zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Nieuwe Volkswagen Passat is oude bezem

 

30 september 2010 - 'Nieuwe bezems vegen schoon, maar oude bezems kennen alle hoeken en gaten?. Wie de uitspraak niet kent: het wil zeggen dat verse aanwas de zaken veelal grondig aanpakt, maar dat oude rotten in het vak weten hoe het moet op grond van ervaring. De nieuwe Volkswagen Passat is zo?n oude bezem.

Autoleasend Nederland kijkt ongetwijfeld reikhalzend uit naar het nieuws vanaf de beursvloeren in de Franse hoofdstad. Zelden stond een autoshow zo vol met nieuwe zakenauto’s als editie 2010 van de Autosalon in Parijs. Om ons even enkel toe te spitsen op het D-segment: Ford toont de vernieuwde Mondeo, Renault doet hetzelfde met hun Laguna II (fase III) en Hyundai geeft zicht op de Europese i40. Vervolgens is er nog Peugeot dat zichzelf in de schijnwerpers zet met de compleet nieuwe 508. Kortom, niet het minste deelnemersveld en dus zal de aandacht verdeeld moeten worden. Voor Volkswagen is dit daarentegen geen struikelblok om nog een stuk taart op te eisen. Met veel zelfvertrouwen presenteren zij de sterk opgefriste Passat.



Daag beugelbekkie!
Meteen is te zien waar de grootste vernieuwingslag bij de Passat heeft plaatsgevonden. Het front heeft een ware metamorfose ondergaan met als doel weer volledig in de pas te lopen met recent uitgebrachte modellen als de Volkswagen Polo, Sharan en Jetta en volgens Volkswagen ´een brug te slaan naar een hoger segment´. Hiervoor heeft Volkswagen, net als bij meest recente modellen nadrukkelijk ingezet op een strakkere en meer dynamische vormgeving waarin breed getrokken lijnen het strakgetrokken gezicht bepalen. Ook de koplampunits draagt deze filosofie met uiteraard de mogelijkheid om LED-techniek te herbergen. Rond is ‘uit’ en de dagen van de chromen smoel – die het ronde tijdperk van Volkswagen typeert – zijn definitief geteld. Alleen de Tiquan, Eos en Passat CC wachten nog op het mogen uitdoen van hun glimmende beugel. Aan de achterzijde heeft Volkswagen gepoogd de elegantie van de Passat te verhogen door de units te herzien. Ze lopen nu door tot in de achterspatborden en zijn afhankelijk van de gekozen uitvoering voorzien van LED-technologie. De wijzigingen hebben er overigens tot geleid dat Passat niet is toegenomen in de lengte, breedte en hoogte.



CC-interieur
Om de Passat CC nog maar even aan te halen. Over enkele jaren zal de compleet nieuwe Passat klaarstaan en Volkswagen wilde zodoende al het kruid van hun ontwerpafdeling verschieten op dit sterk gefacelifte model. Daarom opteert de Passat met ingang van vandaag op het dashboard van de Passat CC. De ‘Comfort Coupé’ bevat een net wat hogere kwaliteit waardoor de Passat alsnog over een nieuwe look and feel beschikt en Volkswagen zodoende de anders benodigde kosten bespaard. De stoelen zijn wel nieuw ontworpen en beschikken nu ook over horizontale verstelling van de hoofdsteunen (naar voren en achteren). In de loop van 2011 komen stoelen met ventilatie- en massagefunctie voor bestuurder en passagier beschikbaar.



Luxueuzere opties
Voor zij die hiermee niet genoegen nemen komt de fabrikant deze tegemoet met meer luxe voorzieningen als bijvoorbeeld Side Assist (naast Lane Assist), het zogeheten Easy Open dat de kofferklep opent middels een simpele voetbeweging richting de achterzijde van de auto. Nieuw is ook het voortaan kunnen bestellen van een trekhaak die pas na een druk op de knop tevoorschijn komt, en met de Parkeerassistent II is het voortaan ook mogelijk om automatisch te parkeren in parkeerplaatsen die haaks op de rijbaan staan, terwijl het navigatiesysteem RNS 510 de aanduidingen van de snelheidslimiet (ook van matrixborden) ´herkent´ en deze weergeeft via het centrale display.



Ervaren benen
Hoewel de Passat van modeljaar 2011 aan de buiten- en binnenkant het predicaat ‘nieuw’ verdient is het onderhuids dus een vernieuwd model: een Passat zes-en-een-half, zeg maar. Een tweede kroongetuige hiervan is een motorengamma dat bestaat uit vertrouwde motoriseringen. Dat wil overigens niet zeggen dat de vernieuwde Passat hiermee achter de feiten aanloopt. De uitgebreide reeks van TSI’s en TDI’s zijn nog altijd conform de markt dankzij verschillende soorten blaasapparaten (turbo, compressor of een combi van beide). Aftrappen doet Volkswagen met de Passat 1.4 TSI goed 122 pk en 220 Nm en een bijtellingtarief van 20% want de gemiddelde CO2-uitstoot ligt bij dit model op 138 g/km. Het verbruik is 5,8 l/100 km. Bovenin het benzinepalet doen de 1.8 TSI en de 2.0 liter TSI dienst. Ze leveren respectievelijk 160 en 211 pk en ze zijn allebei een 0,5 liter per 100 kilometer zuiniger geworden. Topmodel bij de benzines blijft de 3.0 liter V6 met standaard 4Motion-vierwielaandrijving.



Zuingere TDI´s
Dieselen kan met de verfijnde 1.6 TDI met 105 pk en een verbruik van 4,1 l/100 km bij een CO2-uitsttot van 109 g/km (20% bijtelling). Vervolgens zijn er de twee gradaties van de tweeliter TDI (140 en 170 pk). Ook deze zijn een stuk zuiniger geworden: 4,5 l/100 km en 4,7 l/100 km (-19%). De Passat 2.0 BlueTDI met SCR-katalysator komt in de loop van 2011 op de markt en voldoet dan al aan de Euro 6-emissienorm die in 2014 van kracht wordt. Ook dit model is vergeleken met zijn voorganger duidelijk zuiniger geworden. Zijn gemiddelde bedraagt 4,6 l/100 km (CO2: 122 g/km). De winst bedraagt derhalve 0,6 l/100 km.

De zevende generatie Volkswagen Passat is vanaf 5 oktober te bestellen en zal kort na zijn werelddebuut in Parijs op de trein richting de dealers gezet worden met als aankomst eind november 2010. Benieuwd wat wij van de nieuwe Passat vinden? Eind oktober gaan we al met de auto rijden en kun je uiteraard spoedig een rij-impressie verwachten. 

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10