zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Speeddaten tijdverspilling!

Door: Phil Kleingeld,   03-03-2011,   14:49 uur
 

Ooit heb ik eens een artikel geschreven over mijn ervaringen met speeddaten voor ondernemers. Ik kwam toen tot de conclusie dat het niet alleen tijdverspilling was maar dat het ook behoorlijk irritant kan zijn vanwege het gekakel waarin men terecht komt.

Tot mijn grote opluchting werd onlangs bekend dat een paar Britse onderzoekers mijn op onderbuik gevoel getrokken conclusie volledig bevestigden. Althans, als het gaat om speeddaten tussen mensen die hopeloos op zoek zijn naar een (nieuwe) levenspartner. De oorzaak voor het feit dat speeddaten niet werkt als men een nieuwe partner wil vinden is verbluffend simpel en gelijktijdig ook wel logisch; men zag gewoon door de bomen het bos niet meer!



Overal waar ‘te’ voor staat.
Een van de uitkomsten van het onderzoek  was dat, als men maar een korte tijd met veel verschillende mannen of vrouwen wordt geconfronteerd, al die mensen heel erg op elkaar gaan lijken. Ze lijken niet alleen vanwege de sociaal wenselijke conversatie tijdens zo’n speeddate op elkaar, maar ook qua uiterlijk. Men weet simpelweg geen keuze te maken uit zo’n groot aanbod en, zo gaven de deelnemer aan het onderzoek aan,  omdat men bang was een verkeerde keuze te maken  Misschien is het gras ergens anders toch nog groener?!

Met andere woorden, het is makkelijker te kiezen uit een paar mensen dan uit een grote groep. Kortom, ook hier gaat het oeroude gezegd op: ‘Overal waar ‘te’ voor staat is niet goed, behalve ‘tevreden’. Zullen daarmee de speeddates ophouden te bestaan? Ik denk het niet, want net als allerlei netwerkbijeenkomsten en open coffees blijven het bijeenkomsten van de hoop. Je weet toch maar nooit of de ware partner/leverancier/koper er niet toevallig tussen zit. Hopen, tegen beter weten in.

Speeddaten voor ondernemers tijdverspilling
Omdat mensen toch altijd mensen blijven, mag met een gerust hart worden aangenomen dat speeddaten om nieuwe klanten/financiers e.d. te vinden geen andere uitkomsten zal opleveren dan de teleurstellende resultaten van het speeddaten om een nieuwe partner te vinden.

Ik denk zelfs dat de resultaten van zakelijke speeddates een nog beroerder resultaat oplevert omdat de dominante groep onder de ondernemers helaas nog steeds mannen zijn, en die staan niet bepaald bekend om het dragen van extravagante kleding waarmee men zich van andere ondernemers weet te onderscheiden. Het gehalte grijze streepjespakken is tijdens zakelijke speeddates meestal heel erg groot en dan wordt het maken van een keuze nog moeilijker; iedereen lijkt letterlijk op elkaar!

Hooguit kan men zich na een speeddate nog iemand herinneren omdat deze, in tegenstelling tot de meerderheid, wel een foto op het visitekaartje heeft laten afdrukken en de moeite heeft genomen ook de achterkant daarvan te vertellen wat men aan haar/hem heeft. Maar dan nog is de kans, dat ze met iemand tot zaken komen, beperkt tot maximaal 3%.

Te trekken lessen
Het bezoeken van speeddates en andere massale netwerkbijeenkomsten kan natuurlijk ontzettend leuk zijn en ik wil niemand daaraan van afhouden. Als men tijd genoeg heeft en niets beter om handen, kan ik het bezoeken van dergelijke bijeenkomsten zelfs van harte aanbevelen. De drankjes en hapjes zijn meestal gratis, wie weet pikt men er nog wat interessante informatie op en het verlost de deelnemers tijdelijk van de eenzaamheid, want er is altijd wel iemand die met hen wil praten. Al is het maar in de valse hoop dat er zaken gedaan kunnen worden. 

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Pen verzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.

Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten. 

Hij is te volgen op Twitter , LinkedIn, Instagram
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
NumoQuest  |   | 
7-03-2011
 | 
08:10 uur
Goedemorgen heer Kleingeld,

ALtijd weer een leerzaam stukje van u. Zou u werkelijk vaker moeten doen hier. Hoe waar is het dat je tijdens dergelijke netwerk bijeenkomsten weinig tot zaken komt en in speeddaten heb ik nooit fiducie gehad en dus maar nooit aan meegedaan.

Netwerken is feitelijk niet veel meer dan contacten onderhouden en dat kun je nu eenmaal op veel en verschillende manieren. Het leuke van de bijeenkomsten is dan weer wel dat je elkaar daar even weer in de ogen kunt kijken, tenminste, als er leden van je eigen netwerk daar ook 'acte de presence' geven natuurlijk.

Even inzoomend op de resultaten van dat speeddaten. Omdat ik/wij ons begeven op het vlak van menselijke relatie, één op één en groepen, weten datr dat speeddaten vrijwel niet werkt. De allergrootste reden hiervoor is dat de 'partners' geen enkele basis hebben vooraf. Zou je die namelijk wel hebben dan weet je wat je aan elkaar hebt.... of niet natuurlijk.

We zien uw ervaringen graag komen.
Dank

René Civile
Mic  |   | 
7-03-2011
 | 
09:38 uur
Ik ben het volledig eens met deze post. Ik zou er nog iets willen aan toevoegen namelijk dat iedereen naar zo een speeddate sessie komt daar is om te verkopen en dus meestal niet om te kopen... Ik vele gevallen hoor je zelfs het verhaal van de anderen niet..

dus verloren tijd!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10