zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Saab 9-4X augustus 2011 in de showroom

 

18 oktober 2010 - Dit is 'm dan, de Saab 9-4X zoals deze vanaf augustus volgend jaar in de showroom staat. Het Zweedse crossover model is weliswaar ietwat verlaat maar zeker niet te laat, ofschoon het weinig kans van slagen heeft in Europa daar het alleen te verkrijgen is met (krachtige) benzinemoteren.

Het aanbieden van dieselmodellen zijn bij dit soort modellen cruciaal om te kunnen slagen in Europa. Infiniti kan daar als geen ander over meepraten. De Saab 9-4X zal vanaf april 2011 in Mexico van de band rollen met louter benzinemotoren die ook nog eens erg krachtig zijn. En daar ongetwijfeld een minder aantrekkelijk prijskaartje aan gehangen worden. De verkoop start een maand nadat de eerste exemplaren de fabriek verlaten. Amerika is als eerste aan de beurt, Europa en overige markten volgen op zijn vroegst in augustus van 2011.



Motoren
De motoren waar we het zojuist over hadden zijn twee zescilinders. De ene is een 3.0 liter V6 met directe injectie en 265 pk en kan in 9,0 seconden van 0-100 km/h accelereren, de andere is een 2.8 V6-turbo goed voor 300 pk en een tijd van 8,3 seconden op het bekende sprinttraject. De topsnelheden liggen op respectievelijk 210 en 230 km/h. Beide modellen zijn standaard voorzien van AWD-aandrijving en gekoppeld aan een automatische zesversnellingsbak die zijn schakelkarakteristiek aanpast aan de rijomstandigheden. De krachtigste motorisering is trouwens alleen in Aero-uitvoering te verkrijgen.



Amerikaans
Dat de Saab 9-4X niet geleverd gaat worden met een dieselmotor wil niet zeggen dat de auto niets te zeggen heeft in het felbevochten crossover segment. De 9-4X is op z’n minst een alternatieve verschijning tussen de huidige crossovers van dit formaat en gewicht (2.000 kg). Het uiterlijk is typisch Saab maar heeft ook wel wat weg van een Amerikaan. Een gedachte is niet geheel onterecht is daar de Saab op dezelfde productielijn als de Cadillac SRX word geproduceerd. Toch belooft Saab rij-eigenschappen die overeenstemmen met de Europese smaak met het eerdergenoemde vierwielaandrijvingsysteem inclusief een gelimiteerd, elektronisch eLSD-slipdifferentieel met een idale gewichtsverhouding van 57/43 (voor/achter) als basistroef en het zogeheten Saab DriveSense, een adaptief onderstel, als smaakmaker. Het systeem kent meerdere settings: Intelligent Mode, Comfort, Sport en Eco.

Interieur en ruimte
Nadat één van de vier deuren worden geopend worden de maximaal vijf inzittenden verwelkomt in een interieur dat heel erg Saab en Scandinavisch is. De gedachte aan een cockpit van een vliegtuig is meteen van kracht. De tunnel, de middenconsole en het instrumentenpaneel vormen één geheel en zijn rondom de bestuurder gebouwd. De 9-4X is afgewerkt met hout en de Aero-versie heeft een afwerking van koolstofvezel. Andere subtiele details die verwijzen naar het luchtvaartverleden van Saab zijn de naalden van meters en de wijzerplaten in het Saab-groen en de ‘joystickbediening’ van de ventilatieroosters. Volgens de traditie zit de start-/stopknop tussen de voorstoelen op de middenconsole. Deze is in de plaats gekomen van de traditionele contactsleutel. De stoel van de bestuurder is elektrisch verstelbaar in acht standen. Als optie zijn elektrische verstelbare pedalen leverbaar. Voor de achterpassagiers belooft Saab een ruime zit, ondanks de vele opbergvakken. Klap je de achterste rugleuningen neer (60/40) dan ontstaat er een volledig vlakke laadvloer. De normale bagageruimte meet 485 liter.

Luxe en comfort
Luxe en comfort worden onder andere geboden met een infotainmentsysteem dat in twee versies is te verkrijgen: een audiosysteem met zeven luidsprekers of het audiosysteem van Bose met 10 luidsprekers en 5.1 surround sound. Het optionele navigatiesysteem met een 8-inch aanraakscherm kan 10 GB aan muziekfiles opslaan. Verder is de airconditioning gescheiden te regelen. Tegen meerprijs is trizone aircosysteem leverbaar, waarbij de achterpassagiers zelf hun temperatuur kunnen instellen. Ook kunnen zij hun eigen entertainment (audio/visueel) kiezen via een unit in de middenconsole, voorzien van een video AUX-poort en twee schermen van 8-inch in de hoofdsteunen van de voorstoelen.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10