28 juni 2007 - Volkswagen heeft haar tweede SUV genaamd Tiguan onthuld. De compacte SUV van Volkswagen is het broertje van de Touareg en heeft een kenmerkend Volkswagen-gezicht. Met enkel direct ingespoten turbomotoren, twee verschillende modelvarianten en diverse uitvoeringen moet de Tiguan een breed publiek aanspreken.
Volkswagen heeft de spanning lang opgebouwd. Met de presentatie van de Concept A op de Autosalon van Genève in 2006 gaf Volkswagen een eerste hint naar de komst van de compacte SUV. In november van dat jaar presenteerde Volkswagen de Tiguan Concept waarbij het lijnenspel voor 99% duidelijk werd. Nu heeft Volkswagen het productiemodel voorgesteld en dat komt inderdaad grotendeels overeen met dat van de conceptcar. De Tiguan deelt daarbij veel designkenmerken van zijn grote broer - de Touareg - maar ook van de andere Volkswagen-modellen. Het front met de kenmerkende grille en koplampen, de typische vorm van de achterlichtunits en ook het interieur tonen een duidelijke familieband.
Drie benzine- en twee dieselmotoren; allen met turbo
Volkswagen´s nieuwe SUV wordt leverbaar met drie benzine- en twee dieselmotoren. Uniek is dat alle motoren zijn voorzien van turbotechniek. Het benzinegamma bestaat uit 150, 170 en 200 pk sterke viercilinder. Het dieselgamma bestaat uit een 140 en 170 pk sterke variant van de 2.0 TDI. Het vermogen wordt middels 4Motion-vierwielaandrijving op de weg overgebracht. De kans is groot dat diverse motoren gekoppeld kunnen worden aan Volkswagen´s DSG-automaat met dubbele koppeling.
Twee carrosserievarianten
De Tiguan is in de basis één model, maar Volkswagen levert twee verschillende carrosserievarianten. De uitvoeringen ´Trend & Fun´ en ´Sport & Style´ zijn vooral gericht op het gebruik op de verharde weg. Dit model heeft dan ook een maximale aan- en afloophoek van 18 graden waardoor in het terrein minder valt te bereiken. Vermoedelijk krijgen deze modellen een sportieve uitstraling. De Tiguan ´Track & Field´ is meer gericht op off-road rijden. De auto heeft anders gevormde bumpers en kan hierdoor een aan- en afloophoek van 28 graden aan.
Offroad Mode: elektronisch hulpsysteem voor in het terrein
De Offroad Mode kan er met een druk op de knop voor zorgen dat de Tiguan betere prestaties in het terrein levert. Het systeem zal exclusief leverbaar zijn op de ´Track & Field´. Wie het systeem inschakelt activeert daarmee de Hill Descent Assistant waardoor gemakkelijk van een steile helling kan worden afgedaald en de Tiguan het remmen van de bestuurder overneemt. Verder wordt de reactie van het gaspedaal aangepast waardoor gemakkelijker gedoseerd gas kan worden gegeven. EDS Adaptation blokkeert het centrale differentieel voor optimale grip in moeilijke situaties en ABS Adaptation zorgt voor een aangepast ABS-systeem. Kortom, de Offroad Mode zorgt ervoor dat de Tiguan ook daadwerkelijk in het terrein zijn mannetje staat.
Nieuw audio-/navigatiesysteen: RNS 510
Tot slot debuteert een compleet nieuw audio-/navigatiesysteem op de Tiguan. Het systeem - RNS 510 - is voorzien van een 6,5 inch VGA-scherm met touchscreen. Daarnaast is het systeem te bedienen met diverse knoppen, kan er een iPod of MP3-speler op worden aangesloten en is het tevens leverbaar in combinatie met een Dynaudio geluidsinstallatie. Een 30 GB harddisk maakt het mogelijk om bijvoorbeeld MP3-bestanden in de auto op te slaan. Een laatste primeur is de Park Assist. Het systeem is afgeleid van de parkeerassistent uit de Touran en maakt inparkeren zeer gemakkelijk.
Sterke concurrentie
De Volkswagen Tiguan zal op de IAA in Frankfurt (september 2007) zijn werelddebuut beleven en in november bij de dealers staan. Als het model eenmaal leverbaar is zal deze de concurrentie aan moeten gaan met auto´s als de BMW X3, Opel Antara, Chevrolet Captiva, Kia Sorento en Hyundai Santa Fe. Het SUV-segment krijgt er met de Tiguan een belangrijke en sterke speler bij.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com