zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sociale verantwoordelijkheid leidt tot motivatie

Sociale verantwoordelijkheid: niet te onderschatten factor voor werknemerbetrokkenheid en succes

11 mei 2007 - Werknemers die tevreden zijn met de sociale en milieutechnische verantwoordelijkheid die hun onderneming neemt, zijn positiever, meer betrokken en productiever dan degenen die werken voor minder verantwoordelijke werkgevers. Uit onderzoek van Sirota Survey Intelligence blijkt dat een sociale verantwoordelijkheid van bedrijven grote invloed heeft op de werkhouding van werknemers.

Een sterke sociale verantwoordelijkheid leidt tot een positieve kijk op de werkgever, vooral op diens strategie, concurrerend vermogen, integriteit en het welzijn van de medewerkers. Ongeveer zeven van de tien werknemers geven hun werkgever een ruime voldoende, blijkt uit het onderzoek dat gehouden werd onder 1,6 miljoen medewerkers in meer dan 70 organisaties.

Senior manager afgerekend op sociaal gedrag


Een van de meest opvallende uitkomsten van het onderzoek is het verschil in houding ten aanzien van het senior management. Zeven van de tien werknemers in organisaties met een grote sociale verantwoordelijkheid beoordelen hun top als integer, in tegenstelling tot slechts één op de vijf van degenen die vinden dat hun onderneming niet sociaal verantwoordelijk bezig is. "Werknemers gaan er vanuit dat leiders die sociale verantwoordelijkheid aan de dag leggen, leiders zijn op wie gebouwd kan worden," aldus Douglas Klein, directeur van Sirota Survey Intelligence. "Dat werkt ook andersom: leiders die in de ogen van de werknemers hun beloftes niet waarmaken, worden meteen gezien als niet-sociaal verantwoordelijk."

Strategie
Een soortgelijk verhaal gaat op als het gaat om gevoel voor strategie. Ongeveer tweederde van de werknemers die tevreden zijn met de sociale betrokkenheid van hun werkgever, vinden dat hun management een sterke gevoel voor strategie heeft. In minder verlichte bedrijven is dat slechts achttien procent. "Goede leiders leggen de verbanden tussen hun acties duidelijk uit aan hun werknemers. Als die vragen stellen bij de hoeveelheid tijd of geld die ergens aan besteed worden, zal een goede leider duidelijk communiceren welk strategisch doel dat dient."

Betrokkenheid
Het effect van die positieve houding is ook enorm. Zodra werknemers positief staan ten opzichte van de sociale verantwoordelijkheid die hun onderneming neemt, stijgt de betrokkenheid tot 86 procent. Als werknemers negatief staan ten opzichte van de sociale verantwoordelijkheid, is slechts 37 procent van hen zeer betrokken. Bovendien schat 82 procent van de eerste groep de concurrentiekracht van hun onderneming hoog in, twee keer zoveel als de laatste groep. Volgens Douglas Klein is dit verschil vooral te wijten aan het simpele feit dat trots een belangrijke drijfveer is. "Mensen worden graag geassocieerd met een succesvolle onderneming met een positief imago. Werknemers maken geen onderscheid tussen de dingen die een onderneming doet voor de maatschappij in het algemeen en voor hen als werknemer. Als een onderneming goed is voor de samenleving, dient die ook hun belangen eerlijk en optimaal, is de redenering."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer J Verhoeven  |   | 
14-05-2007
 | 
04:43 uur
@B. Thomas

Tot op zekere (theoretische) hoogte akkoord; maar denk je echt dat de "toppers" hier blijven als ze ergens anders meer kunnen verdienen ? ...Moest ik "topper" zijn...???!
B. Thomas  |   | 
11-05-2007
 | 
14:37 uur
Iedereen die op de langere termijn denkt weet dit soort dingen instinctief. Overigens is het bijzonder nuttig dat onderzoek dit bevestigt en dat het wordt gepubliceerd. Hierdoor wordt je er nog eens extra alert op en kom je zo mogelijk tot aanvullende maatregelen of plannen.
Ook, als je na het lezen van dit artikel even doordenkt, kom je tot de conclusie dat sociale verantwoordelijkheid haaks staat op de mentaliteit van de zakkenvullers die elkaar momenteel op de financiële pagina's verdringen. Ze noemen zichzelf 'de top'. Kijk maar naar de drama's en schade die ze veroorzaken en je weet beter. Als we in dit land echt voorop willen lopen dan moeten we er via de wet of fiscale maatregelen voor zorgen dat 'de top' niet méér dan 6, 7 of 8x (vul maar in) dan 'de werkvloer" kan verdienen. Dan hoepelen zakkenvullers al gauw op naar het buitenland en blijven vanzelf de echte toppers hier over.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10