zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Weg met de marketing-p's

11 juli 2005 - In de traditionele marketingbenadering kijkt een organisatie naar haar klanten, haar wensen en behoeften. Vervolgens probeert ze, met hulp van de magische p's, iets te bieden om aan die wensen en behoeften tegemoet te komen. Maar die aanpak werkt vandaag de dag steeds minder.

Want ondanks alle goede bedoelingen, de praktijk ziet er anders uit: bedrijven zijn nog steeds aanbodgedreven, en proberen koste wat kost hun vinding door de distributiekanalen te pompen, op weg naar een tevreden klant.



Focus
De meeste marketingconcepten en -technieken focussen nog steeds veel te sterk op acquisitie van nieuwe klanten. Dat is veel duurder dan het benutten van bestaande relaties, en dat weten we, maar het gebeurt toch. De kortetermijnblik regeert, waardoor de nadruk veel te eenzijdig op directe winst komt te liggen. De snelle prijspromoties zijn niet voor niets zo populair.

SIVA
Chekitan Dev en Don E. Schultz opteren voor een totaal nieuwe aanpak: SIVA. Een acroniem dat staat voor Solutions, Information, Value en Access.

Solutions
Marketeers van nu moeten oplossingen ontwikkelen in plaats van producten en diensten.

Information
Ze moeten hierover informatie aanbieden, in plaats van standaard reclame en promotie.

Value
Ze moeten waarde creëren, in plaats van alleen maar te focussen op een concurrerende prijs.

Access
En ze moeten toegang bieden tot hun oplossingen, ten allen tijde, via ieder kanaal.

Dit alles betekent een radicaal andere omgang met klanten en prospects. Probeer 't, aldus het duo, en u zult zien dat het werkt.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10