zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Omslachtige advertenties worden meer gewaardeerd

31 oktober 2005 - Claims van het type 'Omo wast witter' komen we tegenwoordig in tijdschriften zelden tegen. Lezers vinden die te direct en daar houden ze niet van. Daarom zijn advertenties indirecter geworden. Ze bevatten een woordspeling, moeten ontcijferd worden of er zit een dubbele boodschap in verpakt.

Daarover bericht de Journal of Advertising.



Minder tekst
Amerikaans onderzoek wijst uit dat tussen 1954 en 1999 in tijdschriftadvertenties het beeld belangrijker geworden is en de hoeveelheid tekst is afgenomen. Het percentage afbeeldingen dat de reclameboodschap niet letterlijk weergeeft maar iets te raden overlaat, is verdubbeld.

Minder discussie
Adverteerders hebben daar hun redenen voor. Ze gebruiken meer illustraties omdat die minder discussie oproepen. Staat er in de advertentie dat het desbetreffende merk deodorant voor mannen een onweerstaanbaar effect heeft op vrouwen, dan kun je daar als lezer je twijfels over hebben. Met een foto kun je het moeilijk oneens zijn. Daar komt nog bij dat een directe boodschap weinig overlaat aan de fantasie van de lezer.

Puzzelen
In Amerika kregen studenten letterlijke en niet-letterlijke versies van dezelfde advertenties. Hoe directer de advertentie, hoe minder positieve reacties hij teweegbracht. Blijkbaar houden consumenten ervan er aan reclame wat te puzzelen valt.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Aantal zoekopdrachten naar ‘groene’ banen neemt toe
 Wet- en regelgeving en bedrijfsgroei meest bepalend voor IT-investeringen
 Zes tips om de klant van de toekomst te binden
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Zzp’er, denk na over de risico’s die u loopt (2) 
Twee derde Nederlanders vreest voor oudedagvoorziening (1) 
Nederlander worstelt met financiële administratie (1) 
Nederlander beschikt niet over digitale vaardigheden voor de toekomst (1) 
Nederlander heeft geen vertrouwen in verandervermogen organisatie  (7) 
Zes tips voor een goede elevator pitch (1) 
'Smartphoneverbod is overcompensatie' (3) 
top10
Nederlander heeft geen vertrouwen in verandervermogen organisatie
Nederlander beschikt niet over digitale vaardigheden voor de toekomst
Bedrijven worstelen met balans tussen digitale innovatie en security
Zo verkleint u de afhankelijkheid van Office 365
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal
Nederlander worstelt met financiële administratie
Mobiliteit goed voor werkgever en werknemer
27 procent huishoudens belegt, ondanks lage rente
Bedrijfsleven onder druk door politieke risico’s en politiek geweld
Zes tips om de klant van de toekomst te binden
meer top 10
vacatures
meer vacatures