zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Het dak eraf van Audi?s e-tron

 

30 september 2010 - Het is een logisch vervolg op de e-tron II: de Audi e-tron Spyder. Audi heeft hem onthuld en het studiemodel nog iets verder richting de werkelijkheid geduwd. De volledig elektrische aandrijving wordt daarbij verruild voor een plug-im hybridemodel.

Sinds de IAA 2009 heeft Audi op iedere belangrijke mondiale autoshow een e-tron getoond. In Frankfurt vorig jaar verbaasde Audi vriend en vijand met de vier(elektro)motorige R8 e-tron goed voor 313 paardenkrachten en een ontzagwekkende 4.500 Nm aan trekkracht. Audi maakte hiermee nogmaals duidelijk dat elektrisch vervoer het ‘toekomstige rijden’ is. Een half jaar later, op de NAIAS in Detroit, toonde Audi met de e-tron II aan al een flinke stap richting verwezenlijking te hebben gemaakt: de geëvolueerde studie oogde realistischer en ook de techniek neigde meer naar de haalbare werkelijkheid. Helaas voor de techneuten bij Audi groeien de technische ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden niet met hun ambities mee. Toch willen ze daar in Ingolstadt laten zien ze niet stilzitten en presenteren ze in Parijs een nieuwe e-tron: de Spyder.



Niet zwaarder
  Als het concrete achterblijft op het abstracte maar men toch iets nieuws wil presenteren is een andere carrosserievariant een logische keus. Toch heeft Audi nog behoorlijk werk gemaakt van de e-tron Spyder; de dakloze e-tron wijkt nog behoorlijk af van de coupé. De Audi e-tron Spyder is bijvoorbeeld aanzienlijk langer (+13 cm) dan zijn dichte broer en iets breder (+3 cm). De buitenmaten meten: 4,06 meter in de lengte, 1,81 meter in de breedte en slechts 1,11 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,43 meter. Dankzij het meer uitgestrekte koetswerk oogt de Spyder nog sportiever. De frameloze zijruiten die één geheel lijken te vormen met de lage en sterk gebogen voorruit onderstrepen dit effect. Typische Audi-kenmerken zijn uiteraard de singleframe-grille en de lichtunits die gebruik maken van LED-technologie.



Interieur
Het interieur van de Audi e-tron Spyder is zo puristisch mogelijk gehouden. Er zijn slechts twee bedieningsorganen: de MMI-unit en de selector voor de automatische transmissie. Het dashboard en de middenconsole zijn zodoende eveneens minimalistisch uitgevoerd. Belangrijke informatie als snelheid, toerentallen wordt weergeven via het centrale display. Ook het functioneren van bijvoorbeeld de airconditioning wordt op dit display getoond. De sportstoelen zijn van het type "lichtgewicht´ en bekleed met hoogwaardige materialen en contrasterende kleuren. Dankzij deze minimalistische aanpak weegt de e-tron Spyder slechts 100 kilogram meer dan de dichte e-tron: 1.450 kg.



Plug-in hybride
Beetje bij beetje nadert Audi de ultieme (duurzame) sportauto. De e-tron Spyder beschikt namelijk niet over een geavanceerde elektrische aandrijving - dat nog een te hoog ver-van-mijn-bed-show-gehalte bevat - zoals de e-tron Coupé maar is een plug-in hybride. Voorin ligt een in lengterichting geplaatste 3.0 liter V6-TDI met twee turbo’s goed voor een zelfstandig vermogen van 300 pk. Het maximale koppel bedraagt een kloeke 650 Nm. Tijdens het accelereren komt daar nog eens 352 Nm van de elektromotoren bij. Mede dankzij dit boost-effect sprint de e-tron Spyder in slechts 4,4 seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid ligt op een elektronisch begrensde 250 km/h. Waarden om je vingers bij af te likken. Het wordt overigens nog mooier, want wat te denken van ideale gewichtsverhouding van 50/50 tussen vóór en achter en een gemiddeld verbruik van 2,2 l/100 km. Nogmaals, 1 op 45! De gemiddelde CO2-emmissie is 59 g/km. Er is dus niet meer nodig dan een brandstoftank van 50 liter om 1.000 kilometer ver te komen. Eventueel kun je intussen ook nog enkel op stroom rijden. De Audi e-tron Spyder kan dit over een afstand van maximaal 50 kilometer met een topsnelheid van 60 km/h.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10