zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Tijdrover # 1: onderbrekingen

Door: John Vrakking,   19-11-2013,   11:48 uur
 

Onder de lezers van managersonline.nl inventariseerde ik de meest belangrijke Tijdrovers. Op nr. 1 staat "onderbrekingen of "dingen-tussendoor". Liefst 63 procent van de lezers gaf aan dat verstoring van hun werkproces de belangrijkste ergernis is. Lees wat je eraan kunt doen!

Soms zijn dingen-tussendoor maar wat welkom: je hebt daarmee even afleiding, bent even van dat andere vervelende klusje verlost, je ziet jezelf ineens gewaardeerd, het is erg leuk of zelfs gemakkelijk. Maar het vreet tijd. En onderbrekingen  maken dat je een slecht gevoel overhoudt aan je werkdag.

Dingen die tussendoor komen verplichten je min of meer je schema om te gooien. Ze hebben een hoge urgentie, dat wil zeggen dat ze ‘nu eerst’ moeten. Dat waar je mee bezig was, wordt dan onderbroken.
Je doet dan eerst het tussendoortje of je zorgt dat iemand anders ermee verder kan: het kan een doe-ding zijn of een regel-ding.

Een ding-tussendoor is zelden iets dat je zelf plant; iemand anders komt er mee aanzetten. En niet zelden word je daarmee deelgenoot van het probleem van een ander. Dingen-tussendoor worden meestal veroorzaakt door een klungelige planning van iemand anders.

Waarom is het een tijdrover
Meestal komt het ding-tussendoor binnen als iets dat ‘even’ gebeuren moet. Omdat het onaangekondigd komt, onderbreek je je werk ervoor. Dat alleen al kost je vaak een half uur (zie: Vijf handvatten om meer te kunnen doen). Als je vervolgens nog besluit om ermee aan de gang te gaan, is dat ongeplande werktijd. Bovendien vraag je je vaak achteraf: ‘moest ik dat nu doen?’.

Bij dingen-tussendoor wordt de urgentie misbruikt boven het belang: het feit dat het vandaag af moet, wordt boven de bijdrage aan jouw resultaat gesteld. Macht of je sociale verantwoordelijkheid is vaak een pressie-middel. Je houdt in de regel een slecht gevoel aan je dag over als er veel-dingen-tussendoor waren. Het zijn niet alleen tijd-, maar vooral energie-rovers. Je loopt erop leeg…

Dat is ook het geval wanneer je in eerste instantie zelf belang had bij de tijdrover: het was makkelijk scoren of een fijne afleiding, maar nu moet je toch weer door met waarmee je bezig was… en je staat op achterstand.

Remedie
Bij dingen-tussendoor stel je jezelf direct de vraag: ‘hoort dat tot mijn verantwoordelijkheden?’. Als dat niet direct het geval is, zou je in plaats daarvan de vraag moeten stellen ‘waarom moet ik dat doen?’.
Dat klinkt wat bot, dus  vraag je ‘waarom wil je graag dat ik dat doe?’.

Het verschil is subtiel, maar het verschuift de discussie naar het enige aspect dat nu belangrijk is: de urgentie. Waarmee helder wordt dat de ander zijn planning niet voor elkaar had. Je zou dan ‘nee’ mogen zeggen: waarom zou een klungelige planning  van een ander er aanleiding voor zijn dat jij die van jou aanpast?

Ook die soep mag je niet zo heet laten consumeren, dus je zegt dat je ‘niet nu, maar straks…’ wel tijd hebt. Als je de taken die hoog op je eigen urgentie staan, afgerond hebt. De kans is groot dat de ander alsnog zegt ‘dan doe ik het zelf wel’. Bingo!

Algemene tips

  • Zeg ‘nee, niet nu’ en geef aan wanneer je wel tijd hebt.
  • Zeg ‘nee, niet nu’ en verwijs naar iemand anders die wel tijd zou kunnen hebben.
  • Zeg ‘je hebt dat slecht gepland, maar ik zal je nog één keer helpen’; hou de volgende keer je been stijf.
  • Zeg ‘dat gaan we dan eerst maar aan mijn chef vragen’ als er pressie wordt uitgeoefend of…
  • Zeg ‘je hebt gelijk, dat ben ik helemaal vergeten’ en doe wat aan je eigen manier van werken!
Lees ook:

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Hebt u ook wel eens het gevoel dat u niet toekomt aan de dingen waar uw hart echt sneller van gaat kloppen? Niet gedaan krijgt wat u wilt doen?

Dat is precies waarmee Ontwikkelingsgerichte Coach John Vrakking mensen helpt. Mensen helpen lekker te werken is zijn passie. Ze in beweging brengen. De dingen laten doen die ze leuk vinden. Iets ‘achterlaten’. 

U vindt praktische tips voor effectiever en leuker werken op www.johnvrakking.nl en op www.twitter.com/@nooitmeerstress

John Vrakking is een bevlogen spreker. Zijn inspirerende presentaties snijdt hij voor u graag op maat.
 

Laatste weblogs

  Waarom werkstress niet tot burn-out leidt
  Projectmanagement is ook bier en bitterballen!
  Hoe bespeelt u koppige klanten?
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
Werkgevers onderschatten risico’s van geldgebrek bij personeel (3) 
Student wil niet lenen (1) 
42 procent werknemers wil verbod op bereikbaarheid buiten werktijd (2) 
Bijna alle Nederlanders ervaren werkstress (5) 
beurs
Stijgers Dalers
Yatra 5.4  6.3 %
Altice 8.58  5.9 %
Nutreco 47  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Brill kon 34.51  -2.8 %
Value8 5.05  -1.8 %
Positieve onderzoeksresultaten Galapagos met cystic fibrosis
D'Ieteren in onderhandeling met Amerikanen over Belron
Einde cijferseizoen betekent blik op macrodata
meer beurs
top10
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt
Hoe u medewerkers stimuleert regie over ontwikkeling te nemen
Managers hebben weinig benul van werkstress onder werknemers
#MeToo: Gevolgen nog veel ernstiger bij intimidatie
Tanja Roeleveld verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar’ 2017
Zeven trends die zakelijke IT-omgevingen een boost zullen geven
2018 wordt het jaar van hivenets, swarmbots en polymorfe malware
Mannelijke mantelzorgers vaker ondersteund dan vrouwelijke
Bedrijven behalen niet meer omzet met digitalisering
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen
meer top 10
vacatures
meer vacatures