zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Negen tips om meer leads te krijgen

Door: Phil Kleingeld,   14-02-2014,   12:44 uur
 

Onlangs mocht ik met een bevriende zzp'er sparren over het onderwerp 'leads'; hoe krijg je ze en wat hindert om interessante leads te krijgen? Ondanks het feit dat de economie in het laatste kwartaal van 2013, zoals vandaag het CPB wist te melden, weer wat is verbeterd, blijft het voor veel zpp'ers toch ploeteren om potentiële opdrachtgevers te vinden.


Offerte platforms
Velen maken, noodgedwongen, gebruik van offerte platforms als Springest. Offerti, FreeLance waar opdrachtgevers hun wensen uitzetten en waarop aanbieders kunnen bieden en veelal moeten betalen voor een lead. De meningen over het gebruik van de genoemde platforms verschilt. Waar de een enthousiast over de geboden mogelijkheden zijn anderen er minder over te spreken omdat geen van de genoemde platforms een kwalitatieve toetsing op de aanbieders aanbrengt. Het staat iedereen vrij, zowel amateurs als professionals, om te bieden op leads.
Wilt u niet afhankelijk zijn van de genoemde platforms? Wilt u op eigen kracht leads ontdekken of naar u toetrekken, dan leest u hierna wat u kunt doen om dat te bereiken.

Wees zichtbaar!
In ruim 90% van alle gevallen beginnen opdrachtgevers, zeker in de B2B, hun speurtocht naar potentiële leveranciers via de zoekmachines en sociale media. De genoemde fora hebben dat goed begrepen en daar ligt dan ook hun kracht om leads aan te trekken. Leer van hen en zorg voor een betere aanwezigheid en zichtbaarheid. Dit betekent dat u, waar u maar kunt, uw website, blog en sociale media ook moet verkopen. Dit kan via uw
E-mailhandtekening, op uw website (buttons voor de sociale media), via persberichten, updates via uw sociale media, op uw auto, brieven, facturen, nieuwsbrieven, brochures, visitekaartjes, presentaties, foto's, video's, websites van bevriende relaties, T-shirts, stickers, badges bij bezoek aan een congres, naambordjes tijdens trainingen, etc. Kortom, overal waar u kunt en zult opvallen.

Maak informatie vindbaar en toegankelijk
Vul uw website en sociale media met boodschappen en beelden die de beoogde doelgroepen aanspreekt. Ga op de plaats van de klant zitten, vraag u af welke zoekwoorden 'leken' op uw vakgebied gebruiken om informatie te vinden en gebruik die op de website en sociale media. Een veel gemaakte fout op websites is, dat de openingspagina statisch is; de informatie verandert daar niet of nauwelijks! Maak gebruik van beeld: foto's, video's, PowerPoint of Prezi-presentaties omdat we in een tijdperk leven waarbij beeld steeds belangrijker wordt dan tekst. (Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden!)

Wees volledig, maar wel kort en krachtig
Opdrachtgevers hebben doorgaans haast en weinig tijd om veel te lezen. Zorg dus allereerst voor een duidelijke structuur van uw website. Gebruik tabbladen die direct duidelijk maken wat daar te lezen staat. Plaats onder de tabs volledige informatie. Er is geen tijd voor 'klifhangers' want daaraan hebben lezers geen behoefte. Voorkom dat er onnodig veel doorgeklikt moet worden naar andere pagina's en, als u een informatieformulier gebruikt voor het opvragen van meer informatie, maak dat formulier dan niet te uitgebreid en vraag alleen de hoogstnodige gegevens om een eerste contact te kunnen leggen.

Maak contact gemakkelijk
Zet de contactinformatie op uw website op zoveel mogelijk plaatsen zodat de bezoeker niet onnodig daarnaast hoeft te zoeken. Denk in het bijzonder aan het vermelden van uw contactgegevens op sociale media zoals Linkedin, Facebook, Twitter, Pinterest, Google+. Nog te vaak moet een geïnteresseerde teveel moeite doen om daar contactinformatie te vinden zonder diverse malen door te moeten klikken of naar een website te gaan en daar te zoeken. Dus, noem uw telefoonnummer, e-mailadres, Skype-adres, sociale media, adres, KvK- en BTW-nummer.

