zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

U krijgt een bonus! Waarom bent u dan niet gemotiveerd?

6 juli 2010 - Als u bij een grote onderneming werkt, is de kans groot dat u standaard in aanmerking komt voor een jaarlijkse bonus. De economie is zich aan het herstellen en daarmee de kans dat u die bonus opnieuw krijgt. Goed nieuws voor u, maar misschien iets minder goed voor de onderneming.

De kans is namelijk groot dat het bonusbeleid erg veel kost, maar erg weinig oplevert in de vorm van extra motivatie. Dat stelt Eric Mosley, CEO van Globoforce op Harvard Business Review. Het idee dat een deel van het personeel een beloning moet krijgen die gebaseerd is op goede prestaties werd al toegepast door de Romeinen. Inmiddels zijn bonussen zo normaal geworden dat hun toegevoegde waarde zelden nog onder de loep genomen wordt. 



Motiverende effect verdwijnt
Het is waar dat prestatiebeloning de prestaties positief beïnvloedt (al is ook niet iedereen het met die stelling eens), maar als een bonus standaard uitgekeerd wordt aan het eind van het jaar, gaat het motiverende effect ervan veelal verloren. Twee redenen:
1. Er is geen relatie tussen bedrijfswaarden en gedrag
De meeste bonussen zijn afhankelijk van de financiële resultaten – ze worden uitbetaald als er een bepaalde doelstelling is bereikt, zoals een winststijging, aandeelwaardestijging of omzetstijging. Er is echter geen verband met de resultaten die bedrijven écht willen bereiken en het gedrag dat ze willen van hun medewerkers. 

2. Er is geen verband met de relatie tussen een werknemer en zijn directe leidinggevende
Uit talloze onderzoeken is gebleken dat de belangrijkste motivator een goede relatie tussen een werknemer en zijn/haar baas is. Een slechte relatie is funest voor de motivatie.

Ander prestatiemanagement
Wat motiveert dan beter dan een jaarlijkse bonus? Waarschijnlijk een strategische, doordachte benadering van beloningen. Denk aan kleine bonussen die het hele jaar door gegeven worden en waarvoor iedereen in aanmerking komt – niet slechts enkele uitverkorenen aan de top. Dit vereist natuurlijk een omslag in het prestatiemanagement. Het is veel makkelijker om de top klakkeloos een bonus te verstrekken dan ieder individu persoonlijk te evalueren en te belonen. Maar zou deze laatste benadering niet veel effectiever zijn? En kost die echt zoveel extra inspanning?

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bonus daalt, maar relatie met prestatie is nog altijd zoek
 Individuele bonus belangrijker dan gezamenlijke winstdeling
 Bonus heeft negatief effect op motivatie
 ‘Alleen bonus bij bovengemiddelde prestatie’
 
 
reacties
 
Michel  |   | 
6-07-2010
 | 
08:46 uur
@artikel 'Het is waar dat prestatiebeloning de prestaties positief beďnvloedt (al is ook niet iedereen het met die stelling eens)'.

Hoezo waar? Waar haalt men deze wijsheid vandaan? Er zijn talloze onderzoeken waaruit blijkt dat dit niet klopt. Zie o.a. Dan Ariely. Dit wordt allemaal uitgebreid uit de doeken gedaan in Daniel Pink's boek 'Drive'.

Bonussen / financiële beloningen helpen vooral bij eenvoudige taken en zijn contraproductief bij complexe taken.
Ron Smelt  |   | 
21-07-2010
 | 
10:30 uur
Inderdaad werken succesvolle bedrijven niet met een financieel bonussysteem. Denk bijvoorbeeld aan zappos.com. Die zijn van mening dat de cultuur in het bedrijf goed moet zijn en dat dan de resultaten vanzelf komen.

De kernwaarden voor deze organisatie zijn meer dan een marketing instrument. De kernwaarden scan kan je kernwaarden makkelijk in kaart brengen (Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10