zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Nieuwe Dodge Charger meer old school

 

6 oktober 2010 - Dodge heeft de Charger voor modeljaar 2011 herzien. In verband met de enorme populariteit van de tweede generatie van eind jaren ?60 hebben ze de musle car meer richting dat model geduwd. Nog voor het einde van dit jaar staat de nieuwe Charger bij de Amerikaanse dealers.

Aan de eerste Dodge Charger moesten de Amerikanen enigszins wennen, maar de tweede generatie uit de late jaren ’60 was een schot in de roos. Snelle "fastback" proporties, een beul van een HEMI-motor en een overdosis aan karakter, dat typeerde de Charger van weleer. Dodge heeft de nieuwe Charger een soortgelijke injectie willen meegeven. De zogeheten "split crosshair" is voorzien van een behoorlijke hoeveelheid chroom en de voorzijde oogt nog gemener dankzij de hertekende voorbumper. De meest fraaie aanpassing treffen we aan de achterzijde waar maar liefst 164 LED’s het achterlicht vormen. Het is een fantastische knipoog naar de Charger van toen.



Stiller
Het interieur profiteert van betere en zachte materiaalsoorten en onder andere een nieuw 3-spaaks stuurwiel en noviteiten als een modern infotainmentsysteem inclusief navigatie van Garmin. Ook hebben de ingenieurs van Dodge nog eens grondig gekeken naar het geluidsniveau binnenin en daar waar nodig verbeteringen aangepast om het aantal decibellen te verminderen. Volgens de Amerikanen moet de Charger nu één van de stilste (sport)auto’s in zijn klasse zijn.

HEMI
Maar zitten kopers van een Charger eigenlijk wel op stilte te wachten? Een Charger moet brullen, het liefst zo luid mogelijk hoorbaar en komend uit de strot van een HEMI-motor. De Amerikanen beloven dat de Charger nog altijd de aandacht trekt, of dat nu met de 3.6 liter Penastar-V6 is of inderdaad met de 5.7 HEMI-V8 Charger R/T. Wellicht prettig om te weten is dat de Road and Track-uitvoering standaard is uitgerust met FuelSaver Technology waarbij de HEMI vier van zijn acht cilinders uitschakelt wanneer deze niet direct nodig zijn. Scheelt toch een slok op een borrel. Om het rijgedrag van de Charger te verbeteren is de ophanging aangepast. De auto zou nu meer in balans zijn, al hoewel eindeloos donuts draaien nog altijd peulenschil is. De Charger R/T beschikt over een herzien AWD-vierwielaandrijvingsysteem maar dit is overigens niet permanent actief.

Grijze import
Enige tijd geleden heeft Dodge afscheid genomen van Europa dus via het officiële dealerkanaal zal de nieuwe Charger niet te verkrijgen zijn. Wie echter een specialistische handelaar in Amerikaanse auto’s lief aankijkt en hem het gevraagde bedrag overhandigd zal ongetwijfeld binnen de kortste keren in de nieuwe Charger op Nederlandse kentekenplaten kunnen rijden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10