zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

E-mail werkt beschamende gemakzucht in de hand

Door: Michel Hoetmer,   25-06-2007,   05:34 uur
 

De elektronische snelweg heeft ons leven voorgoed veranderd. Veel veranderingen zijn natuurlijk positief. Maar zoals met veel dingen is er ook een keerzijde. Kennelijk werkt dit fraaie medium bij sommige lieden een onbedwingbare gemakzucht in de hand.

Hoe zou u reageren wanneer u onderstaand bericht ontvangt?



SalesQuest,
I'm updating my address book. Please take a moment to
update me with your latest contact info.
Thanks,
[naam afzender]

De afzender is iemand die ik ongeveer twee jaar geleden heb ontmoet. En ik meen me te herinneren dat wij destijds visitekaartjes hebben uitgewisseld. Ik verkeer ook al 51 jaar in de veronderstelling dat ik Michel Hoetmer heet. Maar wellicht was dat de afzender eventjes ontgaan.

Naast deze tekst zag ik ook nog een overzichtje van de ‘opgeslagen gegevens’. Nop, niks, nada. Dus klopt de tekst van geen kant. Niks zelf updaten. Dat ‘outsource’ je toch gewoon aan je gewaardeerde relaties? Wel zo efficiënt. Pech voor hem, maar daar heb ik geen zin in.

De stroopkwast hanteren
En dan zijn er nog allerlei lieden die mailtjes sturen vanwege uiteenlopende (egoïstische) motieven. Zo ontving ik pas een mailtje van iemand die mij uitgebreid complimenteerde met mijn nieuwe boek. Helaas was de inhoud van het boek niet tot zijn botte hersens doorgedrongen.

Hij gaf mij een tip waardoor ik mijn netwerk kon uitbreiden via de een of andere website. Ik ken dergelijke sites wel. Vast niets mis mee, maar het is niet mijn manier om zaken te doen. Dus stuurde ik een obligaat bedankje. Had ik niet moeten doen. Want kennelijk dacht de afzender dat zijn liefdesverklaring werd beantwoord:

De nada.
Ik denk dat je hiermee behoorlijk wat traffic richting je
website en connects naar je nieuwsbrief kan maken.

Ps. Weet jij nog zeer ongelukkige MKB bedrijven mbt
ICT.........netwerkbeheer?? Hou me aanbevolen. Weet je
wat je ook kan doen? Een workshop organiseren van met
met een wijnproeverij er aan vast?

Wat betekent De Nada? Heb ik nu al weer een andere naam? Deze mensen storten mij regelrecht in een identiteitscrisis. Vooruit, laat ik daarover niet verder zeuren.

Het is de ps die mij mateloos irriteert. De aap komt uit de mouw. Dit heerschap heeft de euvele moed te veronderstellen dat ik na een korte e-mailwisseling hem eventjes aan nieuwe klanten ga helpen.

Het roept ook een andere vraag op. Als die website zo’n geweldige bron van nieuwe leads is, waarom vraagt hij mij dan nog om nieuwe contacten?

Om mij te behagen, kwakt hij er ook nog eventjes een nieuwe tip tegenaan. Moet ik me nu een ondankbare rat voelen omdat ik er niet op in ga? Het is allemaal zo goedkoop en doorzichtig.

Onbeholpen sollicitaties
En dan die vele sollicitaties. Ik weet ook wel dat er lieden zijn op wiens schouders de zware last van een sollicitatieplicht rust. Enkele slimmeriken hebben zelfs dit proces via de elektronische snelweg geautomatiseerd. Zo ontving ik een tijdje elk kwartaal precies dezelfde open sollicitatie van iemand die op zoek was naar een ICT-baantje.

Maar ook daarover zal ik niet zeuren. De zielenpoot doet het vast niet uit vrije wil. Maar wat te denken van verkooptrainers (of mensen die zich daarvoor uitgeven) die via e-mail solliciteren? Ooit ontving ik het volgende berichtje:

Geachte heer Hoetmer,

Ik ben verkooptrainer in het zuiden van het land. Ik zie
dat u ook verkooptrainingen geeft. Wat vindt u van het
idee dat ik de verkooptrainingen in mijn regio van u
overneem?

Het leek mij geen goed idee. Het was niet voor het eerst dat een verkooptrainer zich op zo’n onbeholpen manier bij mij aandiende. En zeker ook niet voor het laatst. Kijk ik wil dat voor deze mensen best nog een keertje uitleggen:

als er één type trainer is waar ik nooit en te nimmer mee
wil samenwerken, dan is het een trainer die dergelijke
losse flodders afschiet.

Ik pijnig mijn arme hersenen al dagen met de vraag: ben ik nou zo achterlijk of zijn zij zo slim?

 
 Doorsturen    6 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Michel Hoetmer  |   | 
6-07-2007
 | 
16:30 uur
Naschrift

Deze week was het weer twee keer raak. Wat te denken van de volgende open sollicitaties?

Heeft het zin om naar uw bedrijf een open sollicitatie te sturen voor de functie freelance trainer? Ik heb 15 jaar saleservaring en recentelijk 5 jaar ervaring in het lesgeven aan een HBO en middelbaar onderwijs.

En:

Graag zou ik van je willen weten of je nog trainers voor je bedrijf zoekt. Ik ben sinds 7 jaar allround bedrijfstrainer met communicatieve trainingen als specialisatie.
Wanneer je voor nu of de toekomst nog trainers kunt gebruiken zend ik je graag aanvullende info en cv van mijzelf.

Tja... wat verwachten deze mensen nou?
Jan  |   | 
9-07-2007
 | 
08:30 uur
Beste man,

Toen ik dit artikel las dacht ik als dat boek dezelfde toon heeft als bovenstaand artikel dan laat ik het boek graag aan me voorbij gaan. Ten tweede heeft u zichtbaar moeite met te accepteren dat de tijden zijn veranderd en de gewoontes ook. Dat heeft niet alleen met moderne middelen als email te maken maar ook met de manier waarop tegenwoordig gecommuniceerd wordt, effectief en snel. Past die aanpak u niet dan gewoon niet reageren. De persoon had waarschijnlijk kennis gemaakt met uw eisen in de vacatureomschrijving en was het daarmee duidelijk niet eens. Kan gebeuren. Hier zal geen duurzame relatie ontstaan. Dat heeft de andere partij ook door. Niet reageren is de oplossing in deze. Afwijzend reageren is niet nodig.
Michel Hoetmer  |   | 
9-07-2007
 | 
12:13 uur
Beste Jan,

Ter geruststelling: dit was inderdaad een (te) hard artikel. Ben ik achteraf van geschrokken. In mijn boek zing ik duidelijk een toontje lager.

U neemt aan dat ik een vacture had geplaatst? Niet dus. Dit zijn open sollicitaties. Dus is er ook geen pakket aan eisen. Als die er wel waren had er bv. in gestaan: bel mij.

Vindt u ook niet dat je van een verkooptrainer in spé mag verwachten dat hij meer brengt dan een obligaat e-mailtje? Zich voorbereid? Op z'n minst aangeeft wat zijn toegevoegde waarde voor mijn bedrijf is? Kortom: zichzelf verkoopt?
Guido Thys  |   | 
12-07-2007
 | 
08:08 uur
Beste Michel,

Jammer dat je in het boek een toontje lager zingt. Nu hoef ik het weer niet te lezen :)

De elektronica is een zegening die een heleboel dingen mogelijk maakt en daar moeten we dan ook met volle teugen gebruik van maken.
Jammer dan voor de sollicitanten die niet door hebben dat ze op deze manier niet eens in de onderste lade terecht komen.
Ik ben het eens met Jan-zonder-achternaam dat de tijden veranderd zijn. Dit betekent niet dat de omgangsvormen daarmee plots veranderen.
Momenteel leven we m.i. nog in de laatste fase van de eerste hype van Internet voor zakelijke toepassingen, waarbij de mensen die het algehele beeld bepalen (eindelijk) hun scherpe kantjes verliezen. Je ziet het b.v. bij de service providers die eindelijk een klein beetje service gaan providen, en aan de meeste websites die (schoorvoetend) vanuit klantperspectief opgezet worden.
Wat ook over zijn hoogtepunt heen blijkt, is het ergerlijke gejij en gejouw dat meer en meer vervangen wordt door respectvol "u". Ik las gisteren nog de resultaten van een onderzoek waaruit blijkt dat de jongeren (21-) een stuk minder tolerant zijn dan wij, met name ook op het gebied van omgangsvormen. De onbeschoftheid van de generatie 21-31 ligt dus hopelijk snel achter ons.

Blijven nog incidenten als de bestandupdates, onbenullige sollicaties. e.d. Het blijkt dat mensen de veronderstelde (maar onbestaande) omkering van push en pull verkeerd begrepen hebben.
Ik ga er wel tegen in. Maar dat heeft alles met mijn karakter te maken. En ik heb ooit nog een lerarendiploma behaald. Dat zal ook wel geen toeval zijn.
Michel Hoetmer  |   | 
12-07-2007
 | 
13:51 uur
Beste Guido,

Ik geloof dat wij het helemaal met elkaar eens zijn.

PS. Er staan best aardige dingen in het boek. En ik schop zeker tegen wat heilige huisjes en mythes aan. Dus toch maar lezen? Verschil: het taalgebruik is niet zo hard.
Ton  |   | 
18-07-2007
 | 
15:49 uur
Ik lees het artikel en ik denk wat is nu de bedoeling waarom schrijft dhr Hoetmer dit alles?

Dan lees ik dit: " Vindt u ook niet dat je van een verkooptrainer in spé mag verwachten dat hij meer brengt dan een obligaat e-mailtje? Zich voorbereid? Op z'n minst aangeeft wat zijn toegevoegde waarde voor mijn bedrijf is? Kortom: zichzelf verkoopt?".

Toen viel het kwartje bij mij.

Groet,

Ton


 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10