zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Esprit markeert het nieuwe Lotus

 

30 september 2010 - Wat begon met een vage teaser mondt uit in één automobiele klapper van jewelste. Met maar liefst vijf toekomstige modellen, een Evora S en een Evora IPS-automaat gaat Lotus compleet los op de Paris Motor Show 2010. En dit niet zonder reden: "Dit gaat niet alleen over de auto´s, het gaat over de complete remake van het merk Lotus!?, aldus de CEO van Lotus Group Dany Bahar.

Lotus Cars zal met ingang van vandaag niet meer de Lotus zijn zoals we dat tegenwoordig kennen. Lotus ondergaat een complete metamorfose waarbij zowel de fabrikant, het merk als het dealerkanaal rigoureus op de schop gaat. Het nieuwe Lotus gaat niet één, maar twee niveaus hogerop: terug naar vroeger toen Lotus in één adem werd genoemd met exotische merken als Lamborghini, Ferrari en Aston Martin. "Alleen de Elise zal nog op ons oude level opereren om bestaande klanten tevreden te houden. De rest van de toekomstige modellenlijn zal aanzienlijk in prestatie- en pijsniveau stijgen!" Met ‘de rest’ duidt Bahar op de uitgestalde concept cars waar men onlangs het doek heeft getrokken. Maar liefst vijf studies beleven op de Autosalon van Parijs hun werelddebuut. Eén daarvan, de Elite, werd eerder deze maand al (digitaal) onthuld om aan te geven welke kant het op zou gaan. Het bleek slechts een tipje van de sluier te zijn. "Nog nooit in de historie van de automobielindustrie verving een merk zijn hele line-up in één jaar", waren de woorden van Lotus’ hoofdverantwoordelijke tijdens zijn nu al memorabele persconferentie vanaf de beursvloeren in de Franse hoofdstad. Waarheid of niet, wij hebben dit nog nooit eerder meegemaakt.



Surrealistisch
"Our future starts right here!" Bahar bleef de ene oneliner na de andere eruit gooien. Toch zit in alles wat hij zei een behoorlijke kern van waarheid. De vijf auto’s die Lotus in Parijs onthuld belichamen de nieuwe visie en filosofie van het merk. Over een periode van vijf jaar worden ze gelanceerd met, jazeker, een geheel nieuwe Esprit die de spits afbijt. Jaren van speculeren door de pers en het hopen door vele autoliefhebbers wordt dan ineens werkelijkheid. Zo vanuit het niets trekt Lotus het doek van hun grootste icoon. Begin 2013 brengen ze hem op de markt. En met een geraamde prijs van zo’n 110.000 Engelse ponden (zo’n 225.000 euro) weet je dat de nieuwe Esprit een serieuze sportwagen betreft. Mocht het inderdaad deze prijsstelling worden dan betreft het eigenlijk een koopje. Want welke andere sportwagen voor dit geld is uitgerust met een V8 – een opgevoerde 5.0 liter uit de Lexus IS-F – en een vermogen van 620 pk en 720 Nm bij een wagengewicht van nog geen 1.500 kilogram?! Niet veel in ieder geval. De Lotus Esprit zou met dergelijke techniek in 3,4 seconden naar de 100 km/h kunnen accelereren. De hybride-versie voorzien van KERS en met dergelijke specificaties zou een gemiddelde CO2-uitstoot van 250 g/km realiseren. Het klinkt bijna te surrealistisch voor woorden.

Toyota
De Esprit in Parijs is feitelijk nog een concept, maar het design van de auto ligt al zo goed als vast. Ontwerper Donato Coco, overgekomen van Ferrari, tekende de lijnen van de Esprit. Hij lijkt vooral veel inspiratie te hebben gevonden bij de merken die Lotus vanaf nu wil beconcurreren. Met name het Toyota-gehalte ligt er (te) dik bovenop, iets dat waarschijnlijk heeft te maken met de aangetrokken banden tussen Lotus en Toyota. In de lengte, breedte en in de hoogte meet de show-Esprit 4.550 mm, 1.950 mm en 1.250 mm en bij de bouw zal gebruik gemaakt worden van aluminium en koolstofvezel. De ophanging bestaat uit instelbare dempers en dubbele wishbones, terwijl een transmissie met dubbele koppeling tot de standaard uitrusting van de 2+2 Esprit behoort. De aandrijving geschiedt louter op de achterwielen.



Bijzonder tijdperk
Het mag duidelijk zijn. Lotus heeft vriend en vijand op overweldigende wijze weten te verrassen en versteld doen staan. En hoe knap is het om al deze nieuwe modellen tot aan de officiële onthulling onder de pet te houden. Dat komt nog maar zelden voor. Met vijf komende nieuwe Lotussen van een totaal ander niveau en met een heel andere insteek, hoewel Bahar beloofd Colin Chapman’s waarden te blijven behouden, kunnen we uitkijken naar het aanbreken van een bijzonder tijdperk in het (super)sportwagensegment. Vanwege de unieke onthulling van Lotus op de Autosalon van Parijs hebben we de overige toekomstige Lotus-modellen (de Elan, Elise, Elite en de Eterne) behandeld in een apart artikel. Klik op de linknamen om daar naartoe te gaan.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10