zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De robotmanager loopt in feite al rond

25 september 2017 - De robot heeft last van zijn eigen definitie, want wie 'robots' zegt, denkt al gauw aan figuren zoals R2-D2 uit Star Wars. Als er op deze manier naar robotisering wordt gekeken, mist er volgens Robert Hoeksema, Sales Director Benelux bij OpenText een belangrijk aspect.

Hoeksema: "Robotisering bestaat op dit moment met name uit automatisering door middel van software. De discussie over robots op de werkvloer wordt daarom gevoerd vanuit en verkeerd perspectief, want het gaat vaak niet om fysieke robots, maar om software om mensen te helpen. Als er op die manier naar de discussie wordt gekeken, kan geconcludeerd worden dat veel van ons werk al gerobotiseerd is."
 
Baan op het spel?
Door de evolutie van technologie zijn veel mensen bang dat hun baan op het spel staat. Waar het eerst vooral de fabriekswerknemers betrof die veel handmatig werk doen, verschuift de discussie langzaam ook naar andere beroepsgroepen. Volgens sommigen zijn zelfs de managers in bedrijven niet meer veilig. Zo zouden ook zij vervangen kunnen worden en dit zelfs beter voor het bedrijf is, omdat beslissingen door robotmanagers worden genomen op basis van harde data in plaats van persoonlijke gevoelens of voorkeuren.
 
Business Intelligence
"Stel die robotmanager nu eens niet voor als een fysieke robot, maar als software die berekeningen uitvoert, inzichten deelt en op basis daarvan autonome beslissingen neemt. Dat klinkt wellicht nog wat te vaag, maar in feite hebben veel bedrijven al flinke stappen gezet richting die toekomst," aldus Hoeksema. De meeste moderne bedrijven maken immers intensief gebruik van zogeheten Business Intelligence software om slimmer te kunnen werken.
 Deze ‘bedrijfsintelligentie’ richt zich volledig op het verzamelen en analyseren van informatie over klanten, beslissingsprocessen, concurrentie, markttoestand en algemene economische, technologische en culturele trends, om zo beslissingsondersteunende informatie (intelligence) te verkrijgen. Hoeksema: "En wie heeft die beslissingsondersteunende informatie nodig om zijn taak uit te voeren? Juist, de manager. Een goede manager zet de juiste verwachtingen voor zijn team neer waarna het team aan de slag gaat met de uitvoering ervan. Die verwachtingen komen echter niet zomaar uit te lucht vallen."
 
De moderne (robot)manager
De moderne manager maakt volgens Hoeksema gebruik van die data om betere beslissingen te kunnen nemen. Om de juiste sturing te kunnen geven, zal de manager zich niet alleen moeten baseren op onderbuikgevoel, maar ook op basis van harde data. Data die voortkomt uit bijvoorbeeld Business Intelligence en Analytics die de meeste bedrijven inmiddels voor handen hebben. Hoeksema: "Managers zijn halve robots dus, maar de volledige autonome robot laat nog op zich wachten, want zo ver is die techniek nog niet."
Dat is volgens hem maar goed ook: "We moeten niet vergeten dat het team dat wordt aangestuurd door de (halve)robotmanager uit mensen bestaat en niet uit robots. Dat zijn mensen die behoefte hebben aan heldere doelstellingen, inclusief menselijke aansturing en empathie op zijn tijd." Naast het nemen van beslissingen op basis van data, is het voor een moderne manager dus ook erg belangrijk om te werken aan zijn soft skills om dichtbij zijn medewerkers te blijven. "In onze eigen organisatie merk ik dat managers zich vooral ontwikkelen op het gebied van kennis en vaardigheden die nodig zijn om deze data om te zetten in praktische, actiegerichte inzichten," zegt Hoeksema.
Mocht het inderdaad zo ver komen dat de medewerkers worden ingeruild voor fysieke of softwarematige functies, dan maakt het volgens Hoeksema sowieso niet meer uit wie de manager is. Hij sluit af met: "Het aansturen van robots volstaat dan met het aanbieden van data en de robots doen de rest, waardoor ook de functie van de manager komt te vervallen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Nederlanders bewaren wachtwoord in e-mail of op papier
 Biogebaseerde industrieën: Europese groei zit in onze natuur
 Reinventing customer service
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Ontmoedig geen opleidingen die bedreigd worden door robots'
 Digitale Transformatie – Het menselijke aspect waarborgen in een wereld van slimme machines
 De robot: banensteler of nieuwe collega?
 Werknemer niet bang dat robot zijn baan inpikt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt (6) 
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen (3) 
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring  (1) 
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop (1) 
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Altice 7.83  3.6 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Yatra 5.05  -8 %
Doc data 0.43  -2.3 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street eindigt verdeeld
Wall Street verdeeld
meer beurs
top10
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen
2018 wordt het jaar van hivenets, swarmbots en polymorfe malware
Thuiswerken: effectief of ten koste van het bedrijfsresultaat?
Zes richtlijnen voor digitale transformatie
Vliegtuig-wifi nog steeds duur en beperkt in aanbod
Nederlandse bedrijven optimistisch; vertrouwen in Verenigd Koninkrijk daalt
Financiële sector heeft geen vertrouwen in naleving regelgevingen
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop
De personal touch van de facility manager overwint de digitalisering
meer top 10
vacatures
meer vacatures