zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Spiegelen: niet doen!

25 september 2005 - Sommige verkoopboeken geven de lezers het advies om hun gesprekspartners te spiegelen. In het kort komt het er op neer dat u de bewegingen en uitdrukkingen van de ander moet kopiëren. Door te spiegelen zou u makkelijker contact maken. Dit is een belabberd advies, stelt Michel Hoetmer van SalesQuest.

Super reflexen


Dat heeft te maken met super reflexen. Dat zijn spontane bewegingen en uitdrukkingen, die u onbewust maakt. Overigens is de ene persoon er veel beter in dan de andere. Dat verklaart ook waarom sommige mensen veel sneller en makkelijker contact leggen dan anderen. Als u lacht, is de kans groot dat de ander ook lacht. Of als u zich op uw duim slaat met een hamer, vertoont u waarschijnlijk een pijnlijke uitdrukking op uw gezicht, maar de mensen in uw directe omgeving ook.

Natuurlijk proces
Dan is spiegelen toch logisch, zult u denken. Op het eerste gezicht lijkt het dus of de mensen die propageren dat u moet spiegelen gelijk hebben. Bij nader inzien is dat niet het geval. Omdat deze reflexen door uw onderbewuste worden aangestuurd, heeft u er geen controle over. Het is een volkomen natuurlijk proces. En als u het bewust gaat doen, is het niet echt. Klanten voelen zich daardoor ongemakkelijk omdat wat u zegt en doet (super reflexen) niet in harmonie met elkaar zijn.

Echte emoties oproepen
Mensen hebben het meteen door wanneer uw emoties onecht zijn. Er is wel een trucje om uzelf aan het lachen te brengen, aldus Hoetmer. Zeg bijvoorbeeld vlak voordat u iemand ontmoet tegen uzelf "prachtig" of "fantastisch"; u schiet dan vanzelf in de lach.


Bron: SalesQuest
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10