zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

28 november: eerste ‘e-mailloze vrijdag’

19 november 2008 -  Vrijdag 28 november 2008 wordt de eerste e-mailloze vrijdag in Nederland en België. In de VS organiseren bedrijven al regelmatig ‘No Email Fridays’. Een e-mailloze vrijdag doorbreekt de vicieuze cirkel van alsmaar meer e-mails en maakt de mensen bewust hoe ze met hun elektronische post omgaan.

"Teveel e-mails, onduidelijke of nietszeggende berichten, overdreven gebruik van cc of reply… een gezonde e-mailcultuur is noodzakelijk, want inefficiënt e-mailgebruik kost de Nederlandse en Belgische economie jaarlijks vele miljarden," aldus initiatiefnemer Gunnar Michielssen. De laatste vijf jaar verdubbelde het aantal e-mails wereldwijd tot 40 miljard per dag. Jaarlijks stijgt dit cijfer met ruim zestien procent.


Werknemers met toegang tot e-mail, besteden zo’n 30 procent van hun tijd aan het schrijven, lezen en afhandelen van de elektronische post. 

Controle

Veel mensen laten zich volledig leiden door nieuwe inkomende berichten. Daarmee beslissen zij niet langer zelf hoe zij hun taken uitvoeren, maar geven ze de controle over hun werkdag helemaal uit handen. Voor eigenaars van een blackberry of iPhone is dit probleem nog sgroter: zij worden ook ’s avonds, in het weekend of tijdens vakanties met nieuwe berichten geconfronteerd. Dit leidt volgens arbeidspsychologen tot stress en een directe daling van de arbeidsvreugde. Ondernemingen krijgen de rekening van die scheefgegroeide e-mailcultuur gepresenteerd. De voorzichtigste ramingen spreken van een verlies van 3000 euro per werknemer per jaar. 

Rechtstreeks

Op de e-mailloze dag moeten belangrijke en dringende boodschappen telefonisch of rechtstreeks worden afgehandeld. "Collega’s die elkaar nog nooit gesproken hebben, worden verplicht kennis te maken. Een dag zonder e-mail breekt de werkroutine en maakt medewerkers bewust van hun eigen gedrag," aldus Gunnar Michielssen. "Elk bedrijf zou e-mail minstens één dag per jaar moeten bannen. Daarom roepen we op om op vrijdag 28 november één dag geen e-mails te lezen of te verzenden."

 
 Doorsturen   13 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips voor e-mailmanagement
 Zes tips voor minder chaos in uw mailbox
 Vastgelopen e-mail blijft plaag voor IT-managers
 Vier dingen om over na te denken voor u die e-mail verstuurt
 
 
reacties
 
Jack Libertas  |   | 
19-11-2008
 | 
07:44 uur
Ik vind het complete onzin en getuigt weer van dwingelandij van een aantal mensen. Wordt nu ieder idee aan de borreltafel verheven tot een spirituele opleving voor de wereld?
Theo van Eeuwijk  |   | 
19-11-2008
 | 
08:56 uur
Wat een belachelijk idee! Vele bedrijven zijn afhankelijk m.b.t. hun werkzaamheden met het gebruik van e-mail. Er zou een duidelijk onderscheid gemaakt kunnen worden tussen e-mail en het gebruik van msn of hyves. Dat is pas echt onzinnig. Een e-mailloze dag overigens ook. Ik zie het nut er niet van in!!!
Ad de Beer  |   | 
19-11-2008
 | 
09:42 uur
De betutteling slaat op een geweldige manier om zich heen momenteel.
De hele wereld en met name ons land zit vol met allerlei lieden die menen ons te moeten vertellen wat we moeten doen, wanneer we het moeten doen en hoe we het moeten doen.
Ik stel voor om een maand zonder betutteling te gaan afroepen. Ik ben dan nog wel clement genoeg om die maand te houden tijdens een van de vele maanden dat de politiek op reces is, zodat de zedenmeesters niet nog een maand niks te doen hebben.
RJL Visser  |   | 
19-11-2008
 | 
12:24 uur
Op zich wel een leuk idee, een mailloze dag. Mail geeft stress en daar hebben we genoeg van. Maar het geeft ook stres om een alternatief voor mail te zoeken. En krijgen we op 28 nov een aflevering van ManagersOnline? ;-)
Rony Ordelmans  |   | 
19-11-2008
 | 
13:36 uur
Dit soort oproepen raakt kant nog wal.

Hebben we ooit een faxvrije dag gehad.

Mail heb je toch de hele dag nodig , inkomende bestellingen uitgaande bevestigingen.

Grotere onzin als dit nog niet eerder gehoord

groet
Van Diesem  |   | 
19-11-2008
 | 
22:10 uur
Nou, ik vind het wel nuttig. Het loopt immers de spuigaten uit met e-mail. Mensen verwarren hier e-mailen met werken: hoe meer, hoe liever. En gezelliger wordt het er ook al niet op.
H. Graaf  |   | 
20-11-2008
 | 
05:22 uur
Ik geloof dat ik de behoefte voel opkomen om op 28 november een e-mailing de deur uit te doen. Dat zal vast resulteren in een hogere attentiewaarde....
W. Otten  |   | 
20-11-2008
 | 
23:32 uur
Ik zie de negatieve reacties een beetje overheersen.
Ik vind het een goed plan, moeten we vaker doen. Wees eens bewust van de hoeveelheid mail die je verstuurt en of dat echt wel nodig is met al die CC-tjes.
Veel mensen worden 'gek' van de E-mail. De ontvanger gaat er gelijk op reageren(verstoord zijn werk) en de zender wil gelijk antwoord.
Ga met je vragen nou eens gewoon naar de persoon toe of bel hem/haar op. Dat is heel wat socialer. E-mail schept afstand.
Ik lees en stuur de 28-ste geen mail
P. Nuyts  |   | 
21-11-2008
 | 
08:24 uur
Oh la la, als ik alleen nog maar zie hoe agressief sommige mensen reageren op dit voorstel, lijkt dit voor mij het duidelijkste bewijs dat één dag zonder e-mail een zéér verstandig - en minimaal - voorstel is. Ik wist niet dat de mailverslaving al zo ver was doorgedrongen.
Ik doe mee.
Ad  |   | 
21-11-2008
 | 
09:57 uur
@W. Otten
Je hebt gelijk. Ik werkte ooit voor een Frans bedrijf waar het interessant was om zoveel mogelijk mensen mee te laten genieten van je tekstuele uitspattingen. Dan wist iedereen dat je werkte of zo denk ik.
Het is best goed dat we ons eens bewust worden hoe we mail sturen, maar om daarvoor meteen een populistisch middel als een email vrije dag te organiseren gaat me echt te ver.
Iedere keer vergeten de lieden die dit soort ongein verzinnen dat ze daardoor de economie ook schade berokkenen. Een keer het nieuws of managersonline halen als ultieme narcistische droom, ok. Maar laat dan je ego niet prevaleren boven het algemeen nut.
G.A.M. Riemslag-van der Bijl  |   | 
24-11-2008
 | 
09:31 uur
Een e-mailbewuste dag lijkt me een goed idee, d.w.z. mailtjes waar mogelijk vervangen door een telefoontje (alsof dat je werk niet onderbreekt..., ik herinner me nog goed het kantoor met de voortdurend rinkelende telefoons) of helemaal achterwege laten. Maar e-mailloos? Dan kunnen we die dag net zo goed sluiten, ons werk drijft op e-mail, als we vertalingen weer per post heen en weer moeten gaan sturen lopen de levertijden weer op. Overigens merk ik vaak dat zelfstandigen die de hele dag alleen thuis werken het gewoon gezellig vinden even te babbelmailen als het kan, en wat kan daar nou tegen zijn? Als een van beide partijen geen tijd heeft blijkt dat snel genoeg.
Mirjam Tielen  |   | 
25-11-2008
 | 
11:53 uur
Met een e-mailloze dag doe ik mijn werkgever geen plezier en dat lijkt mij niet terecht.

In mijn belevingswereld is het belangrijk dat je e-mail verantwoord inzet. Onder andere voor informatieverstrekking en het bevestigen van gemaakte afspraken.

Ook ik zie dat men uitlatingen over de e-mail doet die weinig met werk te maken hebben. het lijkt soms een soort van veilig kanaal om je gal te spuwen tegen collega's en daar inderdaad zoveel mogelijk mensen in te kennen middels een cc. Ik kan mij voorstellen dat men irritatie voelt bij dergelijke zinloze e-mailberichten.

Irritaties kun je beter persoonlijk of desnoods telefonisch bespreken zodat je ook de nuances in stemgebruik en mimiek meekrijgt.

Laten we ook bij het gebruik van e-mail een gezonde werkethiek handhaven, dan is een e-mailloze dag echt niet nodig.
Patrick  |   | 
27-11-2008
 | 
17:32 uur
In welk amerikaans bedrijf zou dit uitgevonden zijn? Lehman brothers misschien?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10