zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Start/Stop voor Ferrari California HELE

 

1 oktober 2010 - Het grote nieuws van Ferrari op de Parijse beursvloeren is de SA Aperta, maar eigenlijk doet de California HELE met start/stop-systeem daar niet voor onder. Dergelijke systemen zijn immers de redding van sportwagenfabrikanten.

Downsizing blijkt een noodzaak om te kunnen blijven voldoen aan de gestelde emissie-eisen van de overkoepelende overheden. Maar Ferrari wil het verkleinen van hun krachtcentrales zo lang mogelijk uitstellen. Recente modellen als de California, 458 Italia en de 599 GTO beschikken stuk voor stuk nog over dikke V8- of V12-motoren. Liever zoekt Ferrari de oplossing in ondersteunende middelen waarmee de harten van hun raspaarden niet meteen ter ziele gaan. Met de 599 Vettura Laboratorio voorzien van KERS presenteerde Ferrari in Genève zo’n oplossing en tijdens de autosalon van Parijs een andere mogelijkheid in de vorm van HELE (High Emotion Low Emissions). De California zal als eerste ermee voorzien worden.



Fancy
Feitelijk de HELE niet meer dan een chique benaming van een start/stop-systeem waarmee de gemiddelde CO2-uitstoot van de Ferrari California van 299 g/km naar 270 g/km daalt. Het verschil met de reeds bekende soortgelijke besparingsystemen is de snelheid en de verschillende manieren waarop de motor weer aanslaat. In slechts 230 milliseconden – een derde van de normale tijd – stroomt er weer benzine door de leidingen van de V8. Het na stilstand weer activeren van de achtcilinder kan op drie manieren: het beroeren van het gaspedaal, het rempedaal loslaten of een tikje tegen de flippers achter het stuurwiel geven. HELE is overigens compleet uitschakelbaar. Activeren en deactiveren gaat via het knopje op het paneel in de dwarsliggende voorruitstijl.

25 Nm erbij
Naast het HELE-systeem beschikt de in Parijs getoonde Ferrari California ook nog over andere brandstofbesparende systemen. Zo is de aerodynamica verbeterd en is de koeling geoptimaliseerd zodat deze minder energie vraagt en juist 25 Nm extra aan koppel kan leveren bij accelereren. Daarnaast is er een anticiperende transmissie die zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder; bij rustig rijden wordt er eerder overgeschakeld, bij een agressieve rijstijl haalt de bak het beste uit zichzelf naar boven. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10