zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Jaguar C-X75 Concept nu al dé knaller in Parijs

 

29 september 2010 - Het verleden en de toekomst worden door Jaguar op onvoorstelbare wijze gemixt. De Britten onthulden in Parijs de conceptcar C-X75 waar we nauwelijks woorden voor hebben. Met klassieke stylingkenmerken en hypermoderne techniek laat Jaguar zien vooruit te denken. Maar met respect voor haar historie!

Eigenlijk moeten we simpelweg even bijkomen. Want wat weet Jaguar ons te verrassen in Parijs! Het merk viert dit jaar haar 75-jarige bestaan en doet dat in stijl met deze adembenemende C-X75 Concept. Volgens Jaguar CEO Dr. Ralf Speth is de C-X75 tegelijk een viering van 75 jaar iconisch Jaguar-design alsook een vooruitblik op de autotechnologie van de toekomst. En tussen neus en lippen door laat hij bovendien weten dat we hier te maken hebben met een evolutie van Jaguar’s designtaal. Daaruit kunnen we gerust opmaken dat dit een conceptcar is die meer laat zien dan het kunnen van de Britten. Zou ze de XJ220 reïncarneren?



Klinkende herinneringen
Als het op het design aankomt doet de C-X75 in ieder geval sterk aan die supersportauto denken. Maar er is veel meer te bespeuren. Jaguar wordt nog altijd geroemd als het gaat om het design van haar producten uit het verleden. Vooral namen als de XK120, C-Type, D-Type, XJ13 en E-Type klinken voor velen bekend in de oren en boden stuk voor stuk inspiratie voor de C-X75. Jaguar ziet de auto dan ook graag in dit rijtje terug. Met onterechte bescheidenheid laat men weten dat de C-X75 misschien wel de mooiste conceptcar van allemaal is. Nou Jaguar, dat is ´ie zonder twijfel!

Turbines
Om het design verder uit te lichten moeten we je eerst even meenemen naar de techniek. Veel van de designelementen zijn daarmee verweven. De C-X75 wordt namelijk deels van kracht voorzien door een tweetal turbinemotoren. De twee microturbines genereren elk 94 pk en dienen als range extender om de lithium-ionbatterijen van stroom te voorzien. Ja, je voelt ´em al aankomen, er ligt geen smeuïge V12 achterin, maar voor de aandrijving zijn vier elektromotoren gemonteerd. Ze leveren elke 195 pk en 400 Nm en drijven ieder hun eigen wiel aan. Zuiver elektrisch kan er 109 km worden afgelegd, maar dankzij de gasturbines is die actieradius te verhogen tot 900 km. En dat met een gemiddelde CO2-uitstoot van maar 28 g/km. Groot voordeel van het gebruik van turbines is dat ze geen oliesmering of waterkoeling nodig hebben en daarmee aanzienlijk gewicht besparen. Bovendien kunnen ze op diverse brandstoffen, waaronder diesel, LPG en gecomprimeerd aardgas draaien.

Tussensprints
Het klinkt technisch allemaal hoogwaardig en geavanceerd, maar wat levert het op vraag je je natuurlijk af. Nou, ga er maar even goed voor zitten. Jaguar spreekt van een gezamenlijk vermogen van 778 pk en een koppel van 1.600 Nm. Klinkt al goed toch? Nul naar honderd verloopt daarmee in 3,4 seconden en de topsnelheid ligt op 330 km/h! Even van 80 naar 145 km/h sprinten? In 2,3 seconden gepiept. Vanuit stilstand 400 m sprinten wordt in 10,3 seconden voltrokken waarbij een snelheid van 251 km/h wordt behaald. Oh ja, en van 0-300 km/h is binnen 15,7 seconden afgewerkt. En dat voor een uitermate milieuvriendelijk voertuig!

Thermiek
Bijgekomen? Terug naar het design dan maar. De ontwerpers laten weten inspiratie te hebben opgedaan in Jaguar´s rijke historie, de luchtvaart (in verband met de turbinemotoren) en bovendien een hint geven richting Jaguar´s toekomst. Er waren nog wel wat uitdagingen want een gasturbine moet bij volle belasting (80.000 tpm) maar liefst 25.000 liter lucht per minuut hebben. De luchtstroom was dan ook essentieel. Vreemd is het dan ook niet dat de turbines centraal staan. Kijk maar eens naar de vorm van de lichtmetalen wielen en de noodzakelijke aluminium luchtinlaten ter hoogte van de drempels.

Theatershow
Binnenin komt het thema ´turbine´ minstens zo sterk terug. En daarmee krijg je als bestuurder en passagier natuurlijk extra feeling met de techniek. Zeer uniek is namelijk dat door het interieur (onzichtbaar) diverse kanalen lopen om de turbines van verse zuurstof te voorzien. Als inzittende zit je pal voor een verzegelde en zwaar beveiligde luchtbox waarin de gasturbines gemonteerd zijn. De stoelen zijn net als bij een racewagen bevestigd op het schutbord en staan vast. Het stuur, de bedieningselementen en pedalen zijn dan ook verstelbaar. Vlak voordat je instapt wacht je al een unieke ervaring. De indrukwekkende theaterverlichting wordt ontstoken wanneer de bestuurder de wagen nadert: fosforblauwe LED-randen verlichten de omtrek van het interieur en de turbines. Zijn de deuren eenmaal opzij en vervolgens naar boven geklapt dan ‘start’ je met een tuimelschakelaar aan het plafond de motoren. Vervolgens verlicht een zachte blauwe LED-gloed de luidsprekeruitsparingen van de Bowers & Wilkins speakers in de deuren en het schutbord om de lichte constructie van de wagen in de verf te zetten. Het crèmekleurige en grijze leder, het gepolijste ‘vapour-blasted’ aluminium en het zacht aanvoelende textuurneopreen moeten het unieke Jaguar-gevoel van luxe en comfort bevestigen.

Liefde is…
Wat een sublieme manier om je 75-jarige geschiedenis alle eer aan te doen en bovendien een blik op de toekomst te werpen. De C-X75 bevat alles waar Jaguar voor staat en in het verleden heeft voortgebracht. Lichte aluminium constructies, adembenemend design, luxe interieurontwerpen en vooruitstrevende (milieuvriendelijke) aandrijftechnieken. Eén ding ontbreekt nog: het hoge woord dat deze C-X75 in productie gaat. En het liefst zo snel mogelijk. Wij zijn verliefd! Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10