zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Opbrengst managementopleidingen vaak onduidelijk

1 september 2017 - Publieke en private instellingen spenderen jaarlijks circa één miljard euro aan cursussen en opleidingen voor het hoger kader, maar wat dat oplevert is vaak onduidelijk.

Er worden nauwelijks concrete doelstellingen geformuleerd, resultaten worden bijna niet gemeten en het ontbreekt veelal aan focus. Dat blijkt uit onderzoek van Sioo onder 97 publieke en private organisaties.
 
Congres favoriet
Het onderzoek ‘Leren en ontwikkelen, de stand van zaken’ is uitgevoerd door het Sioo. "Er wordt volop geleerd bij bedrijven, maar er wordt vaak met hagel geschoten," licht Sioo-rector Ard-Pieter de Man de onderzoeksresultaten toe. "Alles is belangrijk en moet tegelijk worden geleerd, maar er wordt niet gekeken of de leeractiviteiten passen bij wat nodig is in de organisatie." Opvallend is dat in de publieke sector het bezoeken van een congres de absolute favoriet is, terwijl niet altijd duidelijk is welk doel het dient of wat het oplevert. Volgens De Man hebben organisaties op papier een goed uitgewerkte strategie voor ontwikkeling van het management, maar is de uitvoering van de strategie in de praktijk zwak. Jaarlijks gaat er 3,4 miljard euro om in beroepsopleidingen van private aanbieders. Zie marktmonitor
 
Geen focus, weinig meetbare doelen
Slechts zeventien procent van de organisaties heeft meetbare doelstellingen, blijkt uit het onderzoek van Sioo. Daarnaast is er weinig focus in de activiteiten. De leer- en ontwikkelactiviteiten moeten bijdragen aan alle doelen: verbetering van de kwaliteit van het werk, innovatie, duurzame inzetbaarheid en voldoen aan een nieuwe strategie of organisatiestructuur. Ze moeten leiden tot verbetering van kennis, vaardigheden, houding en gedrag. Volgens 32 procent van de organisaties zijn er onvoldoende mogelijkheden om deze resultaten te halen.
 
Verschil tussen publiek en privaat
Opmerkelijk is het verschil tussen publieke en private bedrijven. De Man: "Publiek heeft mooie visies, maar realiseert ze niet. Privaat heeft meer focus op concrete opbrengsten, maar geen langetermijnvisie." Verder blijkt uit onderzoek van Sioo dat bij private bedrijven organisatieontwikkeling centraal staat (58 procent). Bij publieke instellingen is dit slechts 36 procent, daar staat de ontwikkeling van het individu met 39 procent voorop.
Zowel privaat als publiek hebben voldoende of ruim budget voor leer- en ontwikkelactiviteiten, respectievelijk 44 en 54 procent. Een kleiner deel (achttien procent) geeft aan over onvoldoende financiële middelen hiervoor te beschikken.
 
Leren te traditioneel
"Organisaties zijn conservatief: ze sturen mensen graag naar congressen en lezingen en richten zich dus op passieve vormen van leren," aldus De Man. "Veel bedrijven houden zich vast aan wat ze al kennen, dat is ook terug te zien in ons onderzoek." 78 procent volgt een cursus of training, gevolgd door coaching (69 procent) en zelfreflectie (66 procent). Ook e-learning is in opkomst, 47 procent schaaft de kennis op die manier bij. Weinig populair als leermiddelen zijn theatervormen, een expeditie of reis naar bijvoorbeeld een ander bedrijf en zogeheten large scale interventies waar het hele bedrijf bij elkaar wordt geroepen om met zijn allen te discussiëren over bepaalde zaken.

Innovatieve toepassingen
"Innovatieve toepassingen worden helaas weinig gebruikt en daarnaast ligt teveel nadruk op cognitieve activiteiten en niet op leren door het te ervaren, door bijvoorbeeld theater," zegt De Man. "Wat wel opvalt is het grote verschil tussen publiek en privaat als het gaat om leren tijdens het werk, in de publieke sector doet 60 procent dat en in de private sector 90 procent."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Slechts twee op de vijf bedrijven beveiligen cloudgegevens met encryptie
 Minder kans op armoede met gewone baan
 5G-wensenlijst consument schetst actieplan voor operators
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkgever investeert weer in werknemer
 Waarom zou u zich ontwikkelen?
 Echte pioniers komen niet van een goede opleiding
 Kritisch denker wordt sneller manager
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
reacties
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
Geen waardering voor vrouwen die onderhandelen tijdens sollicitatie (1) 
Een derde wil andere baan of eigen baas worden (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Vier trends in Alternative Lending
Tien tips om Blue Monday door te komen
Te strakke planning speelt zakelijk Nederland parten
Bazen van Nederland staan hun stoel af aan kinderen
Vier dingen die managers moeten kunnen
Trends die u niet mag missen als recruitmentprofessional
Verbinding legt de basis voor toekomstproof educatie
Vacatures in Amsterdam moeilijk te vervullen
Breng mensen en technologie in balans
Mac-gebruiker voelt zich veiliger dan Windows-gebruiker
meer top 10
vacatures
meer vacatures