4 juli 2005 -
Reclame voor vrouwen is een vak apart. Daarom krijgt het Vlaamse communicatiebureau Fe een researchafdeling die speciaal gericht is op vrouwenreclame. Fe kent alleen maar vrouwelijke medewerkers en werd vijf jaar geleden opgericht uit irritatie met het feit dat er in reclames te weinig rekening wordt gehouden met vrouwen.
Mannen
Reclamemensen zijn doorgaans mannen en hun reclames raken vrouwen niet, aldus Katja van Putten, algemeen directeur van Fe in Adformatie. Met de researchafdeling wil Van Putten bewijs in handen krijgen dat vrouwen inderdaad anders kijken naar reclame, waar de adverteerders hun voordeel mee kunnen doen. Op termijn verwacht Van Putten dat de researchafdeling zo`n 30 procent van de activiteiten van het bureau in beslag zal nemen.
Vrouwen beslissen Caro Debruyn van Fe wijst er nog eens op dat in 80 procent van de gevallen vrouwen beslissen over de bestedingen in het huishouden. Fe werkt op dit moment aan een opdracht voor Sanoma Belgie om een beter profiel van de vrouwelijke doelgroep op te stellen. Via de vrouwenbladen van Sanoma kunnen adverteerders de halve Belgische markt bereiken. Fe bemerkt een trend bij adverteerders dat zij begrijpen dat mannen en vrouwen verschillend benaderd moeten worden.
Bron:MKBnet