zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketeers luisteren slecht naar consumenten bij innovatie

19 januari 2006 - Door de hoge mate van concurrentie in de levensmiddelenbranche worden innovatietrajecten steeds korter en wordt de slagingskans van een nieuw product steeds minder ondezocht. In plaats daarvan worden liever succesvolle concepten in een ander jasje gegoten. En áls men al consumentenonderzoek doet, dan vaak te laat, namelijk wanneer er eigenlijk 'geen weg terug' meer is.

Dit blijkt uit onderzoek van Beagle Creative Marketing Consultancy en de Universiteit van Amsterdam (UvA) onder 100 marketeers van A-merken in de levensmiddelenbranche.



Korte termijn resultaten
Volgens het onderzoek ontberen veel organisaties de benodigde innovatiestrategie en –structuur voor uitgebreide innovatietrajecten. Het besef is er wel, maar de uitvoering niet. Uit het onderzoek blijkt dat korte termijn resultaten een stuk zwaarder wegen dan lange termijn resultaten. Als belangrijkste redenen gaf meer dan een derde van de marketeers hiervoor het blokkeren of bijbenen van de concurrent, maar in ieder geval het behouden van de huidige marktpositie.

Nieuwe verpakking
De druk op de marketeer om te presteren is zo hoog, dat incrementele productinnovaties (een nieuw smaakje of een nieuwe verpakking) en kopieën van de concurrent momenteel de meest voorkomende types productinnovaties binnen Nederlandse bedrijven zijn.

Te laat
De resultaten wijzen uit dat marketeers de consument wél actief betrekken bij productinnovaties, maar vaak te laat. Over het algemeen betrekt de marketeer de consument voornamelijk in de eindfase (introductie) en in mindere mate in de beginfase (ontwikkelingsfase). In deze fase wordt er nog te vaak geredeneerd vanuit een 'gut feeling', waarmee de daadwerkelijke behoefte van de consument tekort wordt gedaan.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10