Consistentie van informatie
Nog teveel zzp'ers, in de zakelijke dienstverlening, hebben er een handje van om teveel diensten aan te bieden. Zij doen dat meestal in de hoop om door het aanbieden van een heel breed pakket meer kansen te maken. In de praktijk blijkt echter dat dit tegen hen werkt. Potentiële opdrachtgevers zien dan door de bomen het bos niet meer en vinden de aanbieders bovendien ongeloofwaardig. Er wordt vanuit gegaan, terecht of onterecht, dat men niet goed kan zijn in teveel uit elkaar liggende zaken. Het is dus belangrijk om uw specialisatie als speerpunt te maken van uw boodschappen op de website en de sociale media en wees daarin consistent. Specialisatie loont echt om u een onderscheidend vermogen te geven en een frisse herkenbaarheid!

Geloofwaardigheid
Ik heb daarover al een artikel geschreven (klik hier) maar hier wil ik waarschuwen voor het overdrijven van informatie. Ik doel hier op het uzelf 'Directeur', 'President' of 'CEO' te noemen als u een zzp'er bent. Deze informatie maakt u er niet geloofwaardiger op. Gebruik evenmin het woord 'wij' als u alleen werkt. U wordt geloofwaardiger door gewoon over uzelf in de derde persoon enkelvoud te praten (hij/zij) of uw lezers in de ik-vorm toe te spreken.

Snelheid van reageren
Uiteraard maakt u gebruik van de mogelijkheid om geïnteresseerden via een formulier of e-mail te laten reageren of via een zogenaamde call to action knop; het rechtsreeks kunnen bellen door daarop te klikken. Gebruikers van een e-mailoptie verwachten dat u nog dezelfde dag reageert. Hoe sneller u reageert, hoe positiever dit wordt ervaren. Dus zorg ervoor dat u direct een boodschap op uw smartphone krijgt zodat u snel kunt reageren!
Bent u niet op uw kantoor aanwezig of zit u in bespreking zodat u de telefoon niet kunt oppakken, maak dat gebruik van een telefoonopvang service. Dit komt niet alleen professioneler over maar is bovendien een stuk beter dan de ingesproken boodschap dat u even niet bereikbaar bent.
Linkedin-gebruikers kunnen leads krijgen via het opvolgen van bezoeken aan hun profiel. (Klik hier voor meer informatie)

Wie schrijft die blijft
Zorg dat u regelmatig nieuws op uw vakgebied brengt in de vorm van nieuwsbrieven, artikelen, whitepapers, e-books en updates op uw sociale media. Vraag u wel eerst even af wanneer 'uw publiek' online is. Het is zinloos als u 's nachts om 1.00 uur berichten gaat uitzetten als rond die tijd uw doelgroep op één oor ligt.  Zorg er dus voor dat u het juiste tijdstip en de juiste dag kiest. (U kunt wel 's nachts iets schrijven en via bv. Tweetdeck, SocialOomph of Hotsuite een later tijdstip voor 'uitzending' programmeren.)  Pas er echter voor op dat u in de genoemde uitingen niet teveel reclameboodschappen stopt. De boodschap moet voldoende zijn voor een langer bezoek aan uw website of het verkrijgen van aanvragen.

Netwerken
Maak gebruik van uw bestaande netwerkcontacten om hen op de hoogste stellen van het feit dat u om leads verlegen zit. Stel gewoon de vraag of zij willen helpen, formuleer geen algemeen verzoek, maar vertel naar welke specifieke leads u op zoek bent. Nog teveel zzp'ers vergeten dit kanaal in te schakelen terwijl hier nu juiste de mensen zitten die u een goed hart toedragen en u graag zullen willen helpen. Bedenk wel dat ook hier het mes aan twee kanten snijdt. Als u alleen maar wilt halen en niets komt brengen droogt de beoogde bron snel op!

 
 Doorsturen    6 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Phil H. Kleingeld is schrijver, columnist, digitale communicatieadviseur en business coach. Onder de naam Rent-a-Pen verzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.

Een van de specialisaties van Rent-a-Pen is het (be)schrijven van persoonlijke biografieën van babyboomers en het verzorgen van workshops over dit onderwerp. 

