zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Pas op bij direct advies van bank of verzekeraar

3 augustus 2016 - Stichting ODIN waarschuwt consumenten extra voorzichtig te zijn bij het kopen of omzetten van financiële producten bij banken en verzekeraars, zonder tussenkomst van een onafhankelijk advieskantoor.

Directe aanleiding voor deze waarschuwing zijn twee recente uitspraken van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Hieruit blijkt dat het direct aanschaffen van een hypotheek bij bank of verzekeraar zomaar enkele duizenden euro's extra kan kosten.
In de eerste zaak (direct bij een bank) is niet naar de hypotheekvoorwaarden van een bestaande hypotheek van een andere bank, die werd opgezegd, gekeken. Daarin zat een boeteclausule, waardoor de klant duizenden euro's boete moest betalen. Het Klachteninstituut vindt dat een hypotheekverkoper van de bank niet hoeft te onderzoeken hoe de bestaande hypotheek (van een andere bank) er precies uit ziet.
In een vrijwel identieke zaak van een andere consument, nu bemiddeld via een onafhankelijk advieskantoor, kwam het Klachteninstituut tot een hele andere conclusie. Een onafhankelijk adviseur heeft wel onderzoeksplicht en had de klant moeten waarschuwen voor de boeterente. De adviseur wordt veroordeeld tot het betalen van een groot deel van die boete.

Verkopers en adviseurs
Hiermee bevestigt het Klachteninstituut dat er een belangrijk verschil is tussen directe adviseurs en onafhankelijke adviseurs. De directe adviseurs zijn productverkopers, die alleen maar oog hoeven hebben voor het afzetten van eigen producten. Onafhankelijk adviseurs hebben een bredere adviesverantwoordelijkheid, die start met het klantbelang.
Voorzitter Jeffrey Leichel van Stichting ODIN: "Wie bij de Rabobank, ING of ABN/AMRO binnenloopt voor een financieel advies (hypotheek, pensioen, vermogensopbouw) krijgt alleen de producten van die bank voorgeschoteld. Er is geen focus op het vergelijken van kosten en voorwaarden met concurrenten. En dat is zorgelijk, want juist die elementen bepalen in belangrijke mate het uiteindelijke rendement. 
Het nieuwe 'loket hersteladvies beleggingsverzekeringen' van het Verbond van Verzekeraars gaat bijvoorbeeld ook van dit 'oogkleppen advies' uit. Dit loket zegt mensen te helpen met gratis advies om van hun woekerpolis af te komen. Maar als u het goed leest, blijkt het advies ook hier weer een gebonden advies, waarbij alleen producten van dezelfde verzekeraar worden aangeboden. Het zijn ook hier weer gewoon verkopers en geen adviseurs."

Execution only via robotverkoper
Stichting ODIN ziet ook een trend bij banken en verzekeraars waarbij hun directe verkopers worden ingeruild voor digitale verkopers. Dat is nog goedkoper en via slimme scripts kun je consumenten nog beter sturen naar de gewenste producten.
Directies van banken en verzekeraars investeren met overtuiging in robotadvies, waarbij de klant alle risico's loopt, het werk zelf allemaal moet doen en de onafhankelijke adviseur wordt uitgeschakeld. Deze zogenaamde 'execution only' dienstverlening betekent eigenlijk 'garantie tot aan de deur'.

De onafhankelijke adviseur is daarmee nog de enige partij in de markt die wel verantwoordelijkheid neemt voor het advies en de analyse van bestaande producten. Ook levert zij nog als enige partij een op de wensen van de klant afgestemde nazorg.

Goedkoop is duurkoop
Het NIBUD waarschuwt consumenten dat financiële vraagstukken vaak ingewikkeld zijn. Een verkeerde beslissing kan duizenden euro's kosten. De recente uitspraken van het Klachtensinstituut bevestigen dit.

Stichting ODIN heeft berekend, dat een hypotheekadvies van een onafhankelijk adviseur zo'n 500 tot 800 euro duurder is dan de kosten van een hypotheekverkoper bij de bank. Die kosten zijn ook nog eens fiscaal aftrekbaar.

Dat dit een waardevolle investering is, wordt ook bevestigd door onderzoek van Dr. F. de Jong, verbonden aan het 'Amsterdam Centre of Insurance Studies'. Uit dit onderzoek blijkt, dat de waarde van advies toeneemt naarmate de onafhankelijkheid toeneemt. Onafhankelijk advies biedt een hogere kans dat de cliënt de juiste beslissing neemt en dat de juiste match wordt gemaakt.
ODIN voorzitter Leichel; "Er is juist in deze tijd veel behoefte aan goed en onafhankelijk advies over pensioen (door kortingen op het werkgeverspensioen), hypotheek (door de lage rente) en vermogensopbouw (door de lage rente en nog een paar miljoen woekerpolissen). Als het aan verzekeraars en banken ligt, gebeurt dat zoveel mogelijk direct, liefst digitaal en execution only. Een gewaarschuwd mens telt voor twee."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Concurrentie tussen werkzoekenden neemt sterk af
 Bouke Hoving (KPN) CIO of the Year 2017
 De zwarte kant van Black Friday
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Grote doorbraak in renteswapaffaire
 Financiële sector stelt klant nog steeds niet centraal
 Banken moeten verandering meer laten zien
 'Transparantie klantgerichtheid banken nog ver weg'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt (6) 
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen (3) 
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring  (1) 
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop (1) 
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 0.45  4.7 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Altice 7.48  -4.7 %
Value8 5.1  -2.9 %
Weekwinst voor Amsterdamse beurs
Uitgelicht: krabbel voor Value8
Uitgelicht: strategie Arcadis goed ontvangen
meer beurs
top10
Thuiswerken: effectief of ten koste van het bedrijfsresultaat?
Zes richtlijnen voor digitale transformatie
Nederlanders bewaren wachtwoord in e-mail of op papier
De zwarte kant van Black Friday
Nederlandse bedrijven optimistisch; vertrouwen in Verenigd Koninkrijk daalt
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring
Projectmanagement: de relatie tussen betonrot en risicohouding
Financiële sector heeft geen vertrouwen in naleving regelgevingen
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop
De personal touch van de facility manager overwint de digitalisering
meer top 10
vacatures
meer vacatures