zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Vijf manieren om je zeurende collega (en jezelf!) een goed gevoel te geven.

Door: Bart Flos,   23-06-2011,   19:44 uur
 

Zitten je collega's de hele dag aan je hoofd te zeuren? Loopt iedereen de hele tijd te zaniken? Dat komt misschien wel omdat je het zo druk hebt. Wat doen we eigenlijk zelf om de werksfeer te verbeteren? Afsnauwen en wegwuiven? Zonde.  Want we hebben veel meer positieve invloed dan we denken. Bekijk deze vijf simpele maar oprechte tips en geef je zeurende collega (en jezelf!) een goed gevoel.

(bijgewerkt op 8 maart 2022)



Peddelen
Als we het chronisch druk hebben op ons werk voelen we ons niet goed. Een beetje drukte kan geen kwaad, maar het loopt al snel op. Dat voelt als een stroomversnelling waar we geen vat op hebben. Maar dat willen we wel. Driftig peddelen dus! Kracht zetten, doorzetten en volhouden. Af en toe kopje onder, schudden met het hoofd, maar wel dóórgaan. En dan staat die colléga ineens aan je bureau sip te zijn. Of-t-ie even wat mag vrágen…

Waterval
Daar heb je natuurlijk geen tijd voor! Voor je het weet peddel je tegen een obstakel of neem je de verkeerde afslag richting waterval. Aan de kant! Opzij, opzij, opzij; maak plaats, maak plaats, maak plaats! (dankjewel, Herman van Veen). Dus kap je de klager af, snauw je misschien wel een beetje, want je wilt er snel vanaf. Je reageert kortaf en daarmee toon je minder oog voor samenwerking en verbetering. Je collega druipt af, gaat klagen over jou en jij worstelt verder. Dat is jammer, want het kan veel beter, ook onder drukke omstandigheden. Kijk maar eens hoe je die collega had kunnen helpen.

1. Leg eerst een tapijtje
Je bent razend druk de hele tijd en weet van voren niet meer wat je van achteren doet. Daardoor kom je nogal eens hard en ongenuanceerd over. Je gedrag heeft een scherp randje gekregen. Drukte is echter geen excuus en snauwen verkleint de kans op het oplossen van klacht of probleem. Leg daarom eerst een tapijtje: zeg wat je goed vindt aan je collega, wat je fijn vindt of waar je blij mee bent. Zeg daarna pas wat je vindt dat beter kan. Dat mes snijdt namelijk aan beide zijden.

2. Vermijd absoluutheden
De hele tijd razend druk zijn leidt tot een verlies aan inzicht, overzicht en uitzicht. Het gaat ten koste van rust, ruimte en recreatie. Achter de feiten aanlopen veroorzaakt geïrriteerdheid en een kort lontje. Voor je het weet zeg je dat iemand het  nóóit goed doet', 'áltijd verkeerd aanpakt' en 'eindelijk-eens-een-keer-wél in actie moet komen!' Dat klopt natuurlijk niet. Je krijgt je zaken echt niet eerder opgelost als je je zo absoluur uitdrukt en mensen zijn zelden volledig incompetent. Met een dergelijke aanpak creëer je alleen maar afstand. Nuanceer dus je klacht en onderbouw deze met feiten.

3. Toon oprechte interesse
Als je collega trots is op een geleverde prestatie of iets bijzonders heeft beleefd in de privésfeer, geef dat dan de aandacht die het verdiend. Je werkt in je organisatie tenslotte allemaal aan hetzelfde Grotere Goed. Jouw bijdrage en jouw 'drukzijn' is niet meer of minder waardevol dan die van de ander. Doen alsóf je geïnteresseerd bent helpt niet. Het heeft geen zin te 'luisteren' terwijl je verder gaat met typen, in je smartphone kijkt of  koortsachtig zoekt naar dat ene document. Je beledigt er alleen maar de intelligentie van de ander mee.

4. Neem wél de tijd
Heb je geen tijd? Dan máák je tijd. Moet je de hele tijd vooruit? Ga eens een keertje achteruit. Ben je de hele tijd aan het rennen? Zet jezelf dan eens stil. Het vereist moed en wilskracht om, juist als je het razend druk hebt, er even uit te stappen en die collega op nette en professionele wijze te helpen. Zet je telefoon uit, klap je laptop dicht en ga er even apart voor zitten. Achter elke zeur zit een boodschap, achter iedere klacht een behoefte.

5. Glimlach, grinnik, proest, lach, gier en brul!
Druk zijn op je werk is als een perpetuum mobile. De illusies vliegen je de hele tijd om je oren. 'Dat doe ik dadelijk wel, of morgen / volgende week / maand / kwartaal / jaar, als het rustig is'. Jaja. Hm-mm. Maar het wordt niet rustig, we rennen maar door. Als je jezelf eens van een afstand kon beschouwen schoot je in de lach. Nou, schiet maar dan! Bezie de relativiteit van je werk en proest, gier en brul. Wie niet om zichzelf kan lachen is verloren. Laat dit relativeringsgevoel vooral aan je collega’s merken, dat levert je respect op.

Geniepig groeien
Kijk, als je eigenlijk allemaal geen tijd hebt om dit artikel te lezen dan is deze informatie nu juist bij uitstek geschikt voor jou! We onderschatten voortdurend wat de ‘drivers’ zijn achter onverschilligheid en chronisch klagen op het werk. Dergelijke gedragsaspecten ontstaan niet van de ene dag op de andere. Ze sluimeren, ze beginnen klein, groeien in het geniep en verspreiden zich vrijelijk door de wandelgangen van de drukte en binnen de kleine sociale groepen waar we allemaal deel van iuitmaken. Per incident lijkt het wellicht onschuldig, maar opgeteld heeft het voldoende negatieve waarde om een compleet bedrijfsproces te vertragen of zelfs knarsend tot stilstand te brengen.

Meer weten?

www.bartflosveranderadvies.nl
www.blijvendbeklijven.nl

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
poll
Hoe ga jij om met zeurende collega’s?
 
Daar heb ik allemaal geen tijd voor; er moet hier wel gewerkt worden!
Alleen als er echt bloed uit loopt, anders niet. Veel te druk!
Heel af en toe help ik er eens eentje als het zo uitkomt.
Het gaat me steeds beter af ze te helpen maar nog niet vaak genoeg.
Ik kan er een paar op een dag hebben maar nog niet allemaal.
Het lukt me steeds beter een luisterend oor en hulp te bieden.
Ik heb me het anti-klagen allang meester gemaakt. Wij helpen elkaar!
 
 
 
Over de auteur:
Bart Flos is bestsellerauteur van Het anti-klaagboek - Eerste hulp bij zeuren en zaniken. Verder schreef hij Het anti-sleurboek, Het perfecte project, De kenniskermis - Overleven in een zee van informatie (Uitgeverij Haystack) en Vooruitkijken voor Gevorderden - Hoop voor de toekomst van mensaap en moederplaneet (Uitgeverij BlijvendBeklijven Boeken).

Daarnaast is hij componist van het Anti-klaaglied, - 't Is een kleine moeite en een groot plezier, te beluisteren en te bekijken op YouTube.

Bart Flos is gewoontedoorbreker, groepskatalysator en procesprikkelaar. Hij verleent zijn diensten op Bart Flos Veranderadvies en BlijvendBeklijven en hij blogt ook op Bart's Blog.

Kijk ook op LinkedIn, FaceBook en volg Bart op Twitter.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Cara Crisler  |   | 
28-06-2011
 | 
11:43 uur
Prachtig - een anti-klaagweek! Maar dat zegt wat we niet moeten doen - wat kunnen we WEL doen?

Over dat tapijtje leggen . . . ''zeg wat je goed vindt gaan bij je collega, wat je fijn vindt of waar je blij mee bent. Zeg daarna pas wat je vindt dat beter kan.'' Een zeer mooi model voor dit soort effectieve communicatie heet de 4G Methode Feedback. Zie: (Klik hier)

Verder, wat goed van toepassing is, de website Empathy in the Workplace: (Klik hier) Bijvoorbeeld, vanuit een ''empathie in leidershap'' artikel, las ik de volgende: ''. . .what empathy really means is being able to understand the needs of others. It means that you’re aware of their feelings and how it impacts their perception. It doesn’t mean you have to agree with how they see things; rather, being empathetic means that you’re willing and able to appreciate what the other person is going through.''

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10