt zijn voor het gebruik van bio-ethanol en zelfs Hummer werkt aan een H2 E85.

Wereldwijde expansie
De ontwikkeling van deze milieuvriendelijke brandstof staat aan de vooravond van een grootscheepse wereldwijde expansie. De autofabrikanten zijn druk doende om de bio-ethanol modellen massaal te presenteren. Bovendien is ook de winning van ethanol volop in ontwikkeling en wordt er zelfs al gewerkt aan een tweede generatie. Daarbij kan de ethanol niet meer alleen worden gewonnen uit graan, maïs en suiker(bieten), maar ook uit resthout en papier. Vooral een land als Zweden is bovendien zeer actief als het gaat om ethanol. Maar liefst 30% van de nieuw verkochte modellen zijn daar bio-ethanol auto’s. Maar ook Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland volgen deze ontwikkeling op de voet. De industrie lijkt er klaar voor, nu onze overheid nog.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
In welke gevallen moet je aan de slag met een BAV
reacties
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (1) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (1) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
Nederland positieve uitschieter: 62 procent vertrouwt op huidige pensioenstelsel (1) 
Het grote verschil tussen weten en kunnen (1) 
Onderweg naar meer bevlogenheid  (1) 
top10
Tips voor een veilige werkplek, ook tijdens de vakantieperiode
Vier tips voor meer werknemersbetrokkenheid in de zorg in tijden van hybride werken
Bedrijven worstelen met innoveren omdat ze data niet effectief kunnen gebruiken
Toptalent aantrekken en behouden met een ‘employee first’ bedrijfscultuur
Wekelijkse aantal cyberaanvallen wereldwijd gestegen met 32 procent
De grootste frustraties en uitdagingen voor IT-systeembeheerders
Dit is hoe je cybersecurity op de kaart zet bij het management
Ongetrainde medewerkers vormen gapend gat in cybersecurity
Wantrouwen over data-uitwisseling remt technologische vooruitgang af
Cybercriminelen bereiden zich voor op een wereld zonder macro's
meer top 10