zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Omslachtige advertenties worden meer gewaardeerd

31 oktober 2005 - Claims van het type 'Omo wast witter' komen we tegenwoordig in tijdschriften zelden tegen. Lezers vinden die te direct en daar houden ze niet van. Daarom zijn advertenties indirecter geworden. Ze bevatten een woordspeling, moeten ontcijferd worden of er zit een dubbele boodschap in verpakt.

Daarover bericht de Journal of Advertising.

Minder tekst
Amerikaans onderzoek wijst uit dat tussen 1954 en 1999 in tijdschriftadvertenties het beeld belangrijker geworden is en de hoeveelheid tekst is afgenomen. Het percentage afbeeldingen dat de reclameboodschap niet letterlijk weergeeft maar iets te raden overlaat, is verdubbeld.

Minder discussie
Adverteerders hebben daar hun redenen voor. Ze gebruiken meer illustraties omdat die minder discussie oproepen. Staat er in de advertentie dat het desbetreffende merk deodorant voor mannen een onweerstaanbaar effect heeft op vrouwen, dan kun je daar als lezer je twijfels over hebben. Met een foto kun je het moeilijk oneens zijn. Daar komt nog bij dat een directe boodschap weinig overlaat aan de fantasie van de lezer.

Puzzelen
In Amerika kregen studenten letterlijke en niet-letterlijke versies van dezelfde advertenties. Hoe directer de advertentie, hoe minder positieve reacties hij teweegbracht. Blijkbaar houden consumenten ervan er aan reclame wat te puzzelen valt.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Slechts twee op de vijf bedrijven beveiligen cloudgegevens met encryptie
 Minder kans op armoede met gewone baan
 5G-wensenlijst consument schetst actieplan voor operators
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
reacties
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
Geen waardering voor vrouwen die onderhandelen tijdens sollicitatie (1) 
Een derde wil andere baan of eigen baas worden (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Vier trends in Alternative Lending
Tien tips om Blue Monday door te komen
Te strakke planning speelt zakelijk Nederland parten
Bazen van Nederland staan hun stoel af aan kinderen
Vier dingen die managers moeten kunnen
Trends die u niet mag missen als recruitmentprofessional
Verbinding legt de basis voor toekomstproof educatie
Vacatures in Amsterdam moeilijk te vervullen
Breng mensen en technologie in balans
Mac-gebruiker voelt zich veiliger dan Windows-gebruiker
meer top 10
vacatures
meer vacatures