zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

In detail: Range Rover Evoque

 

22 september 2010 - Kort geleden presenteerde Land Rover ons een paar eerste details van de Range Rover Evoque. Die presentatie krijgt nu een vervolg met een uitgebreide serie foto´s en alle details over Range Rover´s nieuweling. Wij vatten voor je samen.

"Het zijn opwindende tijden voor Land Rover", verklaart Dr. Ralf Speth, CEO van Jaguar Land Rover. "De Range Rover Evoque zal niet alleen ons wereldwijde marktaandeel opdrijven maar bewijst ook dat we ons engageren om duurzame en toch erg aantrekkelijke modellen te bouwen. De Evoque helpt ons om binnen het segment van de luxueuze compacte SUV’s een nieuwe niche te creëren voor sportieve en stijlvolle modellen. Hij geeft duidelijk aan in welke richting het design van Range Rover in de toekomst zal evolueren en zal een sterke emotionele aantrekkingskracht hebben op erg uiteenlopende kopers van luxewagens."



Dual View
En de aantrekkingskracht betreft natuurlijk ten eerste het dynamische uiterlijk van de Evoque dat duidelijk voor de meest sportieve Land Rover ooit staat. Een lijn die men ook binnenin heeft gepoogd door te trekken. Het resultaat is een interieur dat duidelijk als Range Rover herkenbaar is, maar wel een moderne look vertegenwoordigd. En datzelfde geldt voor de ergonomie waar veel aandacht aan besteed is. Het hart van het controlesysteem is het 8" grote HD-aanraakscherm met intuïtieve menustructuur voor diverse functies (audio, video, navigatie, telefoon). Het scherm kan optioneel besteld worden met ‘Dual View’-technologie, zodat bestuurder en voorpassagier op hetzelfde ogenblik naar verschillende bronnen kijken. Naast het aanraakscherm huist er ook een 5"-kleurenscherm tussen de twee wijzerplaten waarop voertuiginformatie wordt weergegeven.  

Voor- of vierwielaandrijving
Wat betreft de aandrijving is er bij Land Rover een ware revolutie gaande. De Evoque is namelijk het allereerste model van de Britse fabrikant waarbij klanten de keuze hebben tussen de standaard gemonteerde vierwielaandrijving en de optionele voorwielaandrijving. Ook bij de motoren heeft de consument keuze uit twee modules, namelijk een 2.0 Si4-benzinemotor met 240 pk of een 2.2 turbodieselkrachtbron. Laatstgenoemde is overigens wel in drie smaken te verkrijgen. Meest krachtig is de SD4 die maximaal een vermogen van 190 pk levert. De andere twee varianten ontwikkelen beide 150 pk, maar is er als vierwielaangedreven TD4 of voorwielaangedreven eD4. Laatstgenoemde is wellicht de meest interessante variant gezien het lage brandstofverbruik van 4,9 l/100 km. De bijbehorende CO2-uitstoot van 130 g/km is al even spectaculair. De vierwielaangedreven TD4 moet het overigens doen met 5,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 145 g/km. Deze relatief lage verbruikscijfers worden mede behaald door de Start-/stoptechniek die op alle handgeschakelde dieselversies aanwezig is. Een zestrapsautomaat is uiteraard ook te leveren op alle motoren, maar moet het helaas zonder de Start-/stoptechniek doen.

MagneRide-dempers
Bij een dergelijk sportief exterieur hoort natuurlijk een dito rijgedrag. Gelukkig is dat exact wat de Land Rover-ingenieurs voor ogen hadden tijdens de ontwikkeling van de Range Rover Evoque. Murray Dietsch, Director of Land Rover Programmes, legt uit dat het chassis en de besturing vooral op een sportieve beleving zijn afgestemd. Basis van het geheel is een nieuw ontwikkeld platform met een zelfdragend koetswerk, volledig onafhankelijke ophanging en Adaptive Dynamics-systeem met geavanceerde MagneRide™-dempers waarmee de Evoque vlakker blijft liggen in de bochten. Gelukkig laat Land Rover ons ook weten dat de Evoque opgewassen is tegen elk weertype en elk terrein. Wel een vereiste voor een echte Range Rover lijkt ons!

Uitgebreide optielijst
Zoals het een auto uit de topklasse betaamd is de Evoque compleet af te laden met interessante voorzieningen, zoals een hoogwaardig audiosysteem van Meridian. Het systeem moet dankzij zeventien luidsprekers de ultieme surroundervaring creëren. Daarnaast kunnen kopers van de Evoque kiezen voor ‘Park Assist’ voor automatisch parallel parkeren, een dodehoekassistent, een omgevingscamera met vijf digitale camera’s, inclusief een achteruitrijsysteem en een volautomatische airconditioning met twee zones en parkeerverwarming met timer. Ook staat er een entertainmentsysteem voor de achterpassagiers met 8"-videoschermen, ‘Smart Key’-systeem, een elektrische achterklep, adaptieve koplampen met automatische grootlichtassistent en een verwarmbare voorruit, voorstoelen en stuurinrichting op de prijslijst.

Veiligheidsystemen
Ook de lijst met veiligheidsystemen is lang. Zaken als elektronische remkrachtverdeling (EBD), remcontrole in de bochten (CBC) en noodstopverlichting (EBL) zijn standaard. Maar dat geldt ook voor tractiecontrole (TCS), stabiliteitscontrole (DSC), kantelpreventiesysteem (RSC), Trailer Stability Assist (TSA), Hill Start Assist en Hill Descent Control.

Echte Land Rover
We haalden het al even aan: de Evoque moet zijn mannetje staan in het terrein. Primaire technologie die het Britse merk hiervoor gebruikt is het bekende ‘Terrain Response’-systeem dat de reacties van de motor, versnellingsbak, centrale koppeling en rem- en stabiliteitssystemen aanpast op basis van het terrein. De Range Rover Evoque heeft vier ‘Terrain Response’-standen die met een toets op de middenconsole kunnen worden geselecteerd: General Driving (algemeen, voor wegen en licht terreinwerk), Grass/Gravel/Snow (gras/grind/sneeuw voor gladde omstandigheden op de weg en het terrein), Mud and Ruts (modder en sporen) en Sand (zand). Voor wagens met ‘Adaptive Dynamics’ is er nog een bijkomende dynamische stand.

Zomer 2011
De Evoque zal leverbaar worden in maar liefst 160 verschillende landen. Met recht een wereldwijd product met veel potentieel. Helemaal gezien de richtprijs van € 45.000,- die voor een Range Rover toch uitermate scherp is! Komende zomer staat de Britse en blitse bolide bij de dealers.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10