zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kritisch denker wordt sneller manager

18 mei 2015 - Of men gepromoveerd wordt tot manager hangt deels af van de opleiding, werkervaring en prestaties op de werkvloer. Maar er is nog een andere belangrijke factor zo blijkt: de persoonlijkheid. Dit schrijft Express.be.

Inderdaad, een recente studie van Truity Psychometrics naar het karakter van leidinggevenden leidde tot een aantal opmerkelijke conclusies. De onderzoekers ontdekten dat de managers van de grootste teams vaak een type persoonlijkheid hebben dat als denker kon worden omschreven. Mensen die eerder de persoonlijkheid van voeler hadden, bleken het minder vaak tot manager te schoppen of bleken kleinere teams te managen. 


Een denker is volgens psychologen iemand die vooral analytisch en logisch redeneert. Een voeler laat zich juist leiden door emoties. Voelers worden vaker aardig gevonden, omdat ze de behoeften van de ander boven die van zichzelf stellen.  
Daarmee bevestigt de Truity-studie bevindingen uit eerdere onderzoeken. In één studie vroegen onderzoekers bijvoorbeeld aan deelnemers om mogelijke kandidaten voor een managementpositie te beoordelen. Het bleek dat de minst aangename persoonlijkheden vaak als beste leiders werden bestempeld, zeker als het om mannen ging.

Liever een kritische baas
Daar heeft volgens psycholoog Art Markman de wetenschap een verklaring voor. Volgens hem verkiezen de meeste werknemers een baas die eerlijke feedback durft te geven boven een meerdere die altijd sympathiek gevonden wil worden en die dus geen kritiek durft geven. 
Een andere verklaring voor het succes van minder aangename persoonlijkheden op de werkvloer zou kunnen worden gevonden in het feit dat deze mensen zichzelf beter verkopen. Het Truity-rapport merkt op dat de voelers minder durven pronken met hun prestaties dan de denkers. Daardoor worden de kwaliteiten van de denkers ook sneller opgemerkt, wat dus tot een snellere promotie zal leiden. 

Zelfkennis
Maar een echt goede manager moet misschien vooral over zelfkennis beschikken.  Denkers die van zichzelf weten dat ze soms te weinig oog hebben voor de gevoelens van anderen, moeten volgens Markman hun kritiek te temperen. Ze kunnen zichzelf volgens hem  ook trainen in het tonen van meer empathie en proberen de impact van hun kritiek op anderen beter in te schatten. Voelers daarentegen zouden moeten leren kritischer te zijn tegenover hun omgeving indien ze goede managers willen worden.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Relatie manager - medewerker onder druk
 Geeft u Feed Forward of Feedback?
 'Liever nieuwste telefoon dan goede manager'
 Helft Nederlandse managers ziet zichzelf niet als coach
 
 
reacties
 
Ellen  |   | 
7-07-2015
 | 
09:48 uur
Grappig hoe ze in de studie de MBTI kenmerken uit elkaar getrokken hebben, terwijl ik denk dat het een samenspel van die kenmerken is.
Zo gaat het in de opmerking ''Het Truity-rapport merkt op dat de voelers minder durven pronken met hun prestaties dan de denkers.'' over extroverten (E) en niet over denkers (T). (Terwijl de IT's het toch ook goed doen.)

En deze opmerking uit de studie zelf: ''ENTJ, ESTJ, and ISTJ are top-earning types for women as well as men''

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10