15 april 2004 -
Adviseurs moeten hun collega's vaker om advies vragen. Dat is in de kern het betoog van Leo Kerklaan, vennoot van de Holland Consulting Groep, en manager Rechtsbijstand Ruby Boesjes.
Vooral de persoonlijke effectiviteit en communicatievaardigheden van consultants kunnen daardoor verbeteren. Dat schrijft het duo op Managementsite.
Bezwaren De twee auteurs realiseren zich wel dat tegen dit fenomeen, intercolleciaal consult genoemd, weerstand bestaat. In hun artikel behandelen ze de belangrijkste bezwaren, die vaak opdoemen:
1. "Het is een softe bedoeling" 2. "Je kunt een professionele medewerker niet dwingen om hieraan mee te doen" 3. "Er bestaat veel schroom om collega's te laten meekijken in eigen keuken" 4. "Het levert geen tastbaar product op" 5. "Dat kost ons teveel tijd!"
Praktijk van alledag Kerklaan en Boesjes betogen dat feedback geven op elkaars aanpak en gedrag in grote en kleine organisaties reeds de praktijk van alledag is om de kwaliteit van dienstverlening en communicatie te verbeteren. Adviseurs kunnen hierbij niet achter blijven. Klik hier om het hele artikel te lezen.