zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verandermanagement in het digitale tijdperk

13 juli 2017 - Wanneer we doen wat we altijd deden, krijgen we wat we altijd hebben gekregen. Voor veel organisaties is dit niet voldoende, zeker niet in het digitale tijdperk dat onze traditionele manier van werken op zijn kop zet.

We moeten veranderen, maar zoeken ook een bepaalde vorm van zekerheid. Verandering haalt de zekerheid weg en roept weerstand op. Hoe herkent u die weerstand en hoe zet u het als leidinggevende om in iets positiefs?
 
Weerstand tegen verandering
Herbert Grevengoed, Director TO bij Telindus, ziet dagelijks veel soorten weerstand voorbijkomen: "Weerstand bij verandering treedt op in allerlei vormen en gedaanten. Denk aan absentie, getreuzel, sabotage, boosheid, een apathische houding of onrust. Soms totaal onverwacht en soms tot aan het onuitstaanbare toe. De kracht van weerstand tegen verandering verschilt per persoon. Factoren die daarbij een rol spelen zijn bijvoorbeeld de leeftijd van de medewerker, ervaringen met voorgaande veranderingen en de betrokkenheid bij de verandering. De lastigste vormen van weerstand zijn ‘verpakt’. Oftewel, medewerkers vertellen niet openlijk waarom ze niets in de nieuwe plannen zien."
 
Weerstand is betrokkenheid
In de praktijk blijkt weerstand vaak een vorm van betrokkenheid te zijn. Grevengoed licht toe: "Weerstand is heel gezond en komt vaak voort uit onbegrip over wat de veranderaar wil, waarom hij dat wil en hoe hij dat wil. Mensen willen namelijk wel veranderen, maar niet veranderd worden. Eén van de grootste fouten die een leidinggevende kan maken is het wegwuiven van weerstand en het afdoen als ‘geneuzel’."
Volgens Grevengoed kunt u weerstand vervangen door het woord ‘veranderbereidheid’: "Dit roept direct positieve associaties op. Om een verandertraject tot een succes te maken, moet u als leidinggevende onderzoeken wat er nodig is om de veranderbereidheid binnen uw organisatie te verhogen. Wanneer u zicht heeft op de behoeften van uw medewerkers, kunt u specifieke interventies toepassen en een verandertraject beter begeleiden."
 
Van weerstand naar veranderbereidheid
Voor het bepalen van de juiste interventie is het belangrijk om uit te zoeken in welke fase een persoon of een team zich bevindt. Veranderingen verlopen over het algemeen volgens zes fases [Nathans, 2005 red.]. Het start bij nieuwsgierigheid, waarna ontkenning, afscheid, loslaten, de verandering zelf, en integratie volgen. Grevengoed vertelt: "Zodra de fase helder is kunt u de juiste interventie kiezen. Mogelijke opties zijn onder meer informeren, ondersteunen, participeren, mobiliseren, opleiden en coachen. Houd daarbij rekening met factoren als de mate van weerstand, de cultuur van de organisatie en het belang en de urgentie van de verandering."
 
Motiveer elkaar
De leidinggevende speelt een belangrijke rol. Hij kan zorgen dat medewerkers betrokken raken bij de verandering. "Onderzoek [van o.a. Carmen en Quinn, Cornege red.] heeft aangetoond dat een leider die medewerkers motiveert en inspireert zorgt voor een hogere veranderbereidheid. Geef dus aandacht aan de behoeften van de betrokkenen en toon empathie. Ook collega’s onderling spelen een belangrijke rol. Stimuleer gemotiveerde medewerkers om anderen te helpen, zodat binnen de teams een positieve energie ontstaat. Het vertrouwen dat daaruit voortkomt geeft een verandertraject een grote kans van slagen. En dat zorgt weer voor een stukje zekerheid waar we met z’n allen zo’n behoefte aan hebben."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Weinig angst voor opkomst robotcollega’s
 Bedrijven verwachten ingrijpende veranderingen om voorop te lopen in digitale economie
 'DDoS-aanvallen op banken waren niet zo groot'
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Managementdenken wordt automatische activiteit
 Digitale transformatie kan leiden tot maatschappelijke revolutie
 Digitale transformatie – meer dan alleen IT-technologieën
 Betere voorbereiding op technologische innovatie nodig
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda (1) 
Goed management boost de productiviteit  (1) 
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten (1) 
Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau (1) 
‘Cloudmasters’ versnellen eigen mogelijkheden om branchegenoten te verslaan (1) 
Ga tijdig met complimenten aan de slag! (1) 
Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Intel boekt recordomzet, maar minder winst
Starbucks boekt hogere omzet en winst per aandeel
meer beurs
top10
Luie manager voorkomt burn-out
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda
Strengere eisen papiervernietiging door invoering AVG
Goed management boost de productiviteit
De vier belangrijkste ontwikkelingen voor de M&A-markt
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten
Vijf trends op de arbeidsmarkt voor banking & financial services
VCP: meer rekening houden met eisen werknemer
Man tevredener over hoe partner met geld omgaat dan vrouw
Duitse occasions meest geliefd in Europa
meer top 10
vacatures
meer vacatures