zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuwe merknaam snel ingeburgerd

8 mei 2001 - Het inburgeren van een nieuwe merknaam hoeft niet lang te duren. Dat blijkt uit onderzoek dat Blauw Research deed voor Smiths chips dat Lay's werd.

A-merkfabrikanten willen op de internationale markt graag internationale merknamen voeren. De vraag is of consumenten door een naamswijziging niet op het verkeerde been worden gezet, met alle omzetgevolgen van dien. Volgens het Blauw-onderzoek hoeven fabrikanten daar niet bang voor te zijn.

Blauw ondervroeg in de maanden januari, februari en maart 2001 steeds 700 consumenten telefonisch. Eén op de drie consumenten bleek via de media al voor de start van de reclamecampagne dat Smiths chips anders zouden gaan heten. De rest werd al snel met de nieuwe naam bekend gemaakt via de campagne met Marco Borsato. Twee maanden na de introductie wist 81 procent van de Nederlanders dat Smiths voortaan Lay's heette. Ook de spontane bekendheid steeg in twee maanden tijd snel: een maand na de naamsverandering weet 31 procent de naam Lay's spontaan te noemen. Een maand later was dat 48 procent.

Met het verdwijnen van vertrouwde namen blijkt de consument ook niet zoveel moeite te hebben. Staat vlak voor de naamswijziging eenderde negatief tegenover de nieuwe naam, twee maanden later is dat gedaald tot eenvijfde. Vasthouden aan het bekende is de belangrijkste reden voor die houding. Maar de Nederlander blijkt open te staan voor veranderingen en zich op de winkelvloer internationaal te oriënteren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Strengere eisen papiervernietiging door invoering AVG
 Nieuwe cookieregels bedreiging voor media-industrie
 Goed management boost de productiviteit
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda (1) 
Goed management boost de productiviteit  (1) 
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten (1) 
Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau (1) 
‘Cloudmasters’ versnellen eigen mogelijkheden om branchegenoten te verslaan (1) 
Ga tijdig met complimenten aan de slag! (1) 
Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Intel boekt recordomzet, maar minder winst
Starbucks boekt hogere omzet en winst per aandeel
meer beurs
top10
Luie manager voorkomt burn-out
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda
Strengere eisen papiervernietiging door invoering AVG
Vijf trends op de arbeidsmarkt voor banking & financial services
De vier belangrijkste ontwikkelingen voor de M&A-markt
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten
Slecht weer grootste oorzaak van baaldag voor Nederlanders
Goed management boost de productiviteit
Zijn telematica- en ritsystemen in auto’s wel privacyproof?
Vier thema's die de M&A markt in 2018 domineren
meer top 10
vacatures
meer vacatures