zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Kia Optima Hybrid vaandeldrager in hybridestoet

 

18 november 2010 - Kia blijft verrassen. Bouwt het tegenwoordig auto?s die zich uitstekend kunnen meten met gevestigde merknamen, lopen de Koreanen nu zelfs voorop als het om hybridetechniek gaat.

Toyota en Honda zullen zich ongetwijfeld achter de oren krabben wanneer ze de technische papieren van de Kia Optima Hybrid doorbladeren. Binnen een jaar lanceert Kia de Optima Hybrid in Amerika voorzien van hybridetechniek dat hun hybridemodellen prompt hopeloos verouderd doen lijken. Maken de eerder genoemden nog gebruikt van nikkelmetaal-accu’s, de Optima Hybrid maakt ineens twee sprongen voortwaarts – lithium-ion slaat het over – met exemplaren van lithium-ion-polymeer. Deze zijn aanzienlijk moderner en leveren meer capaciteit en zijn lichter bij hetzelfde formaat. Alleen al het batterijenpakket van de Optima Hybrid is ten opzichte van concurrent Toyota Camry Hybrid 15 kg lichter. Dat lijkt in eerste instantie te verwaarlozen, opgeteld in vergelijking met een andere rivaal, de Ford Fusion Hybrid, is het dat niet: het verschil in wagengewicht zou 230 pounds bedragen, equivalent aan 105 kilogrammen. Bijkomend voordeel is dat vanwege het compacte formaat van het lithium-ion-polymeer-accupakket er meer bagageruimte overblijft. Het totale leeggewicht van de Kia Optima Hybrid ligt op 3.490 pounds (1.585 kg), gemiddeld voor een auto van zijn afmetingen.



Voortuitstrevende lay-out
Een stap verder dan de huidige hybrides is de Kia Optima Hybrid ook wat betreft de lay-out van de aandrijflijn. Kia noemt het Transmission-Mounted-Electric-Drive (TMED), een hele mond vol maar de uitwerking is eigenlijk vrij simpel. Door de hybridemodule niet rechtstreeks te koppelen aan de transmissie kon een bestaande versnellingsbak gemonteerd worden. Dit bespaart aanzienlijk in de (ontwikkelings)kosten van een geheel nieuwe hybridetransmissie. Het is de zestraps automaat uit de Sorento geworden.



Cijfers
De verbrandingsmotor betreft een 2.4 liter GDI-benzinemotor. Het gezamenlijke vermogen is vastgesteld op 208 pk en de maximale trekkracht ligt op 265 Nm. Zelfstandig is de elektromotor 30 kW sterk, krachtig genoeg om de Optima Hybrid enkel op stroom 100 km/h te laten rijden. Qua gemiddelde zou je volgens de fabriek op een verbruik van 6,2 l/100 km moeten kunnen uitkomen. Voor een auto met dergelijke prestaties zeer keurig.



Wanneer te koop?
Kia heeft de Optima Hybrid tijdens de Los Angeles Motor Show onthuld en wel met een bewuste reden: de auto richt zich voornamelijk op de Amerikaanse markt. Waarschijnlijk komt hij niet naar Europa omdat het model zakelijk gezien niet interessant genoeg zou zijn vanwege de emissiewaarden.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10