zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft Nederlanders bereid data te delen met verzekeraar

22 april 2016 - Eén op de drie Nederlanders registreert activiteiten en gezondheidsdata met apps of wearables. Consumenten staan open om deze data te delen met hun zorgverzekeraars, werkgever of commerciële organisaties. Dit blijkt uit cijfers van de Smart Health Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 6.000 Nederlanders.

De helft van de Nederlanders (45 procent) is bereid om gezondheidsdata te delen met zorgverzekeraars als daar korting op de zorgpremie tegenover staat. Ze willen de gegevens die zij registreren met apps of wearables (zoals aantal stappen, gewicht of bloeddruk) ter beschikking stellen. Vooral onder achttien tot 35 jarigen (59 procent) en Nederlanders met een laag inkomen (51 procent) is het draagvlak groot. 



Gegevens delen met werkgever
Drie op de tien consumenten zijn bereid om de gegevens over hun gezondheid te delen met de werkgever. Hier moet wel een beloning tegenover staan, zoals extra vrije dagen of een bonus. Als commerciële organisaties hun klanten korting bieden op hun dienst of product is zestien procent bereid om gezondheidsdata te delen. In alle gevallen is het heel belangrijk dat er vertrouwelijk en met zorg met de data wordt omgegaan. Bij commerciële organisaties zijn consumenten daar het minst gerust op. Ondanks de bereidheid van consumenten is het volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens voor werknemers niet toegestaan om gezondheidsdata te verzamelen, zelfs niet als de werknemer toestemming geeft. 

Methodiek en verantwoording
De resultaten uit het persbericht komen uit de Smart Health Monitor en zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij bijna 6.000 respondenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Transparantie over dataprivacy leidt tot meer vertrouwen
 Privacy is serieus risico voor Nederlands bedrijfsleven
 Hybride cloud laat organisaties hun eigen data vercommercialiseren
 Mobiele datalekken kosten bedrijven miljoenen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10