zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Placebo-effecten in marketing

10 januari 2006 - Uit allerlei eerder onderzoek is bekend dat overtuigingen en verwachtingen de ervaring kleuren. Zo smaakt een drankje beter als het etiket van een favoriet merk erop zit, smaakt vlees waar op staat '75 procent vetvrij' beter dan vlees waar op staat 'bevat 25 procent vet', en wordt de kwaliteit van een duurder betaald product als hoger beoordeeld.

Dat bericht Marketing Online op basis van een publicatie in de Journal of Marketing Research.



Energiedrankje
Maar kan bijvoorbeeld een energiedrankje waarvan de kwaliteit in twijfel wordt getrokken, ook de prestatie bij het sporten negatief beïnvloeden? Ja dus. Na een work-out beoordeelden consumenten die een als 'goedkoop' gelabeld energiedrankje kregen, hun prestatie als minder intens dan degenen die een als 'regulier geprijsd' gelabeld energiedrankje hadden gekregen. De groep die het 'goedkope' drankje had gehad, voelde zich bovendien vermoeider na het sporten.

Rijgedrag
Niettemin concludeerde geen van de deelnemers dat de prijs van het drankje de prestatie negatief had beïnvloed. Deze uitkomsten vertonen grote overeenkomsten met placebo-onderzoek in de medische wereld. Het zou kunnen betekenen dat twee mensen die dezelfde auto kopen, waarvan één tegen de normale en één tegen gereduceerde prijs, verschillend rijgedrag kunnen vertonen!

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10