zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gemengde gevoelens goed voor de zaak

9 oktober 2006 - Mensen die emotioneel ambivalent zijn – dus tegelijkertijd positieve en negatieve gevoelens ervaren – zijn creatiever dan degenen die zich alleen gelukkig of verdrietig voelen of helemaal niks voelen. Dit komt omdat personen met gemengde gevoelens dit ervaren als een signaal dat er iets ongebruikelijks aan de hand is en daarop reageren door hun creatieve denkvermogen in te schakelen.

Dit blijkt uit onderzoek van Christina Ting Fong, assistent-hoogleraar aan de Business School van de University of Washington. De toegenomen gevoeligheid voor het herkennen van ongebruikelijke associaties, waar gelukkige of verdrietige mensen niet opkomen, leidt tot creatieve oplossingen op de werkplek.

"Door de complexiteit van veel bedrijven, roepen werkervaringen vaak gemengde gevoelens op bij werknemers, iets dat voorheen vaak als slecht voor werknemers en bedrijven werd beschouwd", aldus Fong, wiens onderzoek verschijnt in het oktobernummer van het Academy of Management Journal. "In plaats van aan te nemen dat ambivalentie negatief is, moeten managers juist erkennen dat emotionele ambivalentie ook positieve consequenties heeft en dat de onderneming daarvan kan profiteren."



Creatief denken
Uit het onderzoek bleek dat er geen verschillen zijn tussen gelukkig, verdrietige en neutrale personen, maar dat mensen die emotioneel ambivalent zijn significant beter presteren op creatieve taken. Een van de verklaringen daarvoor is dat wanneer mensen gemengde gevoelens ervaren, ze dit zien als een teken dat ze zich in een situatie bevinden met heel veel mogelijke ongebruikelijke associaties. Ze reageren vervolgens door creatiever te denken.

Vreemde werkomgeving stimuleert
"Managers die de creativiteit van hun medewerkers willen verhogen kunnen een voorbeeld nemen aan bedrijven als designer IDEO en Walt Disney, die alles in het werk stellen om vreemde werkomgevingen te creëren. Op een bepaalde manier kunnen de fietsen die aan het plafond hangen bij IDEO en de kleurrijke, informele omgeving bij Walt Disney ertoe bijdragen dat werknemers al hun creatieve vaardigheden aanwenden en met nieuwe en innovatieve ideeën komen."

Vrouwen ambivalenter
Uit eerdere onderzoeken van Fong bleek al dat vrouwen in leidinggevende functies een grotere neiging tot emotionele ambivalentie hebben dan vrouwen in lagere functies. Als je die resultaten combineert met deze, lijkt het erop dat vrouwen in topposities de meest creatieve managers zijn.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10