19 januari 2006 -
Om sneller iets gedaan te krijgen van een collega of klant, is het raadzaam op uw verzoek een post-it briefje te plakken. Brieven die voorzien zijn van het bekende gele memobriefje worden veel sneller beantwoord dan die zonder. Dit blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse psycholoog Randy Garner in het maandblad Psychologie deze maand.
Korte zin
Garner stuurde -voor een ander onderzoek- vragenlijsten rond. Op een derde deel van deze documenten schreef hij met de hand een korte zin waarin hij om een reactie vroeg. Op een derde deel plakte hij een gele post-it met hierop dezelfde zin geschreven en op het overgebleven deel schreef hij niets. De lijsten met een post-it kwamen veel vaker en sneller terug en de kwaliteit van de antwoorden was hoger. Volgens Garner vatten mensen een verzoek met een post-it op als een persoonlijke gunst en kunnen dit moeilijker afwijzen.
Direct marketing Het effect van de post-it is overigens niet helemaal nieuw. Het memobriefje wordt nu al met enige regelmaat ingezet voor direct marketingacties, zoals mailings, en zelfs in tijdschriftadvertenties.