U kunt hem volgen op Twitter , LinkedIn
 

Laatste weblogs

  Waarom werkstress niet tot burn-out leidt
  Projectmanagement is ook bier en bitterballen!
  Hoe bespeelt u koppige klanten?
 
reacties
 
Ewout  |   | 
17-02-2014
 | 
14:29 uur
Beste Phil,

Springest checkt altijd direct de kwaliteit van de leads die binnenkomen, juist omdat wij het belangrijk vinden dat vraag en aanbod goed op elkaar aansluiten. Mocht je meer informatie willen over de procedures die wij daarvoor gebruiken neem dan gerust contact met mij op.

Ewout
Phil  |   | 
17-02-2014
 | 
14:53 uur
@Ewout,
Mijn ervaringen met Springest zijn anders. Ik doelde echter in hoofdzaak op de de kwaliteit van degenen die de leads kopen. De kwaliteit van hen wordt niet door Springest gecontroleerd, noch door de andere genoemde offerte-platforms.
Ewout  |   | 
17-02-2014
 | 
16:35 uur
@Phil,

Vervelend om te horen dat je ervaring niet zo goed was. Graag hoor ik daar meer over zodat we onze service kunnen verbeteren.

Wat betreft de kwalitatieve beoordeling van de aanbieders laten wij dat aan de opdrachtgevers over. Iedereen is vrij om een lead te kopen. Het zou niet eerlijk zijn om daar partijen van uit te sluiten. De opdrachtgever krijgt van ons altijd de keus uit drie partijen die de lead hebben gekocht. De opdrachtgever is zelf het best in staat te beoordelen welk van deze aanbieders het beste aanbod heeft. Bovendien vind je op de Springest inmiddels meer dan 28.000 ervaringen waarin de opleiders beoordeeld worden. Deze kunnen je verder helpen in je keuze. Op deze manier blijven wij onafhankelijk in het proces.

Het mechanisme is er dus wel, maar dan op een transparante en onafhankelijk manier.

Peter Koelewijn  |   | 
18-02-2014
 | 
12:51 uur
Beste Phil,

Ik nodig je uit jouw ervaringen en uitspraken toe te lichten.
Deze zin uit jouw reactie begrijp ik ook niet helemaal.

''Ik doelde echter in hoofdzaak op de de kwaliteit van degenen die de leads kopen. ''

Ik hoor graag je reactie,

Peter
Bas  |   | 
20-06-2016
 | 
14:15 uur
Zorg voor je eigen leads. Pas nog de ervaring met Springest dat een ''lead'' die we voor 375 euro kochten niet meer opleverde dan de contactgegevens van iemand die toch eigenlijk helemaal geen leiderschapstraject of iets dergelijks wou. Reactie van Springest: dat risico hoort bij de koper van de lead.
Rent a Pen  |   | 
20-06-2016
 | 
15:50 uur
Het artikel is al een beetje oud, maar ik constateer dat er steeds meet platforms komen die je geld willen laten betalen voor een offerte aanvraag. Springest, Freelance, Verkopersonline etc.

Dit zijn platforms voor mensen die zelf geen acquisitie kunnen/willen plegen. Mijn advies is, doe het zelf! Het spaart geld en frustraties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
Werkgevers onderschatten risico’s van geldgebrek bij personeel (3) 
Student wil niet lenen (1) 
42 procent werknemers wil verbod op bereikbaarheid buiten werktijd (2) 
Bijna alle Nederlanders ervaren werkstress (5) 
beurs
Stijgers Dalers
Yatra 5.4  6.3 %
Altice 8.52  5.2 %
Advanced met 39.43  4.4 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.45  -4.3 %
Brill kon 34.51  -2.8 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street start rustige week in het groen
Wall Street richting hoger slot
meer beurs
top10
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt
Hoe u medewerkers stimuleert regie over ontwikkeling te nemen
Managers hebben weinig benul van werkstress onder werknemers
#MeToo: Gevolgen nog veel ernstiger bij intimidatie
Tanja Roeleveld verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar’ 2017
Zeven trends die zakelijke IT-omgevingen een boost zullen geven
2018 wordt het jaar van hivenets, swarmbots en polymorfe malware
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen
Ronald Doesburg wint Young Captain Award 2017
Vliegtuig-wifi nog steeds duur en beperkt in aanbod
meer top 10
vacatures
meer vacatures