zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zo bestrijdt u valse ziekmeldingen

Door: Fred Akkerma,   24-06-2007,   11:54 uur
 

Werknemers zijn opvallend vaak ziek rondom het weekend: op maandagen en vrijdagen dus. Een recent Brits onderzoek toont aan dat minimaal één op de acht ziekmeldingen onterecht is. In Nederland is het niet veel beter. Maar u kunt het voorkomen.

Britse werknemers waren gemiddeld zeven dagen ziek in 2006 en kostten het bedrijfsleven 175 miljoen werkdagen. Dit is een stijging van 0,4 dag per werknemer. Een en ander blijkt uit het jaarlijkse absentieonderzoek van werkgeversvereniging CBI en verzekeringsmaatschappij AXA.



Lang weekend
Hoewel de meeste ziekmeldingen echt zijn, is één op de acht "verdacht". Dit komt neer op 21 miljoen verloren werkdagen in 2006. Zeven van de tien werkgevers hebben het gevoel dat hun werknemers de neiging hebben extra lange weekenden te creëren door zich op maandag of vrijdag ziek te melden. Tweederde ziet een verband tussen ziekmeldingen en feestdagen en vier van de tien met speciale gebeurtenissen, zoals belangrijke sportwedstrijden.

Sportblessures
In Nederland is het niet veel beter. Arbodienst Arboned noteert op maandagen gemiddeld 9.000 ziekmeldingen tegenover 5.000 op dinsdag. Deels is dit wel 'eerlijk' te verklaren. Zo kunnen werknemers die op zaterdag of zondag ziek worden dat pas maandag melden. Ook sportblessures die in het weekend worden opgelopen zouden verantwoordelijk kunnen zijn voor de hogere ziekmeldingen. Maar als dat de enige oorzaaken zouden zijn, zouden op maandagen ook meer beter-meldingen moeten voorkomen. En dat is nauwelijks het geval, aldus Arboned.

Eén dag ziek
Ook een recent Belgisch onderzoek van Securex Social Management wekt sterk de suggestie dat werknemers wel op heel strategische dagen ziek zijn. De eerste dag van de paasvakantie was vorig jaar de 'meest populaire' dag om zich ziek te melden. Andere dagen die hoog scoren inzake ziekteverzuim waren vrijdag 1 december en maandag 13 februari (de dag voor Valentijnsdag). Verder wordt vooral de eerste werkdag van de maand gekenmerkt door een hoog ziekteverzuim: 2,5 keer hoger dan normaal. Op de eerste werkdag van de week is dat 2,3 keer meer. Opvallend daarbij is dat de ziekte vaak niet langer dan één dag duurt.

De remedie: beloon laag ziekteverzuim
Steeds meer bedrijven belonen een laag ziekteverzuim van hun medewerkers. 27 procent van alle de Europese bedrijven doet dit al. In sommige cao's is dit collectief afgesproken (een bonus als het collectief verzuim beneden een bepaalde waarde blijft), maar dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Zorg dat u een persoonlijke bonus van 500 tot 1000 euro in het vooruitzicht stelt als een werknemer jaarlijks niet meer dan, pakweg, 5 dagen ziek is. Trek de bonus niet gelijk in bij 6 ziektedagen, maar laat het geleidelijk aflopen en leg de 'nul-grens' bij bijvoorbeeld 10 ziektedagen. Werknemers die zich in een jaar helemaal niet ziekmelden kunt u nog een leuk extraatje toezeggen. Een goede arbeidsethos mag best beloond worden.

Andere oplossingen
En er zijn meer mogelijkheden.

- Betaal geen 100 procent loon door, maar slechts de wettelijk verplichte 70 procent;
- Betaal de eerste of eerste twee dagen van het ziekteverzuim geen loon uit.

Wettelijk zijn bovenstaande maatregelen toegestaan, maar helaas zijn ze in sommige cao's 'gerepareerd', zoals vakbonden dat plegen te noemen. Dus: als uw bedrijf onder een cao valt, eerst even checken of het mag.

Dit artikel verscheen eerder op Brisk Magazine.

 
 Doorsturen    5 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Fred Akkerma is hoofdredacteur van Managersonline.nl. Daarvoor was hij journalist, ondernemer en manager. Nu alle drie.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
heer J Doorn  |   | 
25-06-2007
 | 
09:21 uur
Hi,

Ik werk bij HC, ook wij hebben een soortgelijke regeling alleen minder aantrekkelijk. Bij geen ziektedagen over een kalenderjaar krijgen wij ± €80 netto. Bij één ziekmelding ongeacht de duur, vervalt de bonus.
Als ik voor mezelf spreek, ziek is ziek, daar bedoel ik mee heb je koorts (geen 37.2) maar echt koorts, blijf je thuis. De zgn snotteraars komen voor een bonus wel werken, dat is winst.
Sjirla  |   | 
25-06-2007
 | 
09:59 uur
Cijfers en hopla, de werknemer al als oplichter gekenmerkt. Belonen van een goede gezondheid is leuk, maar als dat ertoe leidt dat zieke medewerkers naar het werk komen terwijl zij griep hebben richten zij veel meer schade aan dan de nu in beeld gebrachte verloren werkdagen. Besmetting van colega's, half werk leveren, fouten maken. Mij interesseert het waarom die ziekmeldingen gedaan worden. Mijn aanpak is als er een patroon lijkt te bestaan bij een werknemer, als leidingevende eerst een gesprek aan te gaan. Eens goed door te vragen wat er werkelijk aan de hand is. Vaak zit er toch een onvrede achter, niet gewaardeert, nieuwe uitdaging nodig etc. of persoonlijke problemen. Als je weet waarom mensen zich ziek melden terwijl zij dat niet zijn, kun je passende oplossingen aandragen.
Marieke  |   | 
25-06-2007
 | 
11:41 uur
In principe kan ik als manager van een afdeling met 21 man mij helemaal hierin inleven en ben ik er ook voor dat bij het bedrijfsleven het niet ziek zijn gestimuleerd moet worden. Echter, op mijn afdeling werken ook een tweetal chronisch zieken. Dit is bekend en hun ziek meldingen staan 9 van de 10 keer ook hiermee in verband.

Indien men als bedrijf nu gaat kijken naar het belonen van werknemers die minder of nooit ziek zijn, dan gaat men voorbij aan het feit dat er mensen chronisch ziek zijn en daardoor soms meer verzuim hebben en dus nooit of te nimmer deze beloning kunnen ontvangen, zij zijn hiervoor tenslotte te vaak ziek.

Aan de andere kant kun je als bedrijf ook niet als regel stellen dat een chronisch zieke gewoon wel recht heeft op de bonus, wat als zij bijvoorbeeld eens en keer geen zin hebben om te werken op maandag of vrijdag en dit op hun ziekte gooien, controleren hiervan is bijna ondoenlijk.

Waarschijnlijk zal er bij elke maatregel die men kan verzinnen wel de nodige voors- en tegens te bedenken zijn. Wat men ook doet, het is zaak om heel goed na te denken hoe men om gaat met deze problematiek en vooral met de chronische zieken in een bedrijf.
Jan Holterman  |   | 
25-06-2007
 | 
15:02 uur
Ik zie slechts conclusies. De remedie had ik gehoopt te lezen...Dit ondanks het feit dat ik hier geen klachten heb t.a.v. het fenomeen verzuim. Toch komt het telkens ongelegen,vooral met (nacht)diensten.Ik heb ook twee werknemers met migraine- aanvallen. Je staat machteloos aan de zijlijn!
Dank voor het bericht c.q. de (gedeeltelijke)bevestiging van vermoedens!
Martin Bleecke  |   | 
26-06-2007
 | 
08:51 uur
Dit is heel leuk als je chronisch ziek bent. Er zijn dan dagen die je gewoon niet kunt werken. Als je dan op je loon gekort wordt, dan wordt je dubbel gestraft. Er moeten echter andere methodes zijn om het verzuim te verminderen. Niet straffen, maar belonen! Dat zal veel beter werken. Vooral oudere werknemers zullen baat hebben bij een goed seniorenbeleid. Deze werknemers hebben zich heel vaak jarenlang ingespannen om het bedrijf tot bloei te brengen. Je kunt ze dan niet straffen door het ziekteverzuim te bestraffen met inhouding van loon. Een positieve insteek, bijvoorbeeld bonussen bij goed presteren, zal het ziekteverzuim ook kunnen terugdringen. In het management is het al heel lang gebruikelijk om bonussen te verstrekken. Waarom niet bij werknemers bij goede prestaties, die gepaard gaan met een laag ziekteverzuim? Het gaat echt niet alleen om de hoogte van de bonus maar ook om het idee en de originaliteit. Creativiteit van de ondernemer is gevraagd!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10