zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien kenmerken van superverkopers

27 juli 2007 - De absolute toppers in de saleswereld beschikken stuk voor stuk over bepaalde kwaliteiten, karaktereigenschappen, persoonlijkheidsstijlen en houdingen. Wilt u ook uitblinken? Leer uzelf dan de volgende tien eigenschappen aan.

1. Passie voor mensen.


Een superverkoper gelooft niet alleen heilig in het product of dienst dat hij verkoopt, maar wil zijn klanten bovendien zo verschrikkelijk graag helpen met het oplossen van hun problemen dat die dat ook daadwerkelijk zo voelen. Niet als act, maar puur uit gevoel. 

2. Verleidingskracht
Een superverkoper weet niet alleen de gevoelige snaar van zijn klanten te raken, maar die bovendien dusdanig in vervoering te brengen dat ze niks liever willen dan kopen. 

3. Aanpassingsvermogen
Een superverkoper is bereid zich aan te passen aan de koper in plaats van een aantal verkooptrucs op hem los te laten. Dit vereist een zekere nederigheid want de superverkoper maakt de klant hiermee belangrijker dan hemzelf en zijn vaardigheden. Iedere koper wil op een andere manier verleid worden; het is zaak zo snel mogelijk te achterhalen hoe dat is en daarop in te springen. 

4. Onderscheidingsvermogen
Superverkopers hebben een zesde zintuig waarmee ze moeiteloos kunnen onderscheiden wie alleen maar kijkt en wie ook daadwerkelijk koopt. Dit zesde zintuig is te ontwikkelen! 

5. Combinatievermogen
Een superverkoper weet de productkenmerken precies aan te laten sluiten bij de (on)uitgesproken eisen en wensen van de klant. Geen enkele koper is geïnteresseerd in ALLE eigenschappen. Uw missie: voel aan in welke wel en sluit die deal. 

6. Geen allesoverheersende scoringsdrang
Wie te graag wil verkopen, jaagt de koper gegarandeerd weg. 

7. Inlevingsvermogen
Om uw koper ervan te overtuigen dat hij echt niet zonder uw product kan, moet u zich in kunnen leven in zijn denkpatroon. Als u weet wat voor vlees u in de kuip heeft, weet u precies hoe hij denkt en hoe u daarop in kunt springen. Het beste is als de klant het gevoel heeft dat hij helemaal zelf tot de aankoopbeslissing gekomen is. 

8. Vertrouwen in het product
Een superverkoper heeft zoveel vertrouwen in de kwaliteit van zijn product dat hij die vol overtuiging kan communiceren. Zorg dus dat u weet wat uw product heeft betekent voor uw klanten en hoe het hen heeft geholpen. Met deze feiten heeft u een weerwoord op elk tegenargument en kan niemand om u heen. 

9. Respect
Behandel iedereen met respect, of ze nu kopen of niet. 

10. Menselijkheid
Wees menselijk en echt tegen iedereen die u ontmoet. Speel geen toneel, wees oprecht. Doe niet alsof u de beste vriend van uw klant bent en wees zeker niet alleen aardig zolang u kansen ziet iets te verkopen.

 
 Doorsturen   9 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Carrière ligt vast in de hersenen
 Goede manager is uitstekende verkoper
 Ordertoewijzing psychologisch bepaald
 Time management is de sleutel tot verkoopsucces
 Liegend en lachend meer verkopen
 Topverkopers moeten vooral goed kunnen luisteren
 
 
reacties
 
Tijmon  |   | 
27-07-2007
 | 
13:40 uur
Wordt ik geschaduwd? Dit ben ik namelijk!
Sander Reijn  |   | 
27-07-2007
 | 
15:18 uur
Goed om deze punten nog eens overzichtelijk te zien staan. De punten bevatten mijns inziens de kern: je bent zelf mens, je werkt met mensen. Speel geen toneel, gebruik geen trucs, wees oprecht, integer, met respect en inlevingsvermogen en help de koper kopen.
ronald Sluiter - ViCre  |   | 
3-08-2007
 | 
08:22 uur
Niets aan toe te voegen. Het verschil ligt niet in nog meer vaardigheidstrainingen of produktkennis. (teveel produktkennis werkt je als verkoper trouwens alleen maar tegen, want je gaat te snel in oplossingen denken in plaats van behoeften).
Authenticiteit maakt het verschil. Een algemeen directeur/inkoper merkt dit.

Ronald Sluiter
ViCre - Sales Intelligence
N. Dragt  |   | 
11-08-2007
 | 
23:43 uur
Ik ben duidelijk een ander soort koper, want als ik een verkoper met deze tien kenmerken tegenkom wil ik niets meer kopen. Ik voel me nu al gemanipuleerd, terwijl ik de kenmerken alleen maar gelezen heb.

Overigens zijn het maar 7 kenmerken, want respect, passie en menselijkheid zijn drie woorden die eigenlijk hetzelfde betekenen. Als ik respect heb voor mensen, ben ik menselijk en voel ik me gepassioneerd. En als ik mensen met respect wil behandelen, dan heb ik zeker geen behoefte om te scoren.
En wat is het verschil tussen inleven en aanpassen? Ik zal me toch eerst moeten inleven om me te kunnen aanpassen, ergo ik lees slechts 7 kenmerken.

Eigenlijk was het voldoende geweest om te zeggen, dat een superverkoper respect heeft voor zijn medemens, zichzelf en zijn product. En daar komt dan automatisch uitvoort dat hij of zij de klant zo goed mogelijk probeert te begrijpen en helpen om diens wensen te beantwoorden. Het betekent ook dat hij zijn product door en door kent. Maar bovenal betekent respect hebben dat je jezelf niet wegcijfert, want dat is respectloos tegenover je klant. Ook al zijn er klanten die met hun gedrag iets anders zeggen.
Theo Schreurs  |   | 
27-10-2007
 | 
21:25 uur
Aan Dhr. N.Dragt

U koopt nooit iets en het maakt niet uit wat het is. U verkoopt liever uw eigen product waar ik sterke twijfel aan heb. Ik heb uw website bezocht en die is gemaakt in der tijd dat internet juist was uitgevonden, een niet veel zeggende website die inmiddels achterhaalt is, voor wat de informatie die u verstrekt moeten het wel heel domme klanten zijn die hiervan gebruik maken. Ik was waarschijnlijk uw 0000493 bezoeker aan uw website.

Het is handiger om te reageren op andermans berichtgeving dan zelf een interessante te maken.

Theo Schreurs
erik  |   | 
28-10-2007
 | 
19:27 uur
Meneer Schreurs,

Bedankt voor uw reactie op dhr Dragt. Ik ben het 10.000% men u eens. wat een flutsite en domme opmerkingen op het artikel hahaha.

Meneer Dragt: eerst ff naar jezelf en je site kijken voor je zulke uitspraken doet!

erik
Theo Schreurs  |   | 
29-10-2007
 | 
06:39 uur
Bedankt Erik voor je spontane reactie.

Theo Schreurs
Nick Ebbers  |   | 
29-10-2007
 | 
12:40 uur
Zag toevallig dit artikel langs komen en wat betreft de opmerking van N. Dragt / Dhr. Schreurs: Een vernieuwde blik op de website van N. Dragt is inderdaad geen overbodige luxe!
N. Dragt  |   | 
29-10-2007
 | 
12:41 uur
Theo en Erik, bedankt voor het bekijken en beoordelen van mijn site. Ik zal jullie kritiek meenemen bij het verbouwen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10