zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Interne concurrentie moedigt pesterijen aan

Pesterijen vaak onopgemerkt door slachtoffers

20 juni 2007 - In veel Amerikaanse ondernemingen blijkt pesten aangemoedigd en zelfs beloond te worden. Dit blijkt uit onderzoek dat gepubliceerd werd in het Journal of Management Studies waarin de bedrijfsculturen in de VS en Scandinavië met elkaar vergeleken werden. Amerikaanse werknemers blijken anderhalf keer zo vaak gepest te worden als hun Scandinavische collega's.

Het onderzoek, geleid door Pamela Lutgen-Sandvik, hoogleraar aan de University of New Mexico, toonde aan dat 47 procent van de Amerikaanse werknemers tenminste één negatieve ervaring per week had op het werk. In Finland is dat 24 procent en in Denemarken zestien procent. Toch is slechts negen procent van de Amerikanen zich ervan bewust dat ze in feite met pesterijen te maken hebben. De onderzoekers concluderen mede daarom dat pesten een 'normaal' onderdeel van de Amerikaanse bedrijfscultuur is.

Geen slachtoffer


"Hoewel we het niet met zekerheid kunnen zeggen, kan het zijn dat de Amerikaanse respondenten pesterijen als normaal onderdeel van hun werk zijn gaan zien of dat ze gepest worden associëren met zwakte of passiviteit en zichzelf niet zo beschouwen. Het zou inderdaad goed kunnen dat de sterke concurrentie die heerst op de Amerikaanse werkvloeren tot gevolg heeft dat gepest worden gelijk staat aan zwakte. Het kan ook zijn dat de respondenten vinden dat ze zichzelf prima weren tegen pesterijen en dus niet vinden dat hun ervaring onder de definitie 'pesterijen' valt aangezien ze zichzelf geen slachtoffer voelen.

Onbestraft
De kern van het probleem is volgens de onderzoekers echter dat Amerikaanse bedrijven pesten vaak mogelijk maken, aanmoedigen en zelfs belonen. Veel bedrijven leggen immers sterke nadruk op marktwerking, individualisme en de macht van managers over de rest van de werknemers. Stuk voor stuk factoren die constructieve samenwerking in de weg staan en machtige personen binnen de organisatie in staat stellen anderen ongestraft te pesten.Hoewel onbestraft, hebben pesterijen echter wel aanzienlijke consequenties, zelfs voor werknemers die niet zelf gepest worden: werknemers die getuige zijn van pesterijen hebben meer last van stress en zijn minder tevreden met hun werk.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
mevrouw Lia Donkers  |   | 
20-06-2007
 | 
07:22 uur
Natuurlijk wijkt de Amerikaans bedrijfsideologie af van de nerderlandse bedijsfculteer maar helaas lijken een aantal aspecten ook voor Nederland te gelden.

Vanuit mijn praktijk valt het me op dat het woordje mobbing een geheel onbekend begrip lijkt te zijn.

Aanleiding voor pesten op het werk is ook hier: een betere positie willen. Hierin lijken alle middelen toegestaan: pesten, intimideren, isoleren ed. Niet zelden worden er cijfers of dossiers opgeschoond zogenaamd en laten de getroffen medewerker met een kater achter.

Veel werkgevers en weknemers herkennen het pestgedrag niet en vinden het een normale geang van zaken: zo gaat dat hier nu eenmaal, zo doen wij het hier.

Ik mis in Nedreland de laatste goed gefundeerde onderzoeken hierover.

www.coachingaandenrijn.nl

heer Marc Amant  |   | 
20-06-2007
 | 
07:49 uur
De resultaten van dit onderzoek verwonderen me eerlijk gezegd niets: ik had altijd al mijn bedenkingen bij het organiseren van 'team-building'-weekends, waarna de zelfde 'team-builders' op maandagmorgen een excelletje onder de neus geschoven krijgen met hun resultaten, vergeleken met hun (blijkbaar) grootste concurrenten: de man of vrouw aan het bureau naast hen...
De eeuwige strijd tussen diegenen die geloven in het conflict-model (Amerikaans, altijd 'ten strijde'), en het constructief samenwerkingsmodel (eerder Europees?).
Niet toevallig vallen beide modellen ongeveer samen met de eveneens vaak tegenstrijdige visies: de korte-termijn (tot het volgende kwartaal) en de lange-termijn (tot de volgende generatie).
pesten is geweld  |   | 
20-06-2007
 | 
09:53 uur
Gepest worden gelijk aan zwakte hoe kan men het bedenken .....
Pesten dat is pas zwakte die bereiken niet eens de top.

Neem eens een zanger Mika simpel voorbeeld gepest en die behaalt de top.

Of wat te denken van een jong meisje 16 jaar die heel geweldig zingt en in Canada het heel goed doet!
Stacie Lynn heet ze;-)
Zo goed zelfs dat ik haar tip als een toekomstig beroemd zangeres die het ver gaat komen.

Pesters ze steken de energie in verkeerde dingen .
Pesters die zijn pas zwak ze doen anderen veel pijn en hebben vaak geen hart en weten niet wat ze anderen aanrichten .
Hoe ver kan pesten gaan dat je zelfvertrouwen kwijt raakt emotioneler reageert ect .Daarvoor uitkomen is nooit een teken van zwakte maar van sterkte om dat te vertellen aan de buitenwereld opdat men eens de ogen los doet en een actief beleid er tegen gaat voeren.....

Wat is een actief beleid een beleid waar je personeel betrekt bij de voorlichting over pesten.
Bij scholen werkt het prima nu vele bedrijven nog die eens pesten zien niet als een taboe en de openheid erover willen ......
Bedrijven die voorlichting geven en pesten bespreekbaar maken vind ik de beste bedrijven die er zijn ze verdienen wat mij betreft een award:-)

Groet www.pestenisgeweld.punt.nl




REